Vis full versjon : Klarer det ikke!!!
mamsen27
18-12-2002, 01:04
Jeg klarer bare ikke å slutte.Hva i all verden skal jeg gjøre.Jeg røykte gjennom mine to andre graviditeter,men da bare 3-5 røyk om dagen.
Hva gjør dere??:(
Vet hvordan du har det. Det er kjempevanskelig!!! Røykte litt i mitt forrige svangerskap jeg og ca 1 om dagen. I dag er jeg 7+0 og er nå nede i 1-3 pr.dag. Prøver å ikke stresse meg helt opp over den dårlige samvittigheten. Det er neppe bra det heller. Vet at jeg bør kutte helt men prøver å gi meg litt tid. Tenker innimellom at det kanskje går greit hvis jeg klarer å bare ta en en gang i blandt. På den annen side husker jeg hvor slitsomt det er og. man blir liksom så fokusert på den sørens "pinnen". det beste hadde vært å kutte helt så slapp man å tenke i det hele tatt. MEN VANSKELIG!!
cormatic
22-12-2002, 02:12
Det er vanskelig, men prøv å ikke fokuser på det, da blir du bare mere stressa... Alle monner drar, så det hjelper jo litt om du klarer å redusere røykingen din også da! Og ikke røyk fordi det er sosialt! Tenn deg en røyk kun når du MÅ! Ha røykeforbud inne, i bilen osv (ikke bare for deg da, men for de rundt deg også...) LYKKE TIL!
..og har nå vært røykfri i en uke! tror det er viktig å fortsette å slutte! og sprekker du, så slutt igjen og ikke begynn på nytt.
jeg har unngått å gå på besøk til røykere, og latt være å gå på fest, evt. gått hjem når suget kommer som verst.
så hjelper det også å tenke på at barn av røykende mødre blir feite og dumme og holder foreldrene opp halve natta...:
-de blir overvektige
- de får lettere diabetes (sukkersyke)
-de får lettere lese- og skrivevansker pga. manglende modning av hjernen
- barn som skriker mye etter fødselen har mindre utviklet hjerne/sentralnervesystem enn de som ikke skriker...
så jeg ser for meg at jeg holder på å bli sprø av ikke å få sove, at jeg må gi ungen min insulin-sprøyter og ha klippekort på sykehuset og at klasseforstanderen ser alvorlig ut på foreldresamtaler og sier at h*n er en søt unge, men sliter litt... kremt..
foreløpig har det hjulpet.. var nettopp på UL på sykehuset, og sa at jeg slet litt med å holde fast på røykeslutt, så om jeg kunne få ta det opp på video (hadde med VHS-kassett)... så nå kan jeg se på bebis'en der inne, og da får jeg så dårlig samvittighet at jeg blir helt dårlig av meg selv....
mamsen27
16-01-2003, 14:50
hei
Jeg har to unger fra før og de punktene du skrev var jo langt fra det jeg har opplevd med dem.De begge har vært stille og snille, og utrolig tidlig utviklet både med snakking og motorikk.Helsesøsteren har faktisk sagt at de er mer utviklet enn veldig mange på den alderen..De er tospråklige og har aldri hatt noen problemer med å skille språkene eller å snakke dem.
Eldstedatteren min er utrolig flink på skolen.Og det samme med jenta min i barnehagen.De har aldri hatt kolikk eller eller astma.
Eldste min har alltid vært tynn som en strek.Men det har hun etter meg som selv har slitt med å gå opp i vekt.Yngstejenten min veier normal.Så som du ser så er det bare tull det du skriver.Hysteri.Feite og dumme?
Herregud det er jo det verste jeg har lest her.
Jeg må bare si at de som har barn som skriker mye,har de dumme barn da?For det er vanvittig mange som har skriker-unger.Unger har forskjellige personligheter.Noen er grinete hele livet.
Min oppfatning er at mange skjemmer bort babyene sine noe utrolig mye.Dessuten skriker unger for at de ikke har språk.
De kan ikke gjøre seg forstått på andre måter.
Røyking er ikke bra,men du overdriver jo bare litt mye her da.:gal2:
Skjønner så godt hvordan du har det... Jeg røkte også litt i forrige svangerskap, 1-3 om dagen ble det vel etterhvert.
Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig når man vet at man har et lite liv i seg. Men det er det altså... Nå røyker jeg også litt, men håper å kutte mer og mer og etterhvert bli helt røykfri. Regner med at det tar et par måneder, men det får det bare gjøre.
Klem fra Bjørka og Knøttet 4+5
Jeg trodde nesten jeg var den eneste som ikke har klart å slutte. De fleste sier at de ikke har tatt seg en røyk siden de fikk to blå. Det var jo det jeg ville å, men det er ikke så lett. Jeg har røyka i 15-16 år å de siste 5 årene har jeg vært oppe i 20 prince pr dag. Nå er jeg nede i ca 5, men jeg vil SÅ gjerne slutte helt. Jeg røyka ca 5 pr dag under mitt forrige svangerskap også. Har ei datter på 6 år som er frisk om en fisk, men jeg sliter med dårlig samvittighet ennå.:(
Uansett ønsker jeg alle som vil slutte å røyke LYKKE TIL ;)
VI SKAL NOK KLARE DET :kidoki:
...har lyst til å si at det ikke er JEG som har sagt det. forskning har vist at barn av mødre som røyka under svangerskapet har lettere for å bli overvektige seinere i livet og få diabetes. det er fordi nikotinen skaper en varig endring i stoffskiftet hos disse barna (at røyk påvirker stoffskiftet hos den som røyker har jo vært kjent lenge - det er ikke BARE de som trøstespiser som får problemer med vekten når de slutter!)
det er også påvist at barn av røykende mødre i større grad får lese- og skrivevansker enn andre barn, og det har antakelig sammenheng med mindre oksygen til hjernen i svangerskapet.
det er også påvist at bebiser som skriker mye den første tiden etter fødselen, har lavere modning av hjernen enn andre barn (70% av modningen foregår i fosterlivet). At de har lavere modning behøver IKKE bety at de er mindre intelligente - det er to forskjellige ting.
å vite dette har hjulpet meg til å slutte å røyke.
men hva som motiverer deg for røykeslutt kan være andre ting, kanskje. :)
Mamsen27: Selv om de andre to barna dine ikke har astma eller kolikk osv. osv. Så betyr ikke det at nr. 3 ikke kan få det. Min mor røyket under sine svangerskap og min søster har astma og ikke jeg. Om det er på grunn av røykingen er jo ikke godt å si. Men kanskje de som er disponert for det har lettere for å få det dersom moren røyker?
Det er kjempebra at du forsøker å slutte: Her er en artikkel i aftenposten om røyking og barn: Røyking... (http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/article.jhtml?articleID=450220)
Når du kjenner røyksuget komme, forsøk med et mentol eller peppermyntesukkertøy, smaker ikke mye godt med røyk da.:) Og ha f.eks. gulerøtter og frukt tilgjengelig hele tiden som du spiser. Bestem deg for at 'i morgen slutter jeg' og så gjør du det. Det er de første ukene som er verst, men så går det lettere og lettere og plutselig merker du at det blir sjeldnere og sjeldnere mellom hver gang du får lyst på røyk. Og så slipper du den dårlige samvittigheten.
Lykke til! Du klarer det hvis du vil! :kidoki:
så hjelper det også å tenke på at barn av røykende mødre blir feite og dumme og holder foreldrene opp halve natta...:
Huffamai!!! Det var da strengt tatt å ta i en hel del og for ikke å snakke om en stygg måte å skrive det på, synes jeg!!:eek:
Det vil jo nesten si det samme som at "alle" som er født før f.eks. 1980 er dumme, og feite osv!! Så vidt jeg vet, så er det NÅ folk begynner å "ta av" på overvekta! ETTER at alle ble informert om hvor farlig det er å røyke i svangerskapet! Og dumme?? Nei... Det har jeg nå hørt andre grunner til, men kanskje vi som ikke klarer slutte helt 100% kan veie opp med en tranpille pr sigarett?
Uansett: Det som kan hjelpe veldig godt, det er f.eks. å pusse tenna hver gang du vil ha røyk!! ;o) Ellers kan du jo gå til anskaffelse av masse knaskerøtter og sterk tyggegummi!! En annen ting som gjør at røyk er ekkelt, det er salmiakk! F.eks. i form av hockeypulver el! Det gjør *nesten* at du ikke klarer å trekke ned! ;) En annen ting! Forestill deg når du tar deg ett trekk, og blåser ut, så blåser du det rett inn i munnen på nurket! Det fungerer veldig bra for meg, da får jeg verdens svarteste samvittighet!
