PDA

Vis full versjon : bekkenløysning og lege?

Chiquita_x
22-08-2005, 20:49
Jeg er bare litt over 10 uker på vei og har allerede kjent flere symptomer på bekkenløsning.
På fredag hadde jeg en veldig vond dag, men etterpå har jeg vært helt fint. Jeg tenkte at kanskje det kom av at jeg støvsugte på dagen på fredag?:undrer:

Men så lurer jeg på om jeg bør kontakte legen eller bare følge de rådene jeg har sett på internett?
Jeg går på skole, så det er ikke noe problem om jeg har litt vondt av og til.
Hva skal jeg gjøre?????

hilsen undrende nygravid

julibe
22-08-2005, 21:49
Synes du bør kontakte lege!
Å komme i gang med fysioterapi/trening er viktig!

Noen leger vil dessverre si at det er for tidlig i svangerskapet til at det kan være bekkenløsning, men stå på ditt, for det hender noen!

Chiquita_x
22-08-2005, 21:55
Julibe: Nå jeg har vondt der ca hvor lysken ligger, hoftene, korsryggen og når det var på det verste hadde jeg vondt nedover i bena og i magen...høres ikke dette ut som bekkenløsning.
blir litt bekymret når du sier flere leger ikke tror en får bekkenløsning så tidlig, så jeg tenkte å være litt sikrere:snill:

Hanah
22-08-2005, 22:11
Kan høres ut som BL det ja. Jeg kjente BL-smerter allerede fra uke 9 i forrige svangerskap.
Råder deg til å kontakte lege jeg også. Det kan være lurt å komme tidlig i gang med behandling hos fysioterapeut.
Håper du ikke blir så veldig plaget i svangerskaet, selv om du kjenner smerter så tidlig. :klemme:

Tidl. bruker
22-08-2005, 22:29
blir litt bekymret når du sier flere leger ikke tror en får bekkenløsning så tidlig, så jeg tenkte å være litt sikrere:snill:Jeg diskuterte dette med min fysioterapeut for to behandlinger siden. Hun hadde noen meninger om dette, og de var av rødstrømpekvalitet. Men det var også mye fornuftig å tenke på der.
- forskning har helt opptil nylig bare blitt gjort på menn
- menn har aldri vært proppa med hormoner, hatt mensen eller vært gravid
- bl har kort tid vær en diagnose og er for mange praktisrende leger bare en motediagnose

Hun kunne også vise til hvorfor pakistanske kvinner i Pakistan ikke får bl, men får det i Norge. De har legjordmødre som gir de gravide massasje gjennom svangerskapet. Når de har født, så skal mora bare amme i 2 uker - ikke noe annet husarbeid. Da får de massasje og kiropraktorgrep (for å stramme bekkenet) flere ganger daglig v disse legjordmødrene. Og i et halvårs tid etter fødselen får de jevnlig massasje av legjordmødrene. Noen slik oppføling kan jo vi her i Norge bare drømme om.

Selv kan jeg med hånden på hjertet si at fysioterapeuter som hun jeg går til burde vokse på trær! Jeg kan vralte meg inn - og nærmest løpe ut igjen. Det samme gjelder treningen i basseng som gravide med bekkenløsning med gangproblemer får her i kommunen. Uvurderlig!!!

Lykke til.

popsinune
22-08-2005, 22:42
Kan høres ut som BL det ja. Jeg kjente BL-smerter allerede fra uke 9 i forrige svangerskap.
Råder deg til å kontakte lege jeg også. Det kan være lurt å komme tidlig i gang med behandling hos fysioterapeut.
Håper du ikke blir så veldig plaget i svangerskaet, selv om du kjenner smerter så tidlig. :klemme:

Slik var mitt forrige svangerskap også. Jeg var student, og klarte kun 3 forelesninger per dag, da var bekkenet helt ødelagt og jeg var utslitt av kynnere.
Ta kontakt med legen din, for det kan gå utover skolegangen din, selv om man ofte ikke har møteplikt til alle forelesninger.

Håper du finner gode råd på nettet og at legen din tar deg på alvor.

julibe
22-08-2005, 22:59
Julibe: Nå jeg har vondt der ca hvor lysken ligger, hoftene, korsryggen og når det var på det verste hadde jeg vondt nedover i bena og i magen...høres ikke dette ut som bekkenløsning.
blir litt bekymret når du sier flere leger ikke tror en får bekkenløsning så tidlig, så jeg tenkte å være litt sikrere:snill:

Høres absolutt ut som typiske bekkenløsningssmerter ja.
Og JEG betviler ikke at det er bekkenløsning, men dessverre av erfaring at man gjerne blir mistrodd av enkelte leger når man begynner å snakke om bekkeløsning så tidlig i svangerskapet.

Får håpe din lege er av en annen oppfatning, hvis ikke får du bare henvise til "alle" de du vet om (oss på her på SM) som har fått bekkenløsning tidlig i svangerskapet ;)