PDA

Vis full versjon : Vondt i høyre side. Svangerskap utenfor livmoren?

Xandra
26-07-2005, 16:04
Som tittelen beskriver har jeg vondt i høyre side. Smerten er ganske konsentrert så hvis en navigerer utifra navlen ligger den ca 8-10 cm bortenfor og 3 cm nedenfor navlen. Smerten er bevegelsesforbundet. Det er ikke en verkende smerte, men en stikkende smerte som resultat av at jeg reiser, snur beveger meg o.l. Har hatt litt vondt et par dager der, men nå er det skikkelig vondt.

Jeg har hatt den type smerte før, og da har det vært pga. luft/tarmsmerter og det er det jeg mest sannsynlig tror det er. Det føles nesten som en hard klump som er iveien for et eller annet.
Er det noen her inne som har hatt et svangerskap utenfor livmoren og kjenner igjen disse symptomene? Tror ikke det er det, men en skal jo ikke avfeie smerter i siden heller, og anta at det er normalt. Skal til legen på torsdag, så jeg kommer til å ta det opp med henne da, men greit å høre om det er noen her som kan si noe, evt. kjenner seg igjen i disse plagene og kategorisere det som helt normalt, eller om det kan være noe jeg bør ta turen til legevakten å sjekke.

Takknemlig for svar :blomst:

Xandra
26-07-2005, 17:52
Ingen som vet?

Håper det ikke er noe farlig ihvertfall. men innmari vondt er det :shock:

Lurendreier
26-07-2005, 18:49
Du har rett i at smerter alltid skal taes alvorlig. Så jeg ville tatt det opp med legen hvis jeg var deg. Når det er sagt har jeg masse vondter i magen (har hatt det hele vegen). Og ofte i siden. For tiden har jeg mye vondt i høyre side, akkurat der du beskriver. Jeg tolker mine smerter sim voksesmerter. Men det er kanskje litt tidlig for deg? :vetikke:

Xandra
26-07-2005, 19:10
Du har rett i at smerter alltid skal taes alvorlig. Så jeg ville tatt det opp med legen hvis jeg var deg. Når det er sagt har jeg masse vondter i magen (har hatt det hele vegen). Og ofte i siden. For tiden har jeg mye vondt i høyre side, akkurat der du beskriver. Jeg tolker mine smerter sim voksesmerter. Men det er kanskje litt tidlig for deg? :vetikke:

Jeg har smerter i livmora også, sånne mensmurringer, men dette er noe annet. Jeg lurer mer og mer på om det er tarmene da. Fordøyelsen min er ikke optimal for tida, så jeg lurer på om det kan være at tarrmen er treg???
Skal ringe legen min imorgen tidlig og se om jeg får en hastetime hvis jeg har vondt imorgen også.

Mullsi
26-07-2005, 19:47
Hei

Jeg har selv hatt en exu (svangerskap utenfor livmoren).
For meg var det en konstant smerte/ ubehag på venstre side da det var der embryoet var. Jeg kjente smerten der og nedover låret, en slags nummen følelse.
Litt vanskelig å beskrive men det er jo vanlig å ha stikkinger pga av at livmoren vokser under et normalt svangerskap så det er sikkert helt normalt det du kjenner. :snill:

Xandra
26-07-2005, 20:01
Hei

Jeg har selv hatt en exu (svangerskap utenfor livmoren).
For meg var det en konstant smerte/ ubehag på venstre side da det var der embryoet var. Jeg kjente smerten der og nedover låret, en slags nummen følelse.
Litt vanskelig å beskrive men det er jo vanlig å ha stikkinger pga av at livmoren vokser under et normalt svangerskap så det er sikkert helt normalt det du kjenner. :snill:

Weeh :shock: Har hatt smerter i låret for noen dager siden da, numment, føltes som blodet stoppet, men har ikke kjent det de siste par dagene...
Men det er vekke nå så det er nok ikke forbundet med dette.

Jeg tror faktisk det bare er luft som sitter bom fast i tarmen min
og gjør vondt. Det er jo nokså normalt med mageplager i svangerskapet.
Men jeg skal være på vakt!

kvakk
26-07-2005, 21:40
Og hvis du virkelig mistenker svangerskap utenfor livmoren, bør du kontakte lege litt fort. Det kan være ganske farlig.

Elikri
28-07-2005, 11:44
De smertene du beskriver virker helt likt det jeg hadde i begynnelsen av svangerskapet.. Det er livmorbåndene som strekker seg... :) Lykke til.

chanel
29-07-2005, 10:23
De smertene du beskriver virker helt likt det jeg hadde i begynnelsen av svangerskapet.. Det er livmorbåndene som strekker seg... :) Lykke til.

