PDA

Vis full versjon : Dere som har astma - hva slags medisiner bruker dere i svangerskapet?

Stine-mor
21-07-2005, 21:45
Ligger på sofaen og er rimelig tett i brystet. Det piper når jeg puster her.
Til vanlig bruker jeg bricanyl og pulmicort, men i de andre svangerskapene har jeg kun brukt bricanylen. Da har jeg kun brukt det på slutten da plagene har vært størst.

Siden jeg mistet forrige gang, så er jeg veldig nøye på hva jeg utsetter meg for. Så da spør jeg: Er Bricanyl greit å bruke?
Blir ikke veldig overbevist av Felleskatalogen.

13+3 / 13+6.

Gnist
21-07-2005, 22:19
Hei,
Jeg har nylig vært hos legen og fått bekreftet at jeg kan bruke Symbicort og Ventolin normalt - ikke overdreven bruk. Når det gjelder Bricanyl så sjekk opp med legen din, der vet jeg ikke :vetikke: .

Tommeline81
21-07-2005, 22:23
Jeg bruker Seretide. Skal ikke til legen før uke 11, men skal ringe å spørre om det er greit å bruke Seretide. Allergitbl kuttet jeg ut samme dag jeg testet positivt.

Hvis du er usikker så ring legen din å hør, da får du ialfell et "ekspert"-svar :snill:

Solstråle.
21-07-2005, 22:28
Jeg bruker Ventolin(blå diskus 200mg), bruker ved behov. Jeg har også Seretin(rosa/orange diskus) den skal jeg egentlig ikke bruke, men jeg har sagt til legen at jeg har kuttet ut kvelds dosa og bare tar på morgenen. Og det var ok, må jo leve også.

Nå har ikke jeg 100% astma, jeg har noe som heter så fint som Hyper reaktive luftveier.

Snakk med legen din, du må kunne puste også.

darleen
21-07-2005, 23:00
Jeg brukte Singulaer (tabletter) og ventolin (spray) før svangerskapet. Min lege ba meg kutte ut ALT av astma medisiner :dåne:
(jeg trur han er litt overhysterisk fordi jeg har slitt litt med å bli gravid)

Jeg har dog klart å kutte ut singulaer'n, og kun brukt ventolinen som akutt hjelp. Det har faktisk gått bedre enn forventa...

Det lureste er nok å snakke med legen din :nikker:

Lykke til!

Savanna
21-07-2005, 23:00
Bricanylen skal være greit å bruke...
Fikk det av legen min nå som jeg ble verre av astmaen min, + jeg bruker Seritude Diskus som er med kortison når det er ekstra ille....

Spør legen din for sikkerhets skyld, alle svangerskap er jo forskjellig....

Grace
21-07-2005, 23:33
Vil anbefale et flott nettsted: www.allergiviten.no (http://www.allergiviten.no) Det er NAAF sine sider.

Når pusten har vært som verst, har jeg tatt en dose med Seretide, tilsammen 4 doser i løpet av svangerskapet tenker jeg. Så jeg er ikke i den kategorien som er hardest plaget av astma.

Legen sa til meg at det var viktig at jeg fikk nok oksygen slik at babyen også fikk tilstrekkelig. Det har gjort at jeg har tatt dosene med god samvittighet.

Tidl. bruker
21-07-2005, 23:47
Jeg bruker ventolin.....

Solstråle.
22-07-2005, 09:08
Det jeg glemte å si som legen sa til meg ang Ventolinen. Er at den bruker de intravanøst(aldri skrevet det ordet før, høres feil ut) da i store mengder for å hindre fødsel. Så det er ikke til skade for fostret. Det skulle ikke ha noen virkning hvis jeg holdte meg til normal dose (4-5g dag). Jeg bruker min bare etter behov og det er ikkke hver dag.

Men som sagt, snakk med legen om man er i tvil. Jeg ringte min lege når jeg fant ut at jeg var gravid.

Savanna
22-07-2005, 10:03
Legger til litt mer jeg...

Legen min sa ang. Bricanyl at den var ikke noe å bekymre meg over, det ble også brukt mye for å forhindre tidlig fødsel.

Men uansett skulle jeg bare bruke det jeg trengte.....

