Vis full versjon : Strep B- hvordan oppdages det?
Hei.
Jeg lurer nå litt på dette med streptokokk B.
Så vidt jeg forstår blir man ikke rutinemessig testet for dette- i hvert fall gjør ikke min lege det.
Hvordan oppdages da denne infeksjonen?
Symptomer?
Jeg leser om mange som har fått påvist denne bakterien, men ikke om hvorfor de i utgangspunktet ble testet. Betyr det at det er tilfeldig om man oppdager det eller ikke?
Nova
Slik ble det oppdaget hos meg;
Helt fra før jeg ble gravid var jeg plaget med brun, flytende utflod gjennom hele syklusen. Men siden jeg hadde født et barn bare 6- 7 måneder før jeg ble plaget med dette, trodde jeg det var blodrester/sykluskrøll eller noe i den duren. Da jeg fremdeles hadde denne brune utfloden i uke 12 på føste legekontroll, tok legen en strep.prøve som var positiv. Jeg hadde altså synlige symptomer på bakterien. Etter pencillin- kur ble utfloden heldigvis borte. Men bakterien er der nok ennå
Vet ikke om jeg hadde denne utfloden pga infeksjon eller om bare det å ha bakterien kan forårsake dette. Det sa ikke legen noen ting om. Vet heller ikke om det er vanlig sammenheng mellom slik utflod og det å ha bakterien. På meg var det iallefall slik.
Hvis jeg føder før tiden vil jeg informere personalet på fødeavd.om at jeg har bakterien og be om å få antibiotika intravinøst.
Legen min sa at så mye som 40 prosent av gravide kan ha denne bakterien; så den er nokså vanlig.
Tidl. bruker
30-07-2005, 16:41
Jeg var hos legen for å begynne utredningen for å bli gravid (ironosk nok) for noen mnd tilbake, og da tok hun en gu på meg. Tok sikkert den prøven der, for jeg fikk brev om at det var stor oppvekst av streptokkokk B. På første svangerskapskontroll tok hun en ny prøve bare for å vær sikker, men den har jeg ikke fått svar på ennå. men hun regnet med den fortsatt var der. Så her var det nok ganske tilfeldig, og uten symptomer.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.