PDA

Vis full versjon : Otrivin

Boe
01-08-2005, 14:36
Jeg er hjemme fra jobben i dag, ligger langflat på sofaen, tett nese og seriøs vondt hode :syk: . Jeg er en av dem som HATER å være tett i nesen, og i skapet står otrivin nesespray, men jeg har kastet lappen som er med i esken for lenge siden. Kan jeg spraye nesen min, eller må jeg bare godta å puste med munnen :vetikke: ??

Pusa
01-08-2005, 14:41
Se på denne linken:
http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=135921&highlight=nesespray

Veslemøy
01-08-2005, 14:45
Hær er det som står i felleskatalogen (http://www.felleskatalogen.no/) om Otrivin nesespray...
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Tidl. bruker
01-08-2005, 14:49
Dette står på pasientutgaven av Felleskatalogen (hvis du vil sjekke selv, gå på www.felleskatalogen.no/pasientutgave (http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave) og søk på Otrivin):

"Graviditet og amming
Brukes med forsiktighet av gravide. Unngå høye doser og hyppig bruk. Bruk av anbefalte doser medfører ingen risiko for fosteret. Virkning på barn som ammes er ikke sannsynlig. Kan benyttes under amming."

Så jeg har brukt det et par ganger under graviditeten. Så lenge du ikke overskrider anbefalt daglig dose tror jeg ikke det er noen fare!

Boe
01-08-2005, 14:51
Tusen takk for svar!!! Jeg tar meg en otrivin dose nå, så blir livet lettere! HAAATER å være dett i desa!

Tidl. bruker
01-08-2005, 14:53
Tusen takk for svar!!! Jeg tar meg en otrivin dose nå, så blir livet lettere! HAAATER å være dett i desa!

Vet AKKURAT hvordan du har det! Jeg har vært skikkelig plaget med allergi i noen uker nå, og Otrivin har reddet livet mitt!!!

Aivi
04-08-2005, 13:41
Kva med saltvannsdråper då? Det har eg brukt i kritiske stunder ;)

Tidl. bruker
04-08-2005, 13:55

Det funker desverre ikke på alle... :sukk:

Aivi
04-08-2005, 14:04
Så synd, godt dere kan bruke nasespray då :)

Tidl. bruker
04-08-2005, 14:05
Jeg bruker otrivin nesespray for at jeg var plaget med tett nese i forgje svangerskap og er det i denne, bruker det mest om natta for å få sove, og jeg har jo ikke skadet jenta mi da hun lå inni magen, du kan bruke det ja.. Men jeg brukte mest barnenesespray for at den ikke er så sterk. ellers så vet jeg også at man får kjøpt Saltvannsnesespray på Life Helsekostbutikker med Menthol i og det kan jeg også anbefale..
Men når babyen min var ute så var jeg ikke tett i nesa lenger.. deilig..
Jeg tror nok du trygt kan bruke det ja.. vet om flere gravide som har brukt det også.. :)
Er man tett i nesa så er man det enkelt og greit..
Tror at over de bruksanvisningene jeg har lest på nesesprayer så er vel otrivin den gravide kan bruke uten at fosteret blir skadet..
God bedring :comfort:

Tidl. bruker
04-08-2005, 14:06

Vanlig saltvannsdråper hjelper ikke på meg dessverre, men den med menthol i hjelper.. :vetikke: Så det er nok ikke alle den hjelper på..

Kvakk Kvakk
07-08-2005, 14:23
Nå er forhåpentligvis forkjølelsen borte :klemme:

Jeg er allergisk mot støv og midd og er avhengig av å bruke nesespray nesten hele året. Den sprayen jeg vanligvis bruker, kan jeg ikke bruke når jeg er gravid, men da sa byens vikarierende gynekolog (til vanlig overlege på sykehuset i Tønsberg) at jeg kunne bruke Otrivin for barn som erstatning. Dersom Otrivin er uutsolgt på apoteket eller de ikke fører det, går det an å bruke Zymelin som har samme virkestoff.