Vis full versjon : Fosterdiagnostikk
Vanskelig ord det der. Jeg er over 38 og av den grunn så blir man jo tilbudt forstervannsprøve. Jeg har ikke tenkt til å ta den men jeg skal ta en blodprøve og en tidlig UL (Nakketranslusensmåling) på Rikshospitalet som kan gi oss nesten de samme svarene. Nytt i Norge først i år mens andre land har holdt på med dette i nesten 20 år. Andre som har tatt denne prøven? Lurer på hva jeg kan vente meg..... :vetikke: Skal visstnok tas mellom uke 11 og 14, jeg har fått time neste onsdag, da er jeg i uke 13.
Kolergol
10-08-2005, 18:22
Var på Haukeland i går og tok blodprøve og ultralyd.
Hadde da først en samtale med en genteknolog. Der fikk jeg vite hvor stor sjanse det er for å få et barn med downssyndrom etter fylte 38. Faktisk så mye som 1 av 100. Så ville målingene av nakkefolden og blodprøven øke eller minke de sjansene. Etter ultralyden og masse målinger så ble prognosene hos meg betydlig bedre. Er nå på en prognose på 1 av 900. Veldig oppløftende så langt. Blodprøven kan dra det så det bir enda bedre eller dårligere igjen. Det får jeg vite om en til to uker.
Tusen takk for svar:mervink:
Ja da var det gjort her også. Totalsvaret får vi ikke før om 2 uker som du sier. Mine sjanser for å få økte fra 1 til 1235, hvilket var bra sa hun. Under en promille sjans og så vil den øke eller minske når vi får svar på blodprøven.
Utrolig morsomt å se lille nurket i dag, det veivet med armer og ben, snudde seg rundt mange ganger - ja her var det masse liv :baby: Fikk vel ca en halvtimes tid sammen med nurket idag. Deilig :yiiha:
CecilieVictoria
19-08-2005, 23:12
Hei Gnist og Colargol!
Oj, jeg visste ikke at blodprøven skulle helst tas mellom uke 11 og uke 14. Jeg vet ikke når jeg tar testen, men det burde jo bli ganske snart da!!
Men en annen ting. Er blodprøven like troverdig som fostervannsprøven. Jeg har hørt at fostervannsprøven kan man stole mere på, det er bare det at risikoen for abort blir større? Vet dere noe mere om det?
Heisan CecilieVictoria,
Du har helt rett i at en fostervannsprøve er mer sikkert. Blodprøven sammen med tilig ul kan gi deg en indikasjon på om det er noe galt med barnet. Den er 80-90% sikker mens en fostervannsprøve er 100% sikker. Tar man en fostervannsprøve er det en en viss risiko på at det kan gå galt, faktisk hele 05-1%. Hvis denne testen hadde vist at det var stor sannsynelighet for at det var noe galt ville jeg kanskje gått videre og tatt en fostervannsprøve - men så langt er ulen positiv (viser ikke noe galt). Men blodprøven kan jo si noe annet så vi venter i spenning.....
Fostervannsprøven tas normalt mellom uke 14 og 16.
Stå på og mas, det er min erfaring for å få legene til å sende papirer hit og dit.
Lykke til :mervink:
CecilieVictoria
22-08-2005, 21:44
Hei Gnist!
Tusen takk for svar. Fostervannsprøven skal tas mellom 14 og 16...og jeg har timen nå til fredag...hmm... På onsdag er jeg 15 uker, og hvem vet når jeg får en time hos genkonsulenten. Åhh, jeg ringer til legen i morgen! Orker ikke vente til fredag med å fortelle ham hva jeg vil. Jeg har bestemt meg for å ta blodprøven først. Orker ikke tanken på å putte den nålen i magen, pluss at det er større risiko med fostervannsprøve. Vi får bare håpe det beste, håper babyen er 100% ok. Håper prøven din gikk fint også! :heia:
Kolergol
24-08-2005, 16:14
Har fått svar på min blodprøve nå. Sjansene for at det er noe galt er mindre en 1:3000. Absolutt bedre enn utgangspunktet.
Så bra :klapper: - vi må nok vente noen dager til før det kommer i posten, men jeg venter spent!
CecilieVictoria
31-08-2005, 06:57
Har fått svar på min blodprøve nå. Sjansene for at det er noe galt er mindre en 1:3000. Absolutt bedre enn utgangspunktet.
Gratulerer til deg!!! Det var gode nyheter! :heia: Er glad på dine vegne!
Håper det går like bra for Gnist og meg :kryss: Jeg skal ta blodprøven til fredag, så tar litt tid før jeg får vite noe!!
septimus
17-09-2005, 20:32
Henger meg på dere her også jeg.
Jeg tok fostervannsprøve sist svangerskap, og var veldig redd for å miste pga stikket, men det gikk bra. Jeg har tatt UL i uke 12, og det var ikke antydning til vannansamling i nakken, og nesebein var allerede dannet (dette er ofte forsinket hos Downs barn) - så dette var oppløftende. Uansett er fostervannsprøve sikrere enn blodprøve fordi i en fostervannsprøve undersøkes forsterets egne celler og arvestoff, mens i en blodprøve undersøkes kun mors arvestoff. er det kjente arvelige syndromer i familien, vil de kunne teste for en del av disse spesifikt. Blodprøven er uansett et ypperlig alternativ til fostervannsprøve, særlig siden man ikke stikker gjennom livmorveggen. Jeg skulle gjerne tatt den selv, men var for sent ute med å finne ut at dette var et tilbud her til lands nå. Det finnes et ytterligere alternativ til dette, men da reiser man ofte til London for å få det utført - det er å ta en prøve av morkaken, som består av mor + barnets arvestoff.
Downs kan man arve på to måter - enten bærer mor eller far det med seg i sine kjønnsceller, eller så kan det dannes spontant underveis når eggene og sædcellene dannes - da er det ikke mulig å finne det i mor eller fars arvestoff.
Blir litt ivrig her, men siden jeg har bakgrunn i genetikk og genteknologi tillater jeg meg dette.
Kornelia
17-09-2005, 21:53
Henger meg på jeg også... Er superfornøyd med at jeg tok duotesten/dobbeltesten, dvs utvidet ultralyd + blodprøve (har tidligere hatt 3 spontanaborter + sjeldne komplikasjoner). På privat klinikk i Oslo for min del, siden jeg ikke er over 38 og derfor ikke har rett på dette tilbudet i offentlig regi. Kun ut fra alder (34 år, nesten 35 når barnet fødes) har jeg statistisk 1:400 risiko for å få et barn med kromosomfeil. Med bakgrunn i resultatene fra ultralyd og blodprøve sammenlagt, er risikoen redusert til 1:8709. Dvs lav risiko for Downs og andre alvorlige kromosomfeil, som trisomi 13/18.
Betryggende var det også at legen så veldig nøye etter på ultralyden at alle de viktigste organene var der og så ut til å fungere normalt. T.o.m kunne han se at begge hjernehalvdelene var der - utrolig hva som er mulig å se på et 6 cm stort foster! :snill:
Prisen var 900 kroner for ultralyd og 900 for blodprøven. Analysen av testene utføres i København og jeg fikk resultatet på tlf av legen 6 dager etter undersøkelsen, skriftlig i posten et par dager etter det igjen.
CecilieVictoria
18-09-2005, 02:50
Da jeg har jeg fått svar også :heia:
Med Down Syndrome har jeg en risk av 1 av 2600, og med Trisomi 18 har jeg risk av 1 av 7900. Så sjansen er liten, pluss ultralyden min viste at alt var normalt med babyen:heia:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.