PDA

Vis full versjon : Forliggende morkake

minica
12-08-2002, 04:25
Fikk på UL i uke 19 konstatert forliggende morkake (placenta praevia), uten egentlig å få så mye annen info enn at de ville ha meg tilbake om 4 uker for å se om den har flyttet seg. Er det andre her som har (eller har hatt) det samme, og kan fortelle om eventuelle "farer" ved dette og hva som gjøres?

Tidl. bruker
12-08-2002, 04:33
Kjenner ikke til dette selv, men fant et svar på DoktorOnline (http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1159693)

Krølla
12-08-2002, 14:15
Hei!

Det einaste eg har høyrt i forbindelse med foranliggande morkake er at dersom morkaka ikkje har flytta seg oppover til det nærmer seg termin må barnet forløsast med keisarsnitt. Dette er fordi ein vanlig fødsel kan føre til altfor stort blodtap hjå mor. Det er difor dei vil ha deg til ultralyd på nytt, for å sjekke om den har flytta seg. Synes det var rart at den andre ultralyden kom så tett opptil den første...:???: Dersom den ikkje har flytta seg må du jo likevel til ny ultralyd rundt veke 30 eller noko sånt.

Men eg trur du kan ta det heilt med ro. Kjenner fleire som har vore i sam situasjon som deg, og hjå samtlige har morkaka flytta seg seinare i svangerskapet :) Den har jo goooood tid på seg endå.

Kame
12-08-2002, 20:38
Hehe, og jeg har ei venninne som nettopp tok keisersnitt nettopp pga foranliggende morkake...

Men, alt skjedde fort og greit, de tok babyen 10 dager før termin (hun har hatt 2 fødsler tidligere, begge noen dager før termin, så de sikret seg vel litt).

Hun hadde termin 27.juli, var på siste UL/kontroll 2. juli, når morkaka ikke hadde flyttet seg, bestemte de keisersnitt den 19.
Alt er selvsagt vel med både mor og barn.

Uansett hva som skjer videre - lykke til! :)

meio
13-08-2002, 03:58
Hei!
Jeg fikk selv konstatert foranliggende morkake på ul i uke 18. Ble da henvist til ny ul i uke 33 for å se om den hadde flyttet seg oppover som normalt. Det hadde den, og det gjør den visst i de aller fleste tilfeller.
Det er jo greit å vite, for ligger den foran livmorhalsåpningen, er det jo stengt "vei" for babyen når den skal ut ;)

Lykke til!

Tidl. bruker
13-08-2002, 15:58
Jeg hadde foranliggende morkake da jeg var gravid med min sønn. Men det ble ikke gjort noe utav dette... Det var først på 6 ukers kontrollen jeg ble informert at det sikreste for barnet og meg hadde vært at barnet skulle ha blitt forløst ved keisersnitt.

(Jeg fødte vaginalt og det kunne visst ha gått riktig ille, og det gjorde det forså vidt. Gutten døde pga hjertefeil. Men ikke pga foranliggende morkake)

Jeg hadde et veldig stort blodtap og sliter fremdeles med bla feritin i blodet...
Synes det er veldig rart at ingen tok meg alvorlig...

Klemmer fra Tobbeliten (som er så mye klokere i dag....)