Skjønner godt at det er vanskelig å slutte, har ikke klart det 100%selv, men ærlig talt så er da en til dagen bedre en 20!!;)
Lykke til da iallefall! :)
mamsen27
08-02-2003, 01:48
Takk anelska
Til dere andre....
Jeg leser innleggene med stor interesse og har all respekt for dere og deres meninger.
Men.......
Jeg er møkkalei å lese om røyking og hvor farlig det er,i aviser og på nettet.
Jeg er dritt-trøtt av advarsler osv osv.
FORDI:
Jeg klarer ikke å slutte likevel.
OG:
Fordi jeg har blitt vant med å lese/høre om det,at det går rett ut igjen.
Jeg er ikke egoist,for jeg har tenkt i flere år å slutte.
Men jeg tror det er vanskeligere for noen enn det er for andre.
Mest pga. at noen er mer stressa enn andre osv.
Ikke misforstå:Jeg er lei meg at jeg ikke klarer det.Og jeg har jo dårlig samvittighet.
Jeg har røykt i over 12 år.Jeg er møkkalei av hele røyken!!!
mamsen27
08-02-2003, 01:51
JEG MÅ FÅ SI:
At begge gangene jeg ammet,slutta jeg helt.Og NÅ skal jeg heller ikke røyke under amming....og ALDRI smake røyk etter heller...
Magedutti
10-02-2003, 21:35
Jeg er så ufattelig enig med deg Mamsen27... Er også så drittlei å få proppa inn i øra hvor farlig det er å røyke, og alle de tingene som muligens kan skje, alle advarsler. Det hjelper meg ingenting...Jeg føler meg bare slem og at jeg blir en dårlig mor, og da blir jeg trist og når jeg blir trist har jeg lyst på røyk.... Jeg er av de som bare skulle røyke til jeg ble gravid første gang. Da skulle jeg kaste røyken for godt, for da hadde jeg en god grunn. Nå er jeg gravid i 19ènde uke med mitt første barn, har jeg kasta røyken: Nei.... Det er jammen meg vanskeligere enn man skulle tro. Blir litt fortvilet noen ganger for jeg hadde absolutt ikke tenkt å røyke hele livet mitt. Da jeg begynte for 8 år siden tenkte jeg jeg ikke 5 minutter fram i tid engang (-ung og dum som man sier...). Og da det etterhvert gikk opp for meg at jeg var avhengig tenkte jeg at en fremtidig baby måtte da få meg til å kaste røyken, men nei....Hvordan skal jeg da noen gang klare det?...Nei,dette ligger nok dypere enn advarsler om skadevirkninger o.l....Håper jeg en gang skal klare det...Har hørt at det er en "evig" prossess...at røykesuget alltid kommer å går, at det ikke går over selv om man har slutta.
Ja,og en ting til...leste i et av de tidligere innleggene til denne diskusjonen at ungene til røykere ble feite og dumme. Røykeslutt oppleves faktisk ganske alvorlig for oss som prøver, da synes jeg det er så teit å komme med slike latterlige advarsler. Hallo!Skal vi virkelig ta det mer seriøst da liksom....?!Min mor "dampet" da hun gikk med meg og jeg har ALDRI hatt problemer med vekten og ALDRI hatt problemer på skolen eller i noen læresituasjon. Blir for dumt liksom å si slike ting...
Matahari
11-02-2003, 14:46
Jeg skjønner at det er slitsomt å få høre gang på gang hvor skadelig det er med røyk for barnet. Jeg skjønner også at det til slutt går inn det ene øret og ut det andre. MEN HVA SKAL MAN SI DA??? Det er jo skadelig. Skal man la være å informere, fordi røykere blir lei seg? Det er tross alt barnet som er det viktige her. Mors dårlige samvittighet er liksom ikke fokuset, synes nå jeg da.
Hver sigarett er skadelig for barnet. Hva da om for hver gang du er keen på en røyk men velger å la være, tenker at "nå skåner jeg barnet mitt". Så snur du den dårlige samvittigheten over til å bli en god følelse for at du faktisk jobber for fosterets velvære. Ok, så klarer du ikke slutte helt. Det er veldig synd. Men klarer du å kutte 50% av røykinntaket, så er da det noe!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.