PDA

Vis full versjon : Noen gode middagstips ute og går...?

Tidl. bruker
23-08-2002, 02:31
'Hei på dere.:)

Begynner og bli lei av samma kjedlige middagen...som spagetti og kjøttsaus...lasagn osv.....

Noen som har noen gode ideer???

Hilsen Snurreline

Robyn
23-08-2002, 02:45
Wok er jo knallgodt med kylling filet. Bruker bare Findus (tror jeg) Classic wok blanding grønnsaker og kyllingfilet og steker det med litt olje og bittelitt soya saus. Krydrer med salt, pepper og peppermix. Spiser det med jasmin ris.
Kjapt og enkelt.

Ellers kan jeg vel spise taco annenhver dag...:nam:

Klem fra Robyn, T-26

Mormona
23-08-2002, 11:30
Kjøp en sånn pakke med Bali kyllinggryte og de ingrediensene du skal bruke der. Jeg pleier å kjøpe kyllingfileeter i stedet for en hel kylling.....rett og slett fordi det er lettere å behandle :)

Følg bare bruksanvisningen og lag gryten. Server med kokt ris og salat og baguetter.

Supergodt og veldig enkelt :D

lykke til

Mormona T-9 som skal lage superkrydret hvitløkspizza i kveld ;)

Sessa
23-08-2002, 12:45
I sommervarmen synes jeg det er godt med noe som er enkelt og ikke tynger magen...

* Bakt potet med grillet mais, stekt bacon, rømme og evt noe grillet kjøtt/fisk til

* Kjøttsuppe (gjerne hjemmelagd) med deilige grønnsaker i

* Chicken Curry (fås i ferdigpakke fra Knorr) Trenger kun creme fraiche, kyllingfilet og jasminris. Den risen som følger med pakken synes jeg ikke er god.. Kan serveres med deilige hvitløksbaguetter ;)

Polyanna
24-08-2002, 00:47
Kjøttdeig på grønnsakseng

- En pose med lapskausmix eller hva den blandingen heter (eller hakk selv opp passe mengde grønnsaker)
- Litt salt og pepper
- vann

- 400 gram kjøttdeig
- En skje hvetemel
- Litt vann
- Litt salt, pepper og blandingskrydder

Ha grønnsakene i ildfast form, hell over vann og salt, til vannet er vel halvveis opp i forma

Bland kjøttdeig, mel og krydder, spe med vann til passe tykk kjøttdeigmasse. Spre over forma

- Steik i 220 grader i en halvtime, og i 170 grader i ca. 45 minutter, eller til grønnsakene er møre. Hvis kjøttdeigen blir mørk før grønnsakene er ferdige, dekk med alu. folie, bakepapir eller et lokk.

Godt OG sunt, og veldig lettvint.

Sjampinjongsuppe

- Stek en liten pose sjampinjong i smør eller margarin
- Kok samtidig opp vann (tips: Bruk vannkoker)
- Hell ca. halvannen liter kokende vann over soppen, og tilsett et par buljongterninger (begynn med to, og tilsett en til til slutt, hvis du har lyst på mer smak, husk ikke salte før etter at alle terninger er tilsatt). Grønnsak- eller hønsebuljong er godt.
- Rist sammen 3-4 toppa spiseskeier med hvetemel og vann, tilsett langsomt i den kokende suppa, mens du rører hele tiden.
- Tilsett noen desiliter melk eller en blanding av melk og fløte (jo mer fløte jo bedre smak...).
- La småkoke 4-5 minutter, salte og pepre til slutt. Er den for tynn, tilsett mer meljevning, for tykk, mer melk eller vann.

Tro meg, dette går faktisk fortere enn å bruke pose, og er MYE bedre!!

Victoria
24-08-2002, 05:18
Kjempelett og kjempegodt:

Rå kyllingbryst og/eller lår
Gulrøtter
Poteter
Hvitløk
Rødløk

Ta passelige mengder av dette, skrell poteter og gulrøtter, skjær poteter i kvartbåter og gulerøtter sånn cirka like store. Del løk i fire. Ha i noen halve båter hvitløk.

Sleng alt dette opp i en ildfast form, sprinkle på med olje, krydre godt med salt og pepper og gresk kryddermix (fås i velassorterte butikker, men du kan også bruke provencekrydder selv om det greske er best). Skvis en halv sitron over. Elt alt dette sammen slik at alle bitene er dekket av olje og krydder.

Stek midt i ovn på 200 grader i ca 45 min eller til ferdige. Kjenn på gulrøttene, er de ferdige er som regel alt ferdig.

Server med salat og tzatziki eller gresk youghurtdressing