Vis full versjon : Dårlig blodsirkulasjon
Billy Jean
23-08-2002, 11:53
Jeg har så dårlig blodsirkulasjon i beina, og verre blir det vel etterhvert som tiden går.
Er det noen som har gode råd? Har allerede merket tendenser til leggkramper, og da skal jeg nok få det festlig utover svangerskapet når tyngdekraften virkelig gjør seg gjeldende!
Be mannen din om å massère bena dine, godt på leggene, minst en halv time hver dag.
Ligg med bena høyt minst en time i døgnet, men dersom du slapper av innimellom på sofaen, så gjør det til en vane å ligge med bena høyt hver gang du gjør det.
Ellers har sikkert andre bedre råd til deg.
Selv har jeg alltid slitt med dårlig bl.sirkulasjon i bena, men går nå på blodfortynnende sprøyter hver dag, og problemet er borte. Men regner ikke med at det er noe alternativ for deg;)
Beate, 10+6
Billy Jean
23-08-2002, 12:30
Beate
Det er vel tvilsomt om slike sprøyter er aktuelle for meg ja, siden dette vanligvis ikke er et problem for meg, men kun svangerskapsrelatert.
Massasje på beina høres deilig ut, og ved bruk av oljer blir jo dette rene luksusstundene, jo! :) Men er det ikke enkelte oljer man bør styre unna ved graviditet, og hvilke er disse?
Jo, det er det!
Limer her inn noe ei fra sm skrev for over ett år siden, ang Oljer:
"Skal vi seeee...i utgangspunktet er jo ingen sånne oljer anbefalt for gravide, grunnen til det er at man ikke har forskning å vise til(hvem vil stille sin gravide kropp til disposisjon for det..?)
Men altså:
Prunus dulcis:Er antagelig mandelolje, en vanlig baseolje og trygg.(Prunus er en stor familie bestående av kirsebær, plomme, hegg, mandel osv. Fant ikke akkurat hva dulcis betyr, men det er vanlig at oljeblandinger har mandelolje som base så jeg antar det er det det er.)
Aurantii dulcis aetheroleum:Aner ikke hva dette er.
Rosmarini aetheroleum:Er fin til å løse opp spente muskler, trygg ved graviditet.
Cinnamoni aetheroleum: Er jo kanel og egen erfaring med kanel-te de siste dagene var at kynnerne ble kraftigere(og det er nok derfor det står her at det ikke anbefales i graviditeten). Står ellers i lille boken min at den skal "soothe a worried mind" noe som jo høres behagelig ut i disse tider...
For å forsøke å veie opp dette som viste seg å være en komplisert affære siterer jeg heller fra lista som jeg fikk fra fødeavdelingen over trygge oljer:
Furunål:Muskelavslappende, fin ved reumatisme, ledd -og muskelsmerter.
Geranium:Lettere smertestillende og lokalbedøvende olje.
Lavendel:Ved muskel og giktsmerter. Skarpe smerter. NB: Ikke i første halvdel av svangerskapet.
Te-tre: Øker blodsirkulasjonen. Smertedempende.Brukes mest punktvis.
Kamille:Mot muskelsmerter. Lettere smertestillende. NB: Ikke i første halvdel av svangerskapet.
Appelsin: Forfriskende og varmende. Snill olje som trygt kan brukes.(Jeg hadde appelsindilla ei stund i vinter og gikk og sniffet på en flaske med appelsinolje, herlig!)Men vær obs på at du kan få flekker på huden hvis du har på denne oljen og soler deg. Altså må du skylle godt før soling."
Her står det endel spennende, håper du finner ut av noe:)
Beate
Billy Jean
23-08-2002, 13:05
Her ble jeg litt klokere, ja! Tusen takk! :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.