PDA

Vis full versjon : Noen her som har Leiden mutasjon??

-SiljeH-
23-08-2005, 11:02
Heisann.
Jeg lurer fordi jeg fikk beskjed i går om at det var oppdaget Leiden mutasjon på pappas side, og at legen til vedkomne hadde gitt beskjed om at alle i hans slekt burde få tatt en blodprøve og sjekke.
Jeg hadde aldri hørt om Leiden V Faktor Mutasjon (eller hva det fulle navnet er) før i går, så har prøvd å lese litt på nettet. Fant litt om selve det, men lite om Leiden mutasjon i forbindelse med graviditet og fødsel. :vetikke: Derfor lurer jeg på om det er noen her som vet noe om det??

Skal til kontroll i morgen, og tenkte å spørre legen da, men hadde vært veldig fint om noen her viste noe også..
Nå er det jo overhodet ikke sikkert at jeg har dette da, er bare nyskjerrig.

Tidl. bruker
23-08-2005, 11:25
Jeg har Leiden Mutasjon.
Som du sikkert har lest så er sjangsen for å få blodpropp større når en har Leiden M.

Man må som regel gå på blodfortynnendes når en er gravid.
Jeg slipper det, av en eller annen grunn...
Men jeg må ta det når jeg ligger på barsel og kansje noen dager etter jeg har kommet hjem...

Nå fikk jeg helt hjerne teppe og glemte alt jeg skulle skrive... Så jeg får heller komme tilbake og oppdatere :)

Veronal
23-08-2005, 12:12
:sniker: fra NM, jeg.

Jeg har Leidenmutasjon (oppdaget etter jeg fikk blodpropp i svangerskapet 3 mnd. før termin).

Leidenmutasjon er veldig vanlig. 8% av befolkningen har det. Det har størst praktiske konsekvenser for kvinner (du kan ikke gå på p-piller, minipiller (inkl. Cerazette) og hormonspiral er OK). I tillegg må du alltid opplyse om det når du får medisiner pga. mulighet for legemiddelinteraksjoner. Ved operasjoner og langvarig sykeleie må man også ta forholdsregler. :) Under graviditet - hvis du ikke har hatt blodpropp eller hvis ingen i nær familie har hatt blodpropp - så er det vanlig med blodfortynnende behandling (sprøyte) i siste delen av svangerskapet og 6 uker-3 mnd etter fødsel (etter fødsel kan man ofte gå over på tabletter). (Hvis man har hatt blodpropp må man gå på blodfortynnende i hele svangerskapet.)

Leidenmutasjon kalles også APC-resistens (APC = aktivert protein C). Lykke til! :)

-SiljeH-
23-08-2005, 14:06
Tusen takk for kjempe gode svar!! :blomst:

Virker jo mer tungvint enn noe annet da, så håper jo jeg ikke har det..

hebero
23-08-2005, 23:37
Jeg fant også ut at jeg har Leiden i forbindelse med at min lillesøster fikk blodpropp da hun var 17 år. Da fant vi ut at dette ligger i både mor og far sin familie hos oss. Min søster hadde arvet dette fra begge, dvs homozygot. Og jeg hadde arvet det fra kun en av foreldrene mine, dvs heterozygot. Min søster må gå på blodfortynnende resten av livet, og har en del leveregler hun må følge, for å unngår blodpropp igjen. Jeg slapp billigere unna, og kan ikke bruke p-piller, ikke røyke, (men det har jeg aldri gjort heller) og et par andre ting. Min søster har ikke barn, men hun vil få spesiell oppfølging i evt fremtidige sv.skap.

Jeg var veldig syk i mitt første sv. skap, og var lenge innlagt på sykehus. (dette hadde ingenting med leiden å gjøre!!) Men jeg måtte ta 1 sprøyte med blodfortynnende, Klexane, hver dag i de mnd jeg var mest sengeliggende. Det samme hendte i dette svangerskapet, jeg har fått sprøyter. I tillegg regner jeg med at jeg må begynne på dem igjen nå etterhvert, jeg er nå 33 uker på vei. Og de må jeg nok ta noen måneder etter fødsel også, som sist.

Det viktigste er jo at legen fastsetter om du har arvet Leiden hetero eller homozygot, og at du få rbehandling utifra det. Det er kjempeviktig at du forteller om dette fremover i sva skap, og ellers i forhold til medisiner o. l. resten av livet. SOm hun over sier, så er det endel ting som må taes hensyn til hvis man har Leiden. MEN, min søster lever et vanlig liv med dette, og det funker helt greit. Du skal være glad for at du finner det ut, hvis du har arvet det. Min far visste det ikke, og det skulle vise seg at det falt uheldig ut for ham :leiseg:

Jeg vet ikke om det er så utbredt å sjekke slikt jeg, vi hadde aldri hørt omd et før min søster ble syk. Men pass på at legen du er hos, har greie på dette og kan hjelpe deg. Så vidt jeg husker, sjekket de dette ved blodprøve. Det viktigste er jå å få vite hvordan du skal leve med dette, hvis det viser seg at du har arvet det. :snill:

Det går helt sikkert bra for deg, uansett! Lykke til, og en klem fra meg!