PDA

Vis full versjon : Blir tynn i håret av amming?

Stavangermamma 28
23-07-2005, 11:19
Hei dere!

Jeg har nettoppfått høre at man mister mye hår og rett og slett blir tynn i håret av å amme. Til dere som har ammet, stemmer dette?? :vetikke:

Hilsen Luba

Magma
23-07-2005, 11:49
Jeg har ikke ammet selv ennå, men som frisør vet jeg at mange mister endel hår nå babyen er rundt 3 mdr gammel...Mens andre ikke mister i det hele tatt!

Dette er veldig individuelt akkurat som at noen får tykkere og mer glansfullt hår under svangerskapet og noen får matt og trasig hår...

Jeg håper jeg selv ikke er blant de som mister mye for jeg synes det er tynt nok fra før....:shock:

Tidl. bruker
23-07-2005, 11:59
Tingen er visst at man mister mye mindre hår enn normalt når man er gravid (det stemmer hvertfall på meg, jeg pleier å miste masse hår, men nå mister jeg omtrent ingenting), og så mister man alt man skulle ha mistet i løpet av svangerskapet de første månedene etter at babyen er født.

Hondacrv
23-07-2005, 12:08
Det er vel hormonforandringene som gjør det. Jeg hadde høyt stoffskifte for noen år siden og mistet masse hår (det er jo en hormonforandringssykdom). Søstra mi hadde veldig tynt hår når ho amma, men det kommer jo tilbake da...

Tidl. bruker
23-07-2005, 12:12
Jeg er også frisør, og ser ofte at veldig mange mister en del hår etter at barna er født og de ammer. Dette stopper som oftest opp etter noen mnd. Men for mange kan hårtapet bli et problem.. Dette skyldes hormonforandringer i kroppen, under svangerskap og i mnd etter...

Ser mange få viker spesiellt framme i panna, og at det håret som en gang var tykkt blir litt tynnere og blassere i en periode.

Men det kommer ut igjen, så det forsvinner ikke for alltid, men det tar jo en stund før det er like langt igjen som resten.:snill:

Selv var jeg så heldig å ikke miste et hårstrå forrige gang, mens min søster er blitt hårløs omtrent etter sine svangerskap.:dåne:

Det er veldig vanskelig å si hvem som mister og hvem som ikke gjør det.
Man får bare håpe på det beste, og ta det som det kommer..:snill:

Lykke til alle sammen!!!:snill:

Pusa
23-07-2005, 12:52
Har hørt flere som mister mye hår når de ammer. Det har også en sammenheng med at babyen "stjeler" alle vitaminene via morsmelka :nikker:

Villrose
23-07-2005, 15:55
Fikk viker i tinningene, da babyen var ca 4 mnd...men det vokste ut igjen da heldigvis

heny
23-07-2005, 22:35
jeg har mildt sagt mistet MASSE hår.det startet når jeg hadde ammet i ca fire mnd. jeg sluttet å amme for ca to mnd siden og nå har det begynt å roe seg. men jeg har mistet ca halvparten av"manken" min. heldigvis hadde jeg tjukt hår før jeg ble gravid.
ser ut som et troll på håret nå siden det har begynt å vokse ut igjen. ser ut som om jeg har fått støt eller noe. :undrer:

Tidl. bruker
23-07-2005, 22:40
Stemmer ikke med meg! Et søskenbarn av meg derimot mistet alt håret i ca 2-3 cm over ørene! Stakkars, hadde kort hår også.

Pokemona
23-07-2005, 22:44
Jeg mistet endel hår da jeg ammet,men ikke slik at det syntes heldigvis.Det ble tynnere og veldig mye mere stritt enn vanlig. :nemlig:

kaaka
23-07-2005, 22:48
Kroppen er i forandring gjennom svangerskapet og den første tiden etter fødselen. Hormonnivåene stiger og synker og hele kroppen din påvirkes. Også håret. Tendenser til tørt eller fett hår forsterkes og har du krøllete hår kan det plutselig bli stritt. Enten du er fornøyd eller misfornøyd med endringen, blir håret som regel normalt igjen en stund etter fødselen.

Tørrere
Det aller vanligste er at håret blir tørrere under svangerskapet. Mange som har hatt tendenser til tørt hår opplever at håret blir svært tørt og nesten sprøtt i svangerskapet. Det er lite å gjøre med dette, men bruk en god fuktighetsgivende balsam og vær skånsom mot håret ditt. Les tipsene nederst på siden.

Tykkere
Mange kvinner med tynt hår gleder seg over den voksende hårmanken i svangerskapet. Dessverre er dette som regel forbigående og følges gjerne av en periode med stort håravfall for å komme tilbake til slik det var før svangerskapet.

Fetere
Er håret i utgangspunktet fett er sjansene store for at det blir enda fetere og mer oljete i svangerskapet.

Deler seg
Det er også vanlig at håstråene deler seg. Som regel deles hårstråene seg i endene, men også ved hårfestet kan håret dele seg.

Rettere
Har du krøllete hår, blir det gjerne rettere i svangerskapet. For de fleste er dette imidlertid forbigående, og håret vil bli like krøllete igjen etter fødselen.

Vokser hurtigere
Økte nivåer av hormonet østrogen kan føre til at hår som vanligvis ville dø, fortsetter å vokse. Slik blir gjerne håret fyldigere og vokser hurtigere i lengden. Når østrogennivåene daler etter fødselen, forsvinner denne effekten, og flere hår enn vanlig kan dø.

Håravfall
Stort håravfall i svangerskapet er relativt sjelden, men etter fødselen vil mange oppdage flere døde hår enn tidligere. Dette er normalt og skyldes endring i hormonnivåene. Dette er stort sett hår som på grunn av hormonnivåene ikke døde under svangerskapet.

Står det på babyverden.no videre står det...

Ta vare på håret ditt:

Unngå ting som sliter på håret ditt – hestehaler, fletter, hårruller, krøll- eller rettetang osv.
Bruk mild sjampo og balsam.
Spis sunt – også håret behøver næring.
Håret er sårbart når det er vått, vær forsiktig når du grer det.
Unngå hårtørrer der det er mulig, eller bruk svak styrke eller mindre varme.
Blir håret svært tykt og fyldig kan det også bli uregjerlig. Mange velger derfor en kortere hårsveis.

Tidl. bruker
23-07-2005, 23:07
..........

Adrienne
24-07-2005, 11:13
Det er en vanlig misforståelse at det er ammingen som gjør at man mister hår etter fødselen. Det er ikke ammingen som gjør det, men det faktum at man har vært gravid. Så dersom man er utsatt for å miste hår etter fødselen vil man gjøre det uavhengig om man ammer eller ikke.

Jeg mistet en del hår i vikene, det varte vel i et par måneder, fra storebror var 3-4 måneder til han var et halvt år. Sakte men sikkert begynte det å komme tilbake og etter vel et år var alt som normalt. Eneste forandringen med mitt hår var at jeg fikk mye mer fall i håret enn det jeg hadde før og at det ble tykkere etter svangerskapet, til tross hårtap, enn det det var før jeg ble gravid.

Frk. Bibelstripp
24-07-2005, 11:28
Jøss, jeg har også alltid hørt at mange mister hår pga. amming.

Jeg mister en del hår til vanlig, men når jeg ammet (eller etter at jeg hadde vært gravid :blunk: ) tok det helt av. Hår OVERALT! Jeg sluttet å amme for 2,5 år siden og det siste halvåret/året har jeg kunnet merke at håret er tilbake igjen. Faktisk enda tykkere! Jaja, det var en kort glede. Neste vår er håravfallet på plass igjen.:sukk:

Tidl. bruker
24-07-2005, 11:38
Jeg mistet veldig mye hår sist jeg ammet, ble nesten helt uten pannelugg, har vel aldri fått den samme luggen tilbake igjen, syns det er mye tynnere der nå enn før jeg ammet, i tillegg fikk jeg fall i håret, hadde jo helt stritt hår fra jeg var liten.

Saga28
30-07-2005, 22:31
Jeg har akkurat sluttet å amme. Eller lillegutt sluttet selv å amme. Jeg mistet masse hår, særlig den første tiden. Nå som jeg er gravid igjen kjennes det ut som det begynner å bli tykkere. Har også hørt at man nesten ikke mister hår mens man er gravide.

Maradia
02-08-2005, 16:54
Hm... sikkert lurt å spise ekstra B-vitamin etter fødselen :nikker:
Bekymrer meg litt for mitt 1 m lange hår... :Pønske:
Jeg mistet masse da jeg gikk på p-pillen, men det har kommet tilbake nå (sluttet for 3,5 år siden.)

anesesse
13-08-2005, 22:22
Jeg mistet ikke mere hår.
Jeg mistet mindre hår da jeg var gravid..
Tror kroppen min er litt omvendt på en del ting.... :lol:

E må vel ha innbilt meg dette.. Vet ikke e....:vetikke:

Aivi
14-08-2005, 14:48
Eg har alltid hatt ein periode etter fødselen der eg mister masse hår, men det gjer ingenting for det har eg nok av.
Men merker at no når eg er gravid, så mister eg ofte mindre hår (merker det spesielt etter ein dusj).

Durdei
14-08-2005, 20:28
Jeg mistet ikke så mye mer hår enn vanlig. Tok også permanent etter første fødte. Fikk da beskjed av frisøren at det sikkert ikke kom til å holde, men jeg ble aldri kvitt den. Måtte klippes vekk litt etter litt.

Hanah
14-08-2005, 21:50
Mistet endel hår da jeg ammet jenta mi. Ble ganske tynn i håret i vikene ja. Det vokste ut igjen etterhvert da.. :)

Bille2
14-08-2005, 22:15
Det stemmer at det ikke er ammingen som gjør at man mister håret, men svangerskapet. Jeg mistet selv masse hår etter forrige svangerskap, selv om jeg ikke ammet.