Vis full versjon : PayPal og eBay
Helene Harefrøken
04-08-2005, 13:13
Noen som har det? Er litt usikker på hva slags konto jeg skal velge og om det er trygt? Har tenkt til å prøve å handle litt på eBay. Men er litt usikker på om jeg tørr... :sparke:
Vi har hatt paypal i sikkert en evighet nå, og det funker veldig bra:nikker:
Helene Harefrøken
04-08-2005, 13:22
Burde jeg velge personal account da eller? Er tre forskjellige, men kun den som er gratis og bruke. De to andre er det "low fees" på..
Helene Harefrøken
04-08-2005, 13:34
Noen som har handlet på eBay da? Og har noen erfaringer derfra?
Burde jeg velge personal account da eller? Er tre forskjellige, men kun den som er gratis og bruke. De to andre er det "low fees" på..
Så lenge det bare skal penger ut av kontoen din så er det like greit å bruke personal account. Hvis du begynner med litt business slik at folk skal sette penger inn der også osv, så er det muligheter for å oppgradere kontoen din hvis behovet for en annen konto skulle komme:)
Humlesnurr
05-08-2005, 10:19
Ja, velg gjerne personal account, det fungerer kjempefint! Har selv brukt både eBay og PayPal i over et år nå, og er veldig fornøyd - pengene blir trukket med én gang, slik at man lett får en oversikt, og jeg har enda ikke møtt på useriøse selgere på eBay heller - de finnes jo selvsagt, der som alle andre steder, men det er jo lurt å sjekke selgeres tilbakemeldinger etc. før man byr!
Et annet tips, hvis du faller for noe som det er opplyst at ikke sendes utenfor USA eller til Norge, så stiller du bare selger et spørsmål om det er mulig. Jeg har aldri opplevd å få et nei der enda - spør du og betaler kostnaden, så sender de fleste mer enn gjerne!
Lykke til! Du kommer sikkert til å gjøre en del kupp! :snill:
Helene Harefrøken
05-08-2005, 11:56
Tusen takk for svar Humlesnurr! :blomst:
Har du noen ideer om hvor det er billigst å kjøpe fra? Tenker på frakt og sånn. Har liksom låst meg litt på UK, men lurer litt på om det er riktig av meg?
Og hvis man er en størrelse 42 i Norge, hva er man da i UK? Har sett på flere størrelses guider men de stemmer ikke helt overens syntes jeg. Tror det er str. 16 i UK og str. 14 i USA?
Og man henter vel pakka på postkontoret eller er det sånn at de kommer på døren :vetikke: Uff... så nybegynner jeg er.. Men hvis man ikke spør får man jo heller ingen svar.
Blir veldig glad hvis noen vet dette :snill:
Helene Harefrøken
06-08-2005, 13:31
*Dytter litt jeg.... :sparke:*
Humlesnurr
06-08-2005, 19:24
Tusen takk for svar Humlesnurr! :blomst:
Har du noen ideer om hvor det er billigst å kjøpe fra? Tenker på frakt og sånn. Har liksom låst meg litt på UK, men lurer litt på om det er riktig av meg?
Og hvis man er en størrelse 42 i Norge, hva er man da i UK? Har sett på flere størrelses guider men de stemmer ikke helt overens syntes jeg. Tror det er str. 16 i UK og str. 14 i USA?
Og man henter vel pakka på postkontoret eller er det sånn at de kommer på døren :vetikke: Uff... så nybegynner jeg er.. Men hvis man ikke spør får man jo heller ingen svar.
Blir veldig glad hvis noen vet dette :snill:
Akkurat hvor du handler fra i forhold til hva som er billigst kan variere veldig! Noen tar mer i frakt og fakturering enn hva varen er verdt, ofte det dobbelte og vel så det - de bør du gjerne styre unna! Jeg har handlet mest fra USA jeg da, har funnet mest til best pris der. Og velg gjerne landpost, det tar noen dager lenger, men har du tid til å vente er det også verdt det! Men det er mye fint og greie priser i UK også, og mye blir igjen sendt fra Kina mm. Nogen lunde samme leveringstid fra de fleste steder, bare UK leverer som regel litt raskere! :snill:
Når det kommer til størrelser har du igrunnen forstått rett!
Min brudekjole er en norsk 42, og dermed en UK 14 og en US 12 - sjekket akkurat for å være sikker! ;)
Noen pakker henter man på posten, dersom de er rekommandert og ikke så store. Bor du på et mindre sted, kommer de uansett på døren. Jeg har fått så og si alt jeg har bestilt hjem til meg, men det er derimot ikke alltid at jeg har vært hjemme, og derfor har måttet hente det på posten senere... Igrunnen veldig greit!
De aller fleste sender som gave dersom du spør om det, eller de oppgir en lavere verdi, dermed slipper du å betale evt. toll, som har en grense for gaver på 1000,- og 200,- ved vanlig forsendelse. Det finnes imidlertid de som ikke sender som gaver uansett, men det kan du bare spørre om. Må du ved en anledning fortolle, kan du signere for at posten gjør dette for deg automatisk, og at du heller får en giro i posten sammen med pakken, som du da må betale. Så slipper du å ta turen til tollevesenet. Men dette gjelder i særlighet bare store pakker, liksom brudekjoler og andre varer til en høyere verdi!!!
