Vis full versjon : Kan jeg spørre om UL?
solstrålen
18-12-2002, 14:22
Jeg er veldig usikker på hvor langt jeg egentlig er på veg i mitt svangerskap, og det plager meg. Jeg prøvde å ringe legen min i dag tidlig, men da hadde hun time. De sa hun ville ringe opp igjen. Jeg er bare 17 år, og litt usikker på dette. Jeg har lyst å få tatt en UL, både for å se om ungen har det bra, og hvor langt jeg er på veg. Vil også spørre om fostervannsprøve. Samboeren min har muskelsvinn sykdom i familien, og jeg er veldig beskymret for den vetle..Har jeg krav på å få fostervannsprøve? Jeg blir på usikker..er flere uker siden jeg var til lege, og skal ikke før 6 januar..Får møte jordmor 31 januar. Jeg tror jeg er rundt uke 9 nå..
Det er ikke vanlig å få UL før rundt uke 17/18, men hvis du engster deg mye, og kanskje også i og med at du er såpass ung, vil legen din kanskje kunne henvise deg til spesialist slik at du får sjekket at alt er bra med barnet ditt.
Muskelsvinn,....det er vel det samme som multippel sklerose (MS), er det ikke?
Tviler vel egentlig på at du får fostervannsprøve på bakgrunn av det. Hovedsaklig er vel fostervannsprøve tenkt på å avdekke alvorlige kromosomfeil hos fosteret, og det er helst kvinner over 38, evt andre som har indikasjoner på at de kan bære på et skadet foster som får tilbud om denne type undersøkelse.
Man er vel veldig restriktiv med å kartlegge hvilke genetisk arvelige disposisjoner et foster har så vidt jeg vet......
Men dette blir egentlig for det meste gjetting og synsing fra min side, jeg ville kontaktet legesenteret og fortalt at jeg var bekymret hvis jeg var deg. Forhåpentligvis vil de gi deg en snartlig time og da får du sannsynligvis litt bedre svar!!
Lykke til!!
Legen din kan sikkert henvise deg til UL, hvis ikke kan du jo ta en privat..
Dette med fostervannsprøve er jeg usikker på, kjenner ikke kriteriene for å få det, men tror - som Sylvi - ikke du har krav på det. Er dette veldig viktig for deg, kan du reise til Sverige og betale for en fostervannsprøve.. Der er regelverket helt annerledes, mor får bestemme.
Lykke til!
Aud og gutta :baby: :baby: 21+7
Angående MS: Jeg tror ikke dette kan påvises på en fostervannsprøve. Tror heller ikke dette er sterkt arvelig.
Synes du skal prøve å få en UL av legen eller ta en privat hvis du er veldig engstelig.
Lykke til med :baby: i magen!!!
.. hadde UL i uke 9, og det er ikke så mye å se, selv om det er en liten raring der som skal bli en bebis.
tviler på om de kan se veldig mye så tidlig. for downs kan de se på nakkefolden fra uke 12 ca., men ellers skal det vel være lite bra for at det kan avgjøres på grunnlag av UL.
vet ikke hva du mener med muskelsvinn. det er ikke sikkert du mener MS? for det vet man veldig lite om, og det oppstår gjerne symptomer i 20-30-åra. tror ikke de vet nok om dette til å kunne se noe på fostervannsdiagnostikk. men det er jo andre typer muskelsvinn.
er du sikker på at det er arvelig, og du i tilfelle er utsatt? for genetiske sykdommer går i en del tilfeller sine egne spesielle veier, f.eks. at kun kvinner el. menn kan være bærere, etc. og når du sier "i familien" er det da i rett nedstigende linje (f.eks. foreldre/besteforeldre av pappa). hvis det er i en sidelinje er det ikke sikkert dere er i noen risikosone.
tror det hadde vært godt for deg å sette deg litt mer inn i dette. kanskje pappa eller familien hans vet noe om det, evt spør legen din. det kan nemlig veldig godt hende at du går rundt og er veldig urolig helt uten grunn!!!
har selv arvelige ting i familien, bla. downs og ryggmargsbrokk, men tilfellene i min familie er i sidelinjer og er ingen sikkerhetsrisiko ifht. meg, i forhold til hvordan disse sykdommene "går" genetisk sett.
det her kan du antakelig slappe helt av på, men få litt mer kunnskap så kan du være helt sikker!
klem fra
charlie,termin 23.06.2003
;) ;)
Diamanda
19-12-2002, 02:40
Hei!
Ta kontakt med legen din, det skulle ikke være noe i veien for en ultralyd allerede nå hvis du virkelig ønsker det.
Ang. fostervannsprøven, du vet kansje om denne sykdommen til barnets far er arvelig, hvis ikke- spør legen. Hvis det er arvelig, kan det oppdages på fostervannsprøve?
Men dette kan sikkert legen svare på, og også fortelle om risikoer ved denne typen prøver. Kansje er det andre måter og finne dette ut på?
Uansett, lykke til :) Det vil nok helst gå bra, men det er ikke bra å bekymre seg, så ring legen din.
Klem til deg:stakar:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.