PDA

Vis full versjon : Navneproblematikk truer familiefreden!

Unregistered
15-12-2002, 23:20
Vi blir ikke enige! :(
Jeg må bare se det i øynene, vi kommer aldri i livet til å bli enige om hva vi skal kalle andremann som kommer til våren! Dersom det er gutt, er det greit. Dersom det er jente, blir det enten et navnløst barn eller samlivsbrudd! Nå setter jeg ting litt på spissen, men... Det er jo i utgangspunktet litt komisk, men sannheten er at det alltid blir krangel light når navn skal diskuteres.
Og han kommer ikke til å gi seg, og jeg kommer ikke til å gi meg.
Jeg får bare bli gjenkjent ;), men dette er situasjonen:
Mannen har følgende forslag: Judith, Lara, Lena eller Linda. Over mitt lik!!!
Mine forslag er Helena, Stella, eller Sunniva. Han bare ler rått og sier at det kommer ikke på frågan! Jeg har forresten bestemt meg, ungen SKAL hete Sunniva! Det passer bra til storesøster, og jeg liker navnet bare bedre og bedre. Mannen kommer ikke opp med andre forslag enn de nevnte, han liker INGEN andre!
Da storesøster ble født, var avtalen at han skulle få det siste ordet, altså bestemme navnet. Men det måtte være et navn jeg godkjente. Jeg likte forslaget hans, men om jeg skulle bestemt helt selv, ville jeg nok valgt et annet. Vi var ikke helt enige om skrivemåte - han vant. Han fikk bestemme etternavn. Synes det skulle bare mangle at jeg fikk bestemme mest nå! Jeg bruker dette argumentet, og han sier bare at de navnene jeg forslår blir ikke aktuelle, uansett!
Grrrrr....... Jeg ser det komme: Vi blir rett og slett aldri enige. Hvordan løser vi dette? Har prøvd meg med nå-skriver-vi-lister-metoden, men det gidder han ikke...

(Jada, det finnes større problemer i livet... :) )

emin
16-12-2002, 00:27
Vel.....Helena og Lena er jo ganske like da, så dere kan jo ta utgangspunkt i de navnene, og forhandle om dem. Synes de navnene var de fineste! :)

Lykke til med valget!

I am
16-12-2002, 10:28
Enig, Helena og Lena var de fineste navnene, og de er jo dessuten nesten helt like! Hva med å velge Helena, og bruke Lena som kortform til daglig?

Lykke til, navnekrigen kan være blodig alvor! :)

I am

nuggett
17-12-2002, 00:22
Hva med Elena da? Det er jo nesten begge navnene i ett...

Siv
17-12-2002, 16:57
:D Det var ganske morsom lesning, to kjempe stae personer som skal bli enig. Ikke lett i det hele tatt.

Hva med å velge et hver for så å trekke lodd??? Noe må jo gjøres for husfreden.
Egentlig så synes jeg det er din tur til å bestemme siden han fikk bestemme forrige gang. Sunniva er et kjempefint navn, Elena syntes jeg var et skikkelig godt forslag.

Lykke til :)

charlie
18-12-2002, 12:09
.. ser ikke annen råd jeg!!

ellers kan dere la folkeregisteret være "oppmann". hvis dere ikke har sendt inn melding innen 6 mnd (eller no') blir det bare plukka et navn til dere.

jeg syns egentlig han er j... sær som ikke lar deg bestemme når han har bestemt storesøster. håper ikke det er den slags regler "han spiller etter" i andre situasjoner, for da må jeg si at overskriften ikke er helt spøk lenger...

loddtrekning er liksom ikke en kjempegod ide heller, stakkars barn, liksom..

lykke til, håper det går seg til dette!

hilsen

charlie,termin 23.06.2003 ;)

Mamemi
18-12-2002, 16:05
Legg vekk de navnene! Siden den andre forelderen faktisk ikke godtar navnet, så er det jo ikke et aktuelt navn på avkommet?
Så får dere drodle lister og la den andre stryke navn til den store gullmedalje. Til sist må dere jo sitte igjen med noen navn som begge faktisk godtar!?

Men igjen: Legg vekk de navnene!
Du har jo bestemt deg, sier du, og det gjør vel ikke akkurat navnediskusjonen noe enklere. ;)

Hildepia
19-12-2002, 02:44
Jeg har akkurat samme problem

Han fikk bestemme navnet på storebror, som jeg ikke likte noe særlig til å begynne med, men fant ut at det passet sammen med et annet fint navn. Så han fikk to navn som passer godt sammen. Og som vi begge likte, til slutt.

Men nå er vi i diskusjon om navnet til den lille som skal komme i august, så vi har vel god tid da. Vi er enige om jentenavn, men ikke guttenavn, vi liker helt forskjellige navn, jeg de litt uvanlige, spesielle, han de norske normale som han sier.

Mitt råd til deg nå blir å komponere ett navn hver som begge liker godt, til to navn på ungen. Eller så MÅ dere bare gi dere litt begge to, noe som vi sikkert også må i løpet av sommern!

Lykke til, håper dere finner ett navn før ungen fødes da, for vår storebror het litjmann lenge, til familie og venners store fortvilelse!!

klem Hildepia ( termin 13.08.03 )

Dana
23-12-2002, 15:13
Er det ikke mammaens underskrift på navnepapiret, der er gjeldende i Norge????

Jeg mener, vi kunne ikke bli enige om efternavn (hans eller mit), da så jeg, at det bare var min underskrift, der trengtes og derved fik barnet mit efternavn!!!

Ramgad
23-12-2002, 15:29
Synes det er bedre dere blir enige enn at en overprøver den andre. Det kommer ingen ting godt ut av det! Grunnlaget for krangler resten av livet er ikke lurt å legge. Det får bli loddtrekning eller avstemming (få med hvert deres "lag") dersom intet annet skulle nytte.

Og et lite tips: Lurt å utsette hovedvalget til etter fødselen. Hormoner raser både i deg og mannen, så kanskje dere begge to tenker litt mer rasjonelt når dere ser inn i øya på personen som faktisk skal bære navnet - og innser at det ikke er så grusomt nøye. Englebarnet kommer til å kle det meste likevel!