Vis full versjon : Blodtype...
Jeg har reshus minus, og lurer på hva som skjer da.. Noen andre som har denne blodtypen? Har hørt at det kan bli en del komplikasjoner om barnet er reshus pluss.. Er det noen spesielle forsiktighets regler man bør følge? Har ikke fått snakket med legen om dette ennå, og lurer veldig.
Takker for svar!:)
Lurendreier
26-07-2005, 08:04
Så lenge sykehuset hvor du skal føde kjenner til at du er rhesus neg er det alle forholdsreglene du trenger å ta. I forbindelse med fødsel skal du da ha en sprøyte som forhindrer at du danner antistoffer mot barnets blod (sensitivisering). Om dette er ditt første svangerskap trenger du ikke bekymre deg. Bare vær sikker på at de rundt deg vet. Skulle du danne antistoffer mot barnet under fødsel (eller spontanabort) vil neste svangerskap følges nøye opp. Barnet vil da være i risiko for å ikke utvikle seg som det skal dersom mors antistoffer kommer over i barnets kretsløp. Men dette er egentlig ikke så mye å stresse med, så lenge det taes forholdsregler (at du får den sprøyten du skal). Man blir da som regel ikke sensitivisert.
Takker for svar! Føler meg litt tryggere nå:)
Hei,
Du kan lese litt mer på denne siden http://www.lommelegen.no/art/art1905.asp.
jeg er også resus minus....tok blodprøve i uke 32 og uke 36 for å sjekke at jeg ikke hadde dannet antistoffer...og fikk sprøyte i låret noen dager etter fødsel...regner med at det er det samme denne gangen og:-)når vi får den sprøyten så blir det som vi er førstegangsfødende neste gang og....er ikke noe å beskymre seg for nå lenger når de vet ,legene altså;hva de skal gjøre!!!!
Sprøyten skal taes innen 72 timer, hvis barnet er rhesus positivt...
smiley77
27-07-2005, 09:48
jeg er også minus, det samme er min mann, så jeg har alltid tenkt at jeg ikke kan få plussbarn. men da sa syklepleier at det kan jeg faktisk, selv om det ikke er vanlig. under begge mine svangerskap har jeg tatt lodprøver i uke 32 og uke 36 for å se etter antistoffer.
jeg er også minus, det samme er min mann, så jeg har alltid tenkt at jeg ikke kan få plussbarn. men da sa syklepleier at det kan jeg faktisk, selv om det ikke er vanlig. under begge mine svangerskap har jeg tatt lodprøver i uke 32 og uke 36 for å se etter antistoffer.
Du kan ikke få et Rh+ barn hvis begge foreldrene er Rh-, men i helsevesenet vet de at det er ganske vanlig at den moren sier er pappaen ikke er det (enten fordi hun ikke vet, eller ikke vil innrømme...), så derfor bryr de seg ikke noe om hvilken blodtype pappaen har. 85% av befolkningen i Norge er Rh+, så da regner de allti pappaen som Rh+.
Jeg hadde en MA i utlandet, visste ikke om at jeg var Rh-, og fikk ikke sprøyten før jeg var tilbake i Norge på sjekk- ca 1 uke etter aborten. Er det noen som vet hvor viktig det er med 72 timers grensen? Er sprøyten jeg fikk bortkastet? Bør jeg gå til lege å sjekke om jeg har antistoffer før jeg blir gravid igjen slik at man vet det med en gang i sv.skapet? Og er det mulig å se dette før ny graviditet?
Håper noen kan gi meg kloke svar :)
Bør jeg gå til lege å sjekke om jeg har antistoffer før jeg blir gravid igjen slik at man vet det med en gang i sv.skapet?
Kan aldri tenke meg at det er nødvendig.. De tar jo blodtypeprøve på første legekontrollen. Dessuten er det sjelden det er noen stor risiko lenger. De kan faktisk bytte blod på barnet mens det ennå ligger i magen til mor, hvis det blir nødvendig...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.