Vis full versjon : H*n har festet seg - med rompa ned!
cecilier
23-08-2002, 14:53
Mornings!
Tilbake fra jordmor kontroll nå, og hun var temmelig sikker på at rompa var festet. Hun skrev SKF? i feltet, som betyr setet kanskje festet.
Var på fødeavdelingen for snart en uke siden, og fikk konstantert seteleie ved UL. Det ble tatt rutinemessig røntgen av bekkenet - og jeg skal tilbake tirdag for resultater og prat med fødselslege.
Det skal vurderes om babyen skal forsøkes snus, men det er vel veldig vansklig å få til om setet er festet??? Jeg skal ærlig innrømme at jeg i utgangspunktet ikke ønsker snuing, for det er visstnok VONDT! Men jeg skal ikke stritte imot om fødselslegen vil prøve på det.
Men problemet er: Jeg er LIVREDD for setefødsel, og vil "forlange" keisersnitt. Synes dere jeg er feig og dum som ønsker det? Jeg har full støtte fra legen min og alle rundt meg, men ikke fra Jordmor. Legen min mente jeg skal stå på mitt, det er tross allt min kropp. Jeg vet at keisersnitt ikke er bare -bare heller, og ønsker jo i utgangspunket en vanlig fødsel med hodet først, men om lillesnupp ikke vil snu seg da (ser dårlig ut nå) så vil jeg ikke for alt i verden føde vaginalt.
Har noen synspunkter på dette, og vær ærlige nå, jenter!!
Jeg gruer meg til samtalen tirsdag, føler meg så utrolig dum og pinglete som ikke vil føde vaginalt. Huff, blir nok ikke mye søvn det natten..
:leiseg: Litt frustert og nervøs klem fra cecilier
Ps! KJEMPEGRATULERER til alle som allerede har fått baby, og lykke til alle dere andre!
Iiiiiiiiiiiiiiiiiiaj !!
Jeg hadd forlangt keisersnitt ja !!
Stå på kravene om du er engstelig for setefødsel !
Sikkert ikke så gøy å føde "dobbelt" :lol:
Keep us informed !
klem
Vimsen T-11
Tuneland
23-08-2002, 15:02
Kjære Cecilier:stakar:!
Jeg støtter meg til legens uttalelse: Det er din kropp! Dersom du har angst for å føde når baby ligger i seteleie, så mener jeg bestemt at det beste for alle parter er keisersnitt.
For all del - føl deg ikke som ei pingle bare fordi jordmor er av den "harde" sorten. Stå på ditt!!
Lykke til!:stakar:
:findag:
Klem, Tuneland 35+3
Han har hva for noe??? Går det an å få festet rompa si nedi der også nå da...det har jeg faktisk aldri hørt om. Flink liten snupp du har da, Cecilier ;)
Men du....jeg synes du skal be den jordmoren å drite og dra et visst sted og stå på ditt når det gjelder keisersnitt. La henne bare si hva hun vil....det er ikke hun som skal press ut babyen med rompa først...jeg hadde blånektet jeg også, det er helt klart!!!
Skjønner godt at du ikke har lyst til å føde i seteleie og du er så absolutt ikke pinglete eller pysete eller noen verdens ting. Synes legen din er fornuftig som sier at det er tross alt din kropp det handler om og du må bestemme hva du vil den skal gå igjennom.
Stå på ditt, Cecilier...dette er din kropp, din fødsel og din avgjørelse....så kan jordmor heller preke om setefødsel til noen andre ;)
klem fra Mormona T-9
Hei Cecilier! :)
En sta liten baby du har i magen da, vil liksom ikke innse at det er hodet som skal nedover...;)
Ang setefødsel har jeg ikke så god greie på det annet enn at min tante fødte sin førstefødte av tre i sete vaginalt. Hun sier at forskjellen ikke var så stor, men det er henne.
Du må gjøre det som er riktig for deg, snakk masse med fødselslegen når du skal dit og spør og grav om ALT sånn at du føler du har fått gode og fyldige svar før du tar ditt valg!
Det går nok bra skal du se, og dersom du føler det tryggest med keisersnitt kan jeg ikke skjønne at du ikke skal få det. :)
Klem fra Robyn, T-25
Huff, ikke noen hyggelig situasjon du er i.
Men jeg er helt enig med deg, ønsker vanlig fødsel med hodet først men kan ikke tenke meg setefødsel, da tar jeg heller et snitt jeg også.
Så stå på krava og forlang keisersnitt, heldigvis har du jo legen din i ryggen.
