PDA

Vis full versjon : Kynnere?

Amasone
23-08-2002, 01:15
Hvordan kjenner man at det er kynnere ? Har ikke hatt kramper i magen enda, jeg. Er dette unormalt? Leser at det finnes magedamer her inne som har hatt kynnere siden uke 18-19, og jeg har ikke kjent noe enda? Kanskje er det de ristingene jeg har hatt? Men det kjennes mer ut som om babyen rister på seg inne i magen, og varierer hvor de kommer i magen. Aner ikke jeg. Noen som kan komme med en god forklaring?

Undrende Amasone:baby:

fabel
23-08-2002, 01:49
Heisann :)
Vet ikke hvordan andres kynnere kjennes ut, men her har du min versjon!
De kommer gjerne hvis jeg har løftet/anstrengt meg/hatt sex, men også når jeg er helt i ro. Magen strammer seg, blir steinhard og ekstra stor (når jeg ligger ser det ut som jeg har en kjempefotball i magen!), det knyter seg i nærmere ett minutt for så å gi seg langsomt (èn bevegelse, ikke kramper). Mine gjør ikke vondt, men det er litt ubehagelig hvis jeg ikke stopper opp og tar det helt med ro mens det pågår.

Har det mellom 1 - 30 ganger daglig! Sikkert mye variasjoner ute og går.

fabel og lille kråke, 28+3

Kame
23-08-2002, 01:57
Hmja.. Jeg er jo helt klart ingen ekspert, iom at jeg har spurt om det samme i "komplikasjoner og plager". Men, ettersom tiden går og magen vokser, så tror jeg at jeg kan si litt klarere hvordan mine kjennes - sitter faktisk her og har kynnere nå!

Disse kjennes ut som milde/lette sammentrekninger - som om magen trekkes litt sammen mot midten, liksom. Avogtil får jeg følelsen av litt mageknip helt nederst i livmora. Kan kanskje sammenlignes litt med milde pms-kramper?

Når jeg går endel (spesielt dersom jeg skal gå lengre turer (les: mer enn 100m!) føles det som om jeg har et stramt bånd rundt magen - hos meg har det vært i øverdelen av livmor (over navelen), men det vil jeg tro er litt uvanlig.

I tillegg til dette blir magen hardere enn vanlig.

Hittil har de ikke vært spesielt smertefulle, men heller ikke smertefrie - og de siste dagene har "mageknip-kynnerne" kommet.

Men som sagt: Jeg er vel like clueless som deg, og jeg er ikke 100% sikker på at det jeg kjenner er kynnere engang, så andre må gjerne komme med ekspertuttalelser - spesielt flergangsfødende som har litt erfaring!

Kame
23-08-2002, 11:23
Hm, etter nattens opplevelser tror jeg kanskje jeg må revurdere hele kynner-oppfatninga mi... Det kjentes ut som om jeg hadde en "nær fødselen opplevelse"!

Våkna i natt med sinnsyke kramper - de begynte helt bak i ryggsøylen og dro seg liksom utover og forover mot magen. Ble helt paralysert og klarte ikke å røre meg noen veier. I tillegg kjentes det ut som om jeg hadde veldig mye luft i magen uten at jeg klarte å få noe av dette ut. Dette varte vel i noen minutter før det roet seg nok til at jeg klarte å komme meg opp og på badet.

Husker at jeg tenkte at "sånn må en rie kjennes ut, og dette VIL jeg IKKE!" - orntlig skremmende.

Vurderte å ringe legen i morgest for å få en time, men siden det roet seg helt og jeg fortsatt kjente liv, så fant jeg ut at det ikke var nødvendig.

Så - var dette en kraftig kynner? Eller kanskje noe helt annet?

Lillian
23-08-2002, 12:48
Kame! Hvis du får flere sånne sterke smerter synes jeg du skal ringe legen din. Kansje det er bekkenløsning?? Jeg tror ikke kynnere skal være så vonde. Jeg har noen ganger vonde kynnere, men ikke sånn kjempevondt.

Mine kynnere er sånn:
:cool: Magen blir steinhard
:cool: Kommer som oftest av stress, men også når jeg er rolig
:cool: Varer en liten stund og slipper gradvis taket
:cool: Noen ganger smertefulle, nesten som "hold" men smertene sitter i magen, ikke i korsryggen
:cool: Gir seg etterhvert
:cool: Uregelmessige
:cool: Øker ikke i styrke

De er sikkert forskjellige fra person til person, men jeg tror hovedforskjellen på kynnere og rier er at riene er smertefulle, regelmessige, øker i styrke og gir seg ikke!

Og Amasone: Man må ikke ha kynnere. Tror det vanligste er å få de helt på slutten. Så det er nok ingen fare om du ikke har hatt noen enda! :)

Tidl. bruker
23-08-2002, 12:50
.....

Scotia
23-08-2002, 14:24
Hei.
Har også en del kynnere som kommer av bl.a. stress, fysisk arbeid, gå turer o.l. Mine er bare i magen og kjennes ut som mange beskriver overfor her. En jevn sammentrekning som kan gjøre litt vondt, men som for det meste er ubehagelig. Sammentrekningen gjør at magen blir hard, holder seg hard en liten stund og så slipper taket. Er helt ufarlig om de ikke påvirker livmorhalsen.

Om man har kynnere eller ikke er vel helt individuelt, og ikke noe tegn på at noe er galt om man ikke har. Man kan jo også ha kynnere uten å vite hva det er. Det hadde jeg i mitt første svangerskap, trodde det var babyen som lå og krølla seg sammen og derfor magen ble hard:bonk: .

Fabel: har du sagt til jordmoren din hvor mange kynnere du har? Jeg fikk beskjed om at 8-10 per. dag var vanlig og ble det flere så måtte jeg ta kontakt. Syntes du skrev at du kunne ha opp mot tredve. Det er ikke meningen å skremme deg, for de behøver jo ikke å påvirke livmorhalsen, men du hørtes akkurat ut som meg i mitt første svangerskap.

Lykke til alle sammen.:findag: