Vis full versjon : Dypt sete av plasenta (morkaken)
Er der noen som har erfaring med dypt sete av morkake?
Jeg var på ultralyd og fikk beskjed om at morkaken lå over åpningen og at jeg skulle ta det med ro osv.
Kan jeg flyve da? Jeg har slett ikke haft noen blødninger i svangerskapet og har det fint.
Noen som vet?
:???:
Heihopp.
Har ikke erfaring, men jeg har blitt grundig fortalt av jordmoren på sykehuset om det... bla. at hvis den ikke flytter seg, blir det k- snitt.. (Hun fortalte om i gamle dager når kvinnfolk fødet hjemme.. Da hadde de jo ikke UL og peiling på så mye, så det hente faktisk at barn ble født igjennom morkaken, som lå foran åpningen, og da ble det masse blod og graps...Men man gjør ikke det nå.. Dakar barnet.. Da blir det k-snitt om den ikke flytter seg, som den regel pleier og gjøre)
Tror du må ringe jordmor eller lege ang. og fly... Men trodde ikke det skulle ha noe og si...
Klem fra :
Hei Mobilos!
Jeg fikk beskjed om dypt sete på UL. Fikk ny UL senere for å kontrollere hvor morkaken lå. Da hadde morkaken trukket seg opp, slik at den ikke hindret utgangen til barnet. Fikk beskjed om at jeg kunne føde på vanlig måte.
Jeg spurte både lege og JM mange spørsmål i forbindelse med dette. Begge brukte god tid på å forklare meg om min situasjon.
Kanskje du kan spørre din JM / lege mer ut om din situasjon i forhold til dypt sete. ;)
T-8
Jeg har termin 10.05.03 iflg mens, og 12.05.03 iflg. UL. På Ul fikk jeg samme beskjed som deg.
Jeg ble jo litt bekymret, for hverken UL-legen eller min vanlige lege var noe flinke til å forklare, slik at jeg ble sittende i troen på at dette var noe farlig. En dag som jeg var særdeles hormonell skrev jeg et laangt innlegg, og fikk mye trøst (og litt kjeft). Du kan finne innlegget under "Komplikasjoner", det heter "Veldig trist nå....".
Jeg har sjekket litt rundt på nettet + fått endel info fra våre medsøstre her inne.
Først og fremst: Det viser seg at mindre enn 10 % som får påvist "Dypt sete av placenta" ved UL i 18-19 uke har dette når de kommer tilbake til ny Ul mot slutten av svangerskapet. (jeg skal til ny UL i midten av mars). Så sjansen for at det retter seg er kjempestor.
Etter det jeg har forstått kan vi regne oss som "vanlige gravide" frem til da. Hvis morkaken fremdeledes ligger feil, så blir det jo keisersnitt + at man må ta noen hensyn. er ikke sikker på alle disse, og de varierer jo med hvor mye av livmoråpningen som dekkes, men det jeg bet meg merke i er at noen bør ligge unna sex (de verste tilfellene tror jeg) pga infeksjonsfare + at man bør holde seg i nærheten av et sykehus når det nærmer seg fødsel (og keisersnitt). I tilfelle fødselen skulle sette i ganag før k-snittet. Men man blir visst fulgt nøye opp hvis man er blant de 7-8% gravide (av dem som har foranliggende placenta i beg. av sv.skapet), så vi behøver ikke bekymre oss. :)
Så etter det jeg har forstått kan du trygt følge vanlige regler angående gravide og flyturer, men det lønner seg jo alltid å sjekke med lege/jordmor! :)
Jeg fikk forresten ikke beskjed om å ta det med ro, men det kan jo være at din morkake var mer foranliggende enn min? Eller at legen vet jeg må ta det med ro uansett pga andre ting som ikke har med graviditeten å gjøre? Jeg har forresten endel smerter, og må ta det med ro pga det også. Legen mente iallefall at det ikke var noe å bekymre seg over (Hverken smertene eller morkaken). Men, jeg fikk da et småstrengt blikk med beskjed om at hvis det blir mer vondt enn "til vanlig" så må jeg ringe lege/sykehus for en sjekk. ;) Han er litt bestefar legen min....:bryn:
Jeg fikk vite på ultralyden i uke 18 at morkaken lå i dypt sete.
Jeg skulle få ny ultralyd i uke 30 + for å sjekke om den hadde trukket seg oppover sammen med livmoren. Noe legen fortalte at skjedde de fleste gangene det ble oppdaget.
Jeg var på kontroll i uke 30 og da hadde den trukket seg bort fra åpningen og jeg kunne føde normalt.
Mye skjer fra uke 18-30.
Håper det retter seg for deg også!
Lykke til
Lilli3 og Marius:baby: 34+6
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.