Vis full versjon : Trening
Er helt i begynnelsen av svangerskapet og har en del spørsmål naturligvis. Jeg driver en del med innendørs klatring, samt at jeg trener høypulstimer på SATS. Vet noen om jeg kan fortsette med dette så lenge jeg klarer eller om jeg bør være forsiktig? Hva er det man blir anbefalt?
Jeg har snakket med flere instruktører(som selv har vært gravid), leger og fysioterapeut. De sier alle sammen at det bare er å "kjøre" på så lenge dette er innfridd:
-helst ikke puls over 145(du bør kanskje derfor unngå høypuls?)
-helst ikke trening med store utslag, så som squash, håndball
-ikke kontaktssport(kampsport)
-ikke ta i på "toppen", dvs jeg som trener vekter bør stoppe FØR det blir for tungt
Har lest om en "super woman" som var maratonløper. Hun var gravid med tvillinger og trente for fullt(skjønner ikke helt at det går an men...) helt opp til 8(?!) dager før fødselen. Hun startet trening umiddelbart fem dager etterpå. Dette var jo i forskningens ånd, så hun ble jo målt og veid hele tiden, så alt skulle gå riktig for seg.
Dette er jo et ekstremt tilfelle, men jeg tror ikke det er noe i veien for at vi som har trent før kan fortsette i samme duren. Jeg merker dog at jeg blir fortere sliten enn før(er 19+3) og jeg får lettere strekk/krampe, så det er tydelig at det er noen som stjeler oksygen fra musklene mine!
Stå på du! Det gjør jeg ihvertfall(trener 5-6 ganger i uka)
Min jordmor sa at det var helt ok. å fortsette trene sånn som man har gjort tidligere. Men man skal ikke ta ut seg helt, fordi det tar lenger tid for kroppen å hente seg igjen etter trening.
Det man ellers skal være forsiktig med er å begynne "hård-trene", hvis man ikke har trent før. (Å begynne gå ut å gå/sykle i rolig takt 5 ganger i uka er greit, men å begynne på spinningtimer uten å ha trent noe før blir for voldsomt...) Tror ikke det skal være noen problemer med klatring, så lenge du har sånn sikkerhetssnøre, så du ikke detter ned på magen, hvis du detter.
Klem Kikkan 23+0 :)
Jeg fant en del om trening i svangerskapet på BIM, der kan det være noen tips.
Ellers har en del SATS sentre egne timer for gravide, så sjekk med ditt lokal senter.
http://www.barnimagen.com/show.asp?xSideId=2853
Jeg tror selv at det viktigste er å lytte til hva kroppen din sier.
Min kropp sier at det er topp å trene, men den liker ikke hopp (får vondt i bekkenet av det).
Litago 12+0
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.