Håper det ga deg noen flere svar! Og du har helt rett, man må spørre for å lære! :jupp:
Helene Harefrøken
06-08-2005, 21:30
Landpost ja, skal merke meg det. Men hva er den engelske betegnelsen for det da?
Har sett på noen ting i USA, men la merke til at noen tok skyhøy porto. Så det skal jeg i hvertfall sjekke nøye før jeg byr på noe.
Det med at de kommer på døra ja, ikke alltid man er hjemme. Bra de leverer de på posten hvis man ikke er tilstede da :jupp:
Kan det sendes som gaver så lenge det er verdt under 1000 da, eller er det kun under 200? Den grensen er litt forrvirrende for meg.
Vil bare si at både ebay og paypal er sikre saker :) Ebay har streng policy, og luker ut de useriøse. Og en er forsikret av paypal på inntil 1000 dollar.
Jeg og sambo kjøper ofte fra Ebay (og betaler med paypal). Og da kjøper vi både store og små ting. Vi er begge veldig fornøyde :) Jeg ville brukt ebay.com da, for der er det flere ting, og etter min erfaring billigere :)
En annen ting du kan gjøre er å gå inn på www.stores.ebay.com
Der er alt nettbutikker som har "lokalene" sine på ebay og som selger nye vare veldig rimlig. Jeg kjøpte brudekjolen min fra en ebay store, og var fornøyd over all forventning (for ikke å snakke om fornøyd med prisen). Kjolen min kom på døren da den ble sendt med DHL som leverer på døra. Om pakken kommer på døra eller må hentes på posten varierer for hvilken shipping selgeren bruker.
Når det kommer til størrelser kan det også variere veldig, men en amerikansk size 10 er en norsk 40 og s12 42 etc. Men mange har sånn måletabell i inches, og da bruker du bare en omregningskalkulator (http://home.online.no/~helgnil/) for å finne cm-mål :)
Håper du tør å prøve, for en kan gjøre mange gode kupp på ebay til en meget billig penge ;)
Helene Harefrøken
06-08-2005, 22:19
Takk for flotte råd! :klem:
Humlesnurr
06-08-2005, 23:32
Landpost ja, skal merke meg det. Men hva er den engelske betegnelsen for det da?
Har sett på noen ting i USA, men la merke til at noen tok skyhøy porto. Så det skal jeg i hvertfall sjekke nøye før jeg byr på noe.
Det med at de kommer på døra ja, ikke alltid man er hjemme. Bra de leverer de på posten hvis man ikke er tilstede da :jupp:
Kan det sendes som gaver så lenge det er verdt under 1000 da, eller er det kun under 200? Den grensen er litt forrvirrende for meg.
Guri, nå husker jeg ikke akkurat betegnelsen for landpost, men det er jo ikke Royal Air Mail i alle fall, tror det er noe ground-greier... :flau:
Du har faktisk flere muligheter, både:
www.ebay.com (http://www.ebay.com)
www.ebay.co.uk (http://www.ebay.co.uk)
www.ebay.ca (http://www.ebay.ca)
www.ebay.de (http://www.ebay.de)
www.ebay.se (http://www.ebay.se)
www.ebay.com.au (http://www.ebay.com.au)
osv... Men de overnevnte er nok de mest aktuelle mtp. lave priser - og særlig .com, .co.uk og .com.au
Altså, gaver som oppgis til en verdi INNTIL 1000,- er tollfrie. Kjøper du derimot uten at pakken spesiferes som "gift", så er det bare tollfritt for verdier INNTIL 200,- NOK. Dette er det pliktig å opplyses om på de fleste pakker fra utlandet som skal deklareres. Men mange setter en lavere verdi for deg, eller merker pakken som "gift" dersom du ber om det! ;)
Posten legger bare en hentelapp i postkassen din (evt. ringer deg først dersom du har opplyst tlf.nr), hvis du ikke er hjemme, så du kan hente pakken etterpå!
Helene Harefrøken
06-08-2005, 23:47
Altså, gaver som oppgis til en verdi INNTIL 1000,- er tollfrie. Kjøper du derimot uten at pakken spesiferes som "gift", så er det bare tollfritt for verdier INNTIL 200,- NOK. Dette er det pliktig å opplyses om på de fleste pakker fra utlandet som skal deklareres. Men mange setter en lavere verdi for deg, eller merker pakken som "gift" dersom du ber om det! ;)
Aha! Så hvis jeg kjøper noe til over 200 så må det merkes med "gift", men så lenge det står på at verdien er under 200 så er det ikke toll uansett.
Fryktelig snilt av deg å forklare meg dette altså! Nå tror jeg at jeg kan tørre meg på å by snart. :klemme:
Humlesnurr
06-08-2005, 23:50
Aha! Så hvis jeg kjøper noe til over 200 så må det merkes med "gift", men så lenge det står på at verdien er under 200 så er det ikke toll uansett.
Fryktelig snilt av deg å forklare meg dette altså! Nå tror jeg at jeg kan tørre meg på å by snart. :klemme:
:jupp:
Happy bidding! :cool:
:klemme:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.