Vis full versjon : ny jobb...
Hei. jeg har etter å ha gått lenge uten jobb endelig fått meg en jobb. Jeg trives svært godt.. er bare kjempe gøy.. På intervjuet for ca en mnd siden spurte de om jeg hadde planer om barn og familie ogsånn i nærmeste framtid... Neiiida sier jeg.. visste jo ikke at jeg var gravid... hmmmmz... hvordan skal jeg få sagt dette da? Begynner jo nå (snart) og vise seg.. både på oppførslen min(kvalme) og utseende... De kommer til å bli litt sure tror jeg... tror dere de kan sparke meg... hvis jeg ennå er i prøvetiden og sier at jeg er gravid..????
Det kommer sikkert litt an på hvor du jobber om hvordan de reagerer. Men de har ikke lov til å sparke deg pga. graviditeten. Selv om i praksis kan de godt finne på å skylde på noe annet og så har du ingenting du skulle ha sagt. Har hørt om flere tilfeller av dette.
Jeg vet ikke hvordan det vil være i en evt. prøvetid, men vet at jeg selv var ganske nervøs for å bli gravid før jeg begynte i min nye jobb. Jeg hadde prøvd å bli gravid i 7-8 mnd når jeg måtte bytte jobb, og hadde ikke lyst til å gi opp prøvinga... Men nå ble jeg ikke gravid før jeg hadde vært fast ansatt i 2 mnd, så da slipper jeg unna det dillemmaet. Allikevel gruer jeg meg til å fortelle sjefen, for vi er en liten bedrift og sjefen er en raring. Tror jeg kommer til å vente så lenge jeg kan med å si det.
Vet ikke om jeg kan gi deg noen råd, for det kommer jo veldig an på jobben din. Men du har ikke plikt til å fortelle at du er gravid før ganske langt ut i graviditeten. Når er du ferdig med prøveperioden din, da?
prøve tiden er vel på tre mnd... så jeg håper jeg kan skjule det såpasslenge... ;) :klapp: skal være flink for å gjøre det da..
ja da vil jeg bare ønske alle en god jul. drar hjem til bergen i dag.. ;) yeeejj!
kos dere alle...
Pernille H
20-12-2002, 21:31
Jeg er i samme situasjon. Hadde akkurat begynt i ny jobb da jeg ble gravid. Har ikke turt å si noe til sjefen enda jeg heller. Jobber også i liten bedrift/avdeling, og det kan være vanskelig å finne en erstatter.
På toppen av alt har det gått masse rykter i miljøet jeg jobber i at jeg er gravid lenge før jeg ble det! Så dette føles litt kinkig...
Og på julebordet spurte sjefen meg rett ut om jeg er gravid siden jeg ikke skulle ha alkohol! Nå drikker jeg aldri, og det var det jeg svarte ham også, så jeg synes ikke at jeg har løyet for ham - selv om jeg ikke svarte på spørsmålet hans. Jeg var da 5+2 på vei, og syntes ikke det var tid og sted for et slikt tema med alle de andre
tilstede.
Så jeg gruer meg veeeldig til å si ifra. Tenkte jeg skulle vente til etter jeg har vært hos legen 14. januar. Og så må jeg bare sørge for at arbeidskontrakten er i havn først....
Hilsen Pernille H :gal2:
7+1
Termin 7. august
cormatic
22-12-2002, 02:09
Graviditet er ikke oppsigelsesgrunnlag... Og dere kan vente lenge med å si det! Men har dere en jobb som krever lang opplæring, kan det være lurt å si fra i god tid, så de får tid å lære opp en vikar!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.