PDA

Vis full versjon : Jeg eeer så kvalm!

solstrålen
17-12-2002, 12:39
Jeg sover ikke om natten, kommer meg ikke på skolen og får ikke i meg noe mat. Kvalmen kom på fredag, og nå er den helt forferdelig..Jeg bare gleder meg til den 22 desember, da skal den begynne å avta. Jeg er jo helt hjelpesløs..orker ikke lage middag, vaske, gjøre lekser eller noe..bare tvinge meg inn her for å få noen råd, så er det rett i sengen igjen med bøtta på gulvet..noen som har tips? mandariner hjelper, men det varer ikke så lenge..mååå få gjort noe i huset snart. samboeren min er på jobb hele dagen, og sliten når han kommer hjem..så ingen ting blir gjort her for tiden.....hjelp meg:(

Dana
17-12-2002, 13:24
Sender deg et stoooort :stakar:

Been there! Done that med videre !
Ingefærskapsler hjalp på min kvalme, da den var værst. En kvalme som først gav seg i uke 15!
Ingefærskapsler kan køpes i de fleste helsekostbutikker!

:stakar:
Dana

Tidligere Bruker
17-12-2002, 14:46
:stakar: :stakar: :stakar: :stakar:

Føler med deg. :(
Jeg sliter også med kvalme, og det eneste som av og til hjelper er å spise... :uff:

Men jeg kan ikke spise hele dagen.

Vi får trøste oss med at det mest sannsynlig gir seg om noen få uker. :klem:

camill
17-12-2002, 15:52
Hei!
Ja, kvalmen er grusom. Jeg er i uke 21 og kaster fortsatt opp og er mye kvalm. Er litt bedre enn jeg var. Finn noe du liker å spise, jeg foretrekker brød med barneleverpostei og en tynn agurkskive. Drikk cola!
Lykke til

yes
17-12-2002, 17:18
:stakar: Dette er fælt, sliter med kvalme selv.
Vil råde deg til og prøve ingefærtabletter. Dersom det ikke hjeler vil jeg anbefale deg en tur til lege, slik at du kan få kvalmestillende!

Sier som flere, spis det du vil. Jeg spiser endel frukt, og Ritz kjeks...drikke er nesten tabu...:uff: MEn små super i ny og ne hjelper det også.

Lykke til, og ikke nøl med og søke lege dersom det blir for lille :stakar:

Kalis
18-12-2002, 02:38
Hei, det jeg har hørt hjelper er mange, bittesmå måltider. I tillegg å holde seg unna slimfremkallende matvarer som melk og yoghurt. Drikk julebrus og spis salte kjeks, det hører jeg kan hjelpe. Sitrusfrukt også som appelsin, klementiner, kiwi (kanskje ikke sitrusfrukt det da, men likevel...). Hold deg unna fet mat iallfall, det gjør som regel bare vondt verre.

Ellers er det jo mulig å få piller mot særdeles kvalme; en god venninne av meg fikk det i dette svangerskapet og hadde kjempegod effekt av det. Forrige svangerskap ble hun lagt inn på sykehus i en måned fordi hun ikke fikk i seg mat pga ekstrem kvalme.

La boligen overleve med litt støv! Man dør ikke om det ikke er skinnende rent alltid, senk kravene til deg selv og prøv å slapp av! Å være gravid og kvalm er en heldagsjobb i perioder, så ikke ha dårlig samvittighet.

:klem: fra Kalis, T-8 nå og klar for :birth:

forundret
19-12-2002, 01:16
Hei! Jeg var også fryktelig kvalm, men plutselig i denne uken( 16) ga det seg. Må si jeg føler med deg _ det er virkelig fælt. Jeg hadde det hele døgnet, fikk ikke sove, på slutten våknet jeg for å spy. Jeg fikk intravenøs kvalmenedsettende en gang på sykehuset ( halvannen uke siden ) og etter to tabletter hjemme er jeg nesten helt kvalmefri. Men det har nok noe med tiden å gjøre også.
Fikk mange ulike beskjeder ang kvalmenedsettende medikamenter, så jeg var sterkt imot og bekymret for å ta disse. Men legen på sykehuset var ikke i tvil. Disse ble gitt gravide flere ganger i døgnet på sykehuset, fortalte han. Og jeg sjekket med ulike sykehus. Så hvis du er virkelig fryktelig dårlig, kan du jo ringe legen din?
Du kan jo også prøve akupuntur. Det hjalp meg til en viss grad, sammen med vann med sitron, ingefærte, små måltider, knekkebrød, bananer. Legen sa jeg måtte spise og drikke det jeg følte for, og etter å ha snakket i "den store telefonen", klarte jeg fint å innta fleskepannekaker! Veldig søte ting derimot klarte jeg ikke.

Et siste råd som legen gav meg-; hvis jeg skulle hjem, måtte jeg holde meg i ro. Ingen julehandel, eller vasking. Bare helt rolig og ingen stress ; merker det hjelper. En venninne sa at det hjalp å ligge på ryggen, da det hadde noe med balansen å gjøre. Du kan jo prøve...
Føler med deg. Men det er halt rart, plutselig så er kvalmen borte! Klem