Eller så får du godprate med h*n i magen og fortelle at det er på tide å se verden opp ned...
Lykke til!
Klem Eforia
35+4
Stå på kravet ditt Cecilier! Hvis du er redd for å føde vaginalt må det være lov til å kreve keisersnitt. Det er jo du som skal presse ut dette knøttet, ikke jordmoren. Tror jeg hadde vært ganske redd for setefødsel også.
Lykke til!
:stakar: fra Tito 33+5 (34+5 ul)
kokkemor
23-08-2002, 16:36
Man skal igjennom mye......før man kommer i mål
Jeg syns det er flott at du har meninger og tanker om sitvasjonen.
det viktigste er at du henger med,og bestemmer over din egen kropp.
Det er lov og være litt pinglete og redd.!!!!
Det er sundt kvinne vett !
:klapp: :klapp:
still krav ,og spør dem om alle ting du lurer på !!!
Tips : det kan være lurt å lage en liten lapp med spørsmål på forhånd,så du ikke glemmer no - du vet ammetåka.
lykke til på tirsdag. Tvi-tvi
masse hilsen kokkemor
:findag: :findag:
Hei!
Tror nok det med snuing ikke er aktuelt hvis den lille har festet rompa. Har akkurat vært på fødselsforberedende kurs hvor det ble nevnt.
Men det er du som skal føde, og du som skal bestemme. Alle andre enn jordmoren støtter deg, så da synes jeg du skal overse henne. Det er ditt valg!
Personlig ville jeg gjort et forsøk på vaginal fødsel uansett, hvis legene mente det var tilrådelig. Jeg vil ikke ha snitt! Har dessuten ei venninne som har født vaginalt i sete, og det gikk fint det.
Men- man skal bestemme selv!! Gjør som nevnt over her, skriv ned alt du lurer på. Få de svarene du trenger, og så tar du den avgjørelsen som er riktig for DEG!
Lykke til!
Klem fra Katja T-27
Tidl. bruker
23-08-2002, 18:32
Oi for en sta liten luring du bærer...
Ang det med snuing, de gjør det selv om de har festet seg, løfter dem på en måte opp av bekkenet og bennytter flere par hender for å gradvis vippe på babyen, mens det hele kontrolleres veldig.. (nettopp lest kapittel om snuing i Gro Nylanders nye bok:uff: )
Også håper man jo på at babyen igjen skal feste seg... om den ikke gjør det vet jeg at i noen tilfeller om mor er redd både sete og snitt så tar de vannet så babyen "suges" ned og fødselen starter, så h*n ikke rekker å snu seg igjen...
Jeg er selv LIVREDD for at min skal snu seg, han er jo ikke festet seg, og kan jo fint snu seg heeeelt frem til fødselen starter.. og om han gjør det vet jeg ikke hva jeg gjør..
Tror seriøst jeg er nesten mer redd for snitt, og ville ha prøvd både akupungtur og snuing først, og håpe på at han ville tatt til vett...
Ønsker deg i allefall masse lykke til, håper gullet ditt godtar en snuing og blir der (evt), og at du får det som du ønsker..
Stå på kravene, de bruker nok o g være veldig snille med keisersnitt når babyen ligger feil vei!
Masse gode tanker fra Lila
Jeg skjønner deg godt jeg, jeg tror jeg ville ha
tatt keisersnitt jeg oxo hvis jeg hadde fått beskjed om at rompa
hadde festet seg:(
Så jeg er enig med deg og legen:STÅ PÅ DITT
Det er trossalt du som skal igjennom dette:birth:
klemmer fra joker T-17
:klem: :klem: :klem:
Også rompa ned cecilier, det hørtes ikke bra ut:stakar: Har du ganske vid bekken du da? Uansett, du må jo ta keisersnitt hvis du ønsker det. Leste et sted at 80% av setefødsler ender med hastesnitt uansett. Så hvis man ikke har planlagt keisersnitt til setefødsel, så kan det være at det ender sånn. Snakk med jordmor eller sykehuset en gang til, og si at du vil...:) :klapp:
Lykke til:)
:klem: fra Miro:)
Polyanna
24-08-2002, 00:32
Hei, tenkte du kunne ha nytte av en ganske ny forskningsrapport, basert på over 2000 kvinner som hadde baby i sete. Den er ikke gjort i Norge, men jeg vil tro at konklusjonene er like relevante her.
Konklusjonene er:
- 45% av de som SKULLE føde vaginalt endte opp med hastesnitt
- Risikoen for mor var den samme ved planlagt snitt, som planlagt vaginal fødsel
- