PDA

Vis full versjon : Diabetes, graviditet og sykemelding

Sisseline
15-08-2005, 14:23
Jeg har diabetes type I, er gravid med nr.2 i uke 21, og er for tiden ikke sykemeldt, men jobber 100%. Jeg var 50 % sykemeldt i til sammen 8 uker i første trimester, fordi jeg da var dødstrøtt og ikke hadde overskudd til å fungere 100% både på jobb og hjemme. I forrige svangerskap var jeg ikke sykemeldt i det hele tatt, men ser i etterkant at jeg nok burde vært det de siste ukene før fødselen, for jeg hadde veldig mye vann i kroppen, og burde nok hvilt litt mer enn jeg gjorde.

Jeg er blitt fortalt at det er vanlig med sykemelding i store deler av svangerskapet når man har diabetes. Det krever en del tid og ressurser bare å holde blodsukkeret under kontroll + at man jo som alle andre gravide blir tyngre og tyngre og har generelt mindre overskudd enn ellers.

Er der noen andre diabetikere her inne som vil fortelle meg om sin(e) sykemelding(er) i forbindelse med svangerskapet? Hva er eventuelt kriteriene deres lege har lagt til grunn for sykemeldingen, og når i svangerskapet er dere sykemeldt?

Hilsen
Sisseline

Tuddelu
04-09-2005, 21:25
Jeg sniker fra nm.

I mitt første svangerskap ble jeg sykmeldt ca i uke 20 eller der omkring. med begrunnelse diabetes og svangerskap, grunnet mitt yrke. (Jobbet med autistiske barn) Jeg hadde også endel plager med ryggen, men det gikk over.

Mitt andre svangerskap ble jeg sykmeldt veldig tidlig. Jeg hadde mye sterke følinger og så begynte bekkenet, så legen ville ikke at jeg skulle være i jobb.
Men jeg gikk på skole til siste mnd før fødselen.

nanne
21-01-2006, 20:55
Jeg har også diabetes type 1 og har gått ett svangerskap og begynner på ett til nå. Det forige så gikk jeg sykemld hele svangerskapet, denne gangen så har jeg ulønnetpermisjon så nå trenger jeg ikke å sykemld meg.
Det kommer egentlig mye ann på formen din om du blir sykemld, sliter du med blodsukkeret?
Jeg er ikke så mange uker på vei enda, men merker at blodsukkeret mitt er veldig ustabilt, får veldig lett føling

Ulla
28-03-2006, 20:52
Jeg er gravid med nr. 2, 29 uker på vei. Med forrige mann var jeg ikke sykmeldt i det hele tatt, nå har jeg blitt sykemeldt 40%(for en uke siden). Dette bestemte jeg egentlig selv, går til kontroller på Ullevål, og etter å ha slitt med oppkast, utmattelse, omgangssyke og har vært ekstremt sliten i nesten hele svangerskapet, sa jeg ifra at jeg ikke orket mer. Da var det bare å be om så mye sykemelding jeg ville, de pleier å spørre meg på hver kontroll om det går bra å jobbe, for som du sier, det er en STOR jobb å være gravid og å ha diabetes. Diabeteslegen min sa ifra at fra den dagen jeg ikke orker å gå på jobb lenger, kan jeg regne meg selv som 100% sykemeldt.

Jeg må legge til at jeg spesielt i forrige svangerskap nesten slet med å få lov til å jobbe til siste slutt. Etter uke 30 sluttet de "heldigvis" å spørre meg om jeg skulle sykemelde meg, for de tok det som en selvfølge at jeg allerede var sykemeldt. Ser jo som deg i ettertid at jeg burde ha roet ned litt mer før fødselen forrige gang, men det gikk heldigvis bra med :storeb: , og det er jo det som er viktig :elsker:

Sisseline
24-04-2006, 23:58
Jeg har som dere helt sikkert har skjønt, født for lenge siden, men kanskje andre kan ha glede av denne diskusjonen?

Svarer på mitt eget innlegg, jeg:
Jeg endte opp med å være sykemeldt 50% fra ca. uke 32, tror jeg det var. Jeg hadde nok fått 100% sykemelding, men kranglet meg til 50%, for jeg måtte jo pakke sammen tingene mine og overføre sakene mine til andre kollegaer... Jeg fikk planlagt keisersnitt i uke 37, og dermed tok jeg permisjon fra uke 34 (for å få de obligatoriske 3 uker permisjon før fødsel)

Hilsen
Sisseline