PDA

Vis full versjon : Spørsmål vedrørende SA (samme som April-klubben)

Mira 79
14-08-2005, 20:05
Jeg kanskje maser litt på dere medsøstre her, men da jeg ikke har funnet svar rundt her på sidene, så spør jeg dere om nok et spm:

Når man får SA: hvordan er smertene som kommer i forkant av SA? Hvor lenge før blodet kommer kjenner man de? Jeg går å venter på at det skal skje noe her pga ingen symptomer samt tiltagende blødning. Gikk tur isted og da kjente jeg en krampe som kom og gikk midt i magen. 2 timer siden. ikke sett blod enda.

Når man får SA; skal man da ringe legen?? Er det noe vist i å ringe Ullevål imorgem hvis jeg ser det kommer endel blod? Skal man ringe fastlegen eller legevakten istedet?? Eller skal man rett og slett bare la det blø seg ferdig? Må man betale selv for utskrapning iom at man da ikke er gravid lenger?

Huff.. som dere skjønner.. er forberedt på at noe skjer.. Vil helst at den kommer ut av seg selv enn at jeg må til utskrapning.

takker så inderlig for svar!!

Durdei
14-08-2005, 20:45
Jeg hadde en del blødninger i andre svangerskap. Kom hjem fra jobb og såg at jeg hadde begynt å blø. Ringte da legevakta og fikk komme med en gang. Ble der sendt videre til sykehuset hvor vi var på UL. Legen kunne se tegn til liv og spurte da om barnet var ønsket. Siden det var det ville han vente med utskrapning. Fikk beskjed om å ringe sykehuset direkte ved tiltakende blødning.

Var etter det inn et par ganger til pga meget kraftige blødninger. Hver gang fant de et levende foster (hadde en del blod i livmoren som legene reknet med ville komme ut og da med barnet). Kom fastende hver gang. Jeg var da 12 veker og holdt på i overkant av ei uke. Noen mnd senere fikk vi en fin liten gutt som hadde bestemt seg for å bli.

Jeg hadde ikke noen kraftige magesmerter. Selv om blødningene ikke er store ville jeg gått til lege. Det er en betryggelse bare å høre hvordan det står til inne i magen, og få se og forklart hva de ser. Vet med meg selv at når blødningen var der ville jeg vite med en gang. Ingen grunn til å vente til neste dag!

:kryss: Krysser fingrene for at alt står bra til med din lille spire!:klemme:

chanel
14-08-2005, 21:01
Jeg hadde ingen smerter i forkant av blødningen, og da jeg gikk på legevakta fordi jeg skjønte at noe ble galt fikk jeg beskjed om å vente på time hos fastlegen min. Det er rett og slett fordi at de ikke får gjort noenting med det hvis det skulle være en SA. Tror nok at man blir behandlet litt forskjellig avhengig av hvor i landet man bor så det beste du kan gjøre hvis du er usikker er å ringe fastlege eller legevakten. De vil fortelle deg hva du burde gjøre videre:)

martha21
24-08-2005, 17:31
var også i aprilklubben jeg tatt på rumpa for 5 uker siden og fikk brunt utflod i går aborten er ikke ferdig å må skrape ut alt det lille i morgen da var jeg 7u4d på vei skulle vært 13 nå :shock: :shock: :shock:

Jeg kanskje maser litt på dere medsøstre her, men da jeg ikke har funnet svar rundt her på sidene, så spør jeg dere om nok et spm:

Når man får SA: hvordan er smertene som kommer i forkant av SA? Hvor lenge før blodet kommer kjenner man de? Jeg går å venter på at det skal skje noe her pga ingen symptomer samt tiltagende blødning. Gikk tur isted og da kjente jeg en krampe som kom og gikk midt i magen. 2 timer siden. ikke sett blod enda.

Når man får SA; skal man da ringe legen?? Er det noe vist i å ringe Ullevål imorgem hvis jeg ser det kommer endel blod? Skal man ringe fastlegen eller legevakten istedet?? Eller skal man rett og slett bare la det blø seg ferdig? Må man betale selv for utskrapning iom at man da ikke er gravid lenger?

Huff.. som dere skjønner.. er forberedt på at noe skjer.. Vil helst at den kommer ut av seg selv enn at jeg må til utskrapning.

takker så inderlig for svar!!

Nova
24-08-2005, 18:30
Jeg har hatt tre SA, og de har alle vært veldig forskjellig. Sånn sett kunne jeg skrevet tre ulike svar til deg! Alle gangene har jeg begynt å blø så smått før jeg har fått vondt i magen, men det var kun andre gang jeg fikk veldig vondt i magen. Første var litt mer "verking" og murring, andre gang var skrekkelig vondt, tredje gang var ikke så vondt- men til gjengjeld verket jeg mye lenger etterpå.

Jeg tror det kan være greit å ta kontakt med fastlegen din. Gang nr to var jeg ikke hos lege i det hele tatt, men jeg ringte ham i telefontiden for å sjekke om det var greit at jeg ikke kom. Fikk snakket litt og ble beroliget av det. Det avhenger selvsagt også hvor langt du var kommet i svangerskapet. Jeg vil nå tro at jo lenger du er på vei, jo større blir behovet for legekontakt.