Ang. Seritide Diskus (rosa/lilla) så sa legen at siden jeg var så langt på vei var ikke den noe skadelig å bruke, men den skal brukes kun ved behov... Nettopp fordi jeg trenger den for å åpne luftveiene bedre når jeg sliter som verst....
Og det var viktig at jeg fikk puste bra nok, slik at fosteret også får nok oksygen.

Allergitabletter, det vurderte legen min Aerius som er det eneste som har hatt bra nok effekt på meg tidligere. Men pga at jeg var så veldig plaget, fikk jeg Polaramin, fordi den kan jeg ta flere ganger daglig.

Tommeline81
22-07-2005, 13:42
Nå har jeg pratet med legen min og hu sa at man skal ikke bruke Ventoline, Seretide og Symbicort (tror det var den hu sa) pga det er en viss risiko for leppe-gane-spalte. Fikk beskjed om å bruke oxis og pulmicort, disse har jeg brukt før. Men når fødselen nærmer seg kan disse hemme riene. Skulle bruke minst mulig, men har bare behov for 1 dose hver morgen så jeg tipper det går bra. Da skal mamma få resten av Seretiden min vet jeg. Glad jeg ringte legen jeg.

Føniks
22-07-2005, 13:51
Jeg har fått beskjed om å unngå å bruke noe som helst. Kun ta det når jeg er veldig tett. Nå har jeg bare infeksjonsastma og har anfall ca 2 ganger i året. Kjenner lusa på gangen ca 2 dager i forveien. Så regner med at det skal gå greit.

Solstråle.
22-07-2005, 13:55
Jeg synes det er litt rart at legene sier forskjellige ting til oss. Men som sagt så bruker jeg veldig lite medesiner nå.

Vi kan jo ikke gjøre annet enn å høre på legen våre.

Føniks
22-07-2005, 13:59
Jeg synes det er litt rart at legene sier forskjellige ting til oss. Men som sagt så bruker jeg veldig lite medesiner nå.

Vi kan jo ikke gjøre annet enn å høre på legen våre.

Enig med deg. Derfor tror jeg det er veldig individuelt med hva som er riktig. Det bør vel baseres på erfaringer primærlegen har med "ditt" sykdomstilfelle. Jeg tror det er lurt å gå på svangerskapskontroll hos lege hvis man har kroniske sykdommer.

Solstråle.
22-07-2005, 14:01
Enig med deg. Derfor tror jeg det er veldig individuelt med hva som er riktig. Det bør vel baseres på erfaringer primærlegen har med "ditt" sykdomstilfelle. Jeg tror det er lurt å gå på svangerskapskontroll hos lege hvis man har kroniske sykdommer.
Det er sant. Min lege vill ha meg anhver gang hos henne og jordmor.
Jeg stoler på min lege og som du sier vi har forskjellige sykdomstilfeller.
Så selv om noen her sier at legen sa at du må ikke ta det, så får ikke jeg hette av det. Når min lege har sagt at jeg kan ta det.

Pusa
22-07-2005, 14:07
Hører også mye forskjellig om astmamedisiner, og det er vel ikke en enighet om hva som er greit å bruke heller.
Men jeg fikk beskjed om at jeg kan bruke Symbicorten. Merker jo at jeg heller går å er tett i noen dager istedet for å bruke den. Det står noe sånn som: "hvis fordelene veier opp for ulempene ved bruk" Men hvordan skal man vurdere det :vetikke:

Bricanyl brukes jo som riedempende middel, så jeg vet ikke hvor lurt dette er å ta når fødselen nærmer seg.

Føniks
22-07-2005, 14:08
Jeg skal også til jordmor et par ganger, men går hovedsakelig til legen min. Hovedgrunnen er at jeg har en alvorlig kronisk magesykdom som han har fulgt med opp med hele tiden. Det føles tryggere når han kjenner sykdomsforløpet.

Føniks
22-07-2005, 14:11
Vet ikke om noen av dere har barn fra før, men jeg husker at det ble litt komplisert ved forrige fødsel fordi jeg måtte ha oksygen. Det var visst ikke bra for astmatikere og jeg husker at jeg hadde sinnsykt vondt i lungene i 3 dager etterpå. Også ble jeg lagt på enerom og fikk streng beskjed om at jeg ikke fikk lov til å motta blomster pga allergi og astma. Noen andre som har erfaringer rundt fødsel og astma?

Solstråle.
22-07-2005, 14:21
Jeg er førstegangsfødene.
Vill gjæren høre mer om dette hvis andre har vært borti dette.

Pusa
22-07-2005, 15:08
Jeg er også førstegangs. Hvis noen har erfaringer med fødsel og astma så hadde det vært fint å hørt!

Stine-mor
22-07-2005, 15:29
Jeg har født to ganger. Første gangen tok jeg Bricanyl midt i fødselen. Jordmor mente det var derfor riene stoppet opp midt under pressingen.

Fødselen gikk veldig fort, og jeg slet med å puste skikkelig, så jeg fikk oksygen i tillegg. Da var jeg mørkerød i ansiktet og blå på leppene.

Andre gangen gikk det også fort, men jeg hadde full kontroll. Pustingen behersket jeg mye bedre, så jeg trengte ikke noe hjelp da.

I dag er jeg bedre i pusten igjen, så jeg har ikke ringt legen. Jeg får prøve å holde meg unna så godt det lar seg gjøre, men litt oksygen er det greit å få i seg. :blunk:

Tommeline81
28-07-2005, 16:02
Idag har jeg hentet ut nye astmamedisiner med halv styrke. Så nå har jeg litt bedre samvittighet overfor spiren i magen :snill:

*Mali*
28-07-2005, 18:37
Æ har født før, brukte da teldanex, becotide og ventoline, ingen problemer og ingen leppe gane spalte.
Den her gangen ble æ fraråda å bruke medisiner, klarte å kutte dem ut frem til uke 12 som er den viktigste milepælen. Hva som er best for deres kropper og lunger kjenner dokker best sjøl. Æ ble enig med jordmor og lege om å begynne igjen etter uke 12. Både æ og ongen trenger luft, å det følte æ at det ble lite av i støytan.
Nu går æ på seretide (250) og ventoline (0.2) i tilegg bruker æ flutide nasal. Ved allergi har æ fått poleramin, men det har æ bare tatt 2 gang. Ventoline gir mæ mye hjertebank og det e ikke bare godt for lillingen, derfor øker æ seretide dosan ved behov. Akkurat nu bruker æ kun seretide hver morran.
Skjønner ikke vitsen med å ta seretide kun ved anfall, seretide inneholder kortison å det trenger tid for å jobbe og må brukes over tid(viktig med opptrapping/ nedtrapping). Derimot fins det nokka som heter serevent som er en "langtids virkende ventoline" som også er i seretiden som æ vil tru ville vært bedre å ta. Hvis man vil unngå kortison da.

Solstråle.
28-07-2005, 18:59
Skjønner ikke vitsen med å ta seretide kun ved anfall, seretide inneholder kortison å det trenger tid for å jobbe og må brukes over tid(viktig med opptrapping/ nedtrapping). Derimot fins det nokka som heter serevent som er en "langtids virkende ventoline" som også er i seretiden som æ vil tru ville vært bedre å ta. Hvis man vil unngå kortison da.
Jeg tar seretide. Jeg har fått den for å ta morgen og kveld. Har klart å kutte ut kveld, for det er starten på dagen jeg må ha den. Og legen har sagt at det er ok.
Som du sier seretide er nok ikke beregnet på annfall.

Minnie81
29-07-2005, 13:53
Jeg bruker både Seretide og Airomir, jeg går til min lunge-lege som er spesialist. Han og min jordmor sier begge at så lenge jeg har det bra så har babyen det bra, hvis ikke mor puster bra puster jo heller ikke babyen bra! Det er veldig lite sikkert rundt astma medisinene, men jeg er og har vært veldig mye plaget,men har nå en astma som er godt regulert, det ville da blitt helt feil å kutte ut medisinene. Det ville gjort mye større skade. Jeg tar Seretide hver morgen og kveld, siden dette er kortison så skal det aldri kuttes fort ut, men trappes ned, det er også betennelsesdempende så det har liten effekt å bruke det av og til. Da er det bedre å ta Brycany eller ventoline o.l.

Håper dere forstår hva jeg mener. :)