Samme her, og jeg har også hatt en del ekstra vondt på høyre side. Ordinær ultralyd avslørte at jeg er ekstra øm der fordi morkaken sitter der, så det kan jo hende ta du har det samme... Siden smertene dine er bevegelsesrelatert så tror jeg ikke at dette er noe farlig, ikke murringene dine heller som er en meget vanlig del av svangerskapets undrer:)

Er du bekymret kontakter du lege, better safe then sorry vet du;)

Xandra
29-07-2005, 10:44
Takker for mange svar :)

Jeg har funnet ut hva det er da. Det er kolikk.
Kommer nok til å være plaget av det en del i dette svangerskapet :vetikke:
Men så lenge jeg er klar over det kan jeg ta forbehold via kosthold :)

Elikri
03-08-2005, 01:12
Godt å høre at det i kke var noe mer alvorlig da :klemme:

Stavangermamma 28
03-08-2005, 14:46
Hei!

Jeg har også hatt noen sinnsykt vonde stikkninger på venstre side i 2-3 uker nå, så vonde at jeg har fått helt fødselsangst fordi jeg er redd riene skal være enda vondere enn dette, noe de mest sannsynlig er!!

I går sa jordmor at det nok er kolikk og at det er det vondeste som finnes!
Sa hun hadde født 3 barn uten problem, mens kolikksmertene gjorde så vondt at hun svimte av. Godt å finne ut hva det er, men jeg må jo si jeg er redd jeg skal ha kolikk I TILLEGG til rier når fødselen holder på.... :urk:

Jeg må bare også få si: Stakkars, stakkars kolikkbabyene :lei_seg: :cry:

Luba :klem:

Xandra
03-08-2005, 20:00
Hei, og takk for hilsener Elkiri og Luba!

Når det gjelder kolokken Luba så kan den være himla vond ja. Jeg var dtort sett sengrliggende når det sto på som verst, og det verste er at luften liksom bare ligger der og er fast, og presser på som en stein i skoen, og ingenting hjelper :shock:

Men jeg fant et tips jeg syntest hjalp litt da. Karvete. Da hiver en 1 teskje karve/cumin frø (fås i kryddderhylla) i 1 liter vann. Varmer det opp til det koker, og så lar det stå og bli kjølig. Når det er kjølig siler du teeb, og så drikker du en 3-4 kopper daglig. Det hjelper på kolikk/luftsmerter for både mor og barn (for de som ammer).

:)

Stavangermamma 28
03-08-2005, 20:09
Hei Xandra
Takk for rådet!

Har du noen tips med tanke på kostholdet også?

Noe vi bør unngå, som f. eks melkeprodukter? Jeg spiser MASSE nektariner, kanskje en kurv til dagen.... Det er vel gjerne ikke så lurt.....?

Ellers hjelper det for meg og reise meg opp og gå og gå når jeg kjenner en begynnende kolikk-krampe!

:klem: Luba

Xandra
03-08-2005, 20:33
Hei Xandra
Takk for rådet!

Har du noen tips med tanke på kostholdet også?

Noe vi bør unngå, som f. eks melkeprodukter? Jeg spiser MASSE nektariner, kanskje en kurv til dagen.... Det er vel gjerne ikke så lurt.....?

Ellers hjelper det for meg og reise meg opp og gå og gå når jeg kjenner en begynnende kolikk-krampe!

:klem: Luba

Ikke for mye melkeprodukter nei, for det er ikke bra for magen. Men drikk et glass Cultura til dagen. Det hjelper. I tillegg hjelper grønnsaker veldig godt for de inneholder fiber som er lettere for magen å fordøye enn sånn fullkornfiber. Kjøp sånne brokkoliblandinger (brokkoli, gulrot og blomkål) og kok alltid litt opp til hvær middag. Jeg tror faktisk kolikken kom av at jeg ikke spiste grønnsaker.
Ellers vil jeg fraråde deg fra å spise for mye brødmat med for mye hvetemel i. I gamledager lagde de tross alt lim av vann og hvetemel, så kan du tenke deg hvordan det kan bli liggende i tarmene. Hvis du spiser brødmat, så spis grovt/rug/fullkorn brød ihvertfall.
Og så er det viktig å drikke MYE vann. Da får en liksom skylt avfallsstoffer som kan lage ugang ut av kroppen.

Det som forresten er greit å gjøre når kolikken ommer er å legge en varmeflaske der det gjør vondt. Når tarmen er vond spenner musklaturen rundt seg som bare forverrer problemet. Varmeflaska får musklene til å slappe mer av, og løser litt opp :)

Og hvis en er forsiktig med kostholdet og unngår for mye av det som er tungt for magen og fordøye, så avverger du kolikken før den kommer ;)

Stavangermamma 28
03-08-2005, 21:03
Tusen hjertelig takk for mange gode råd!

Luba :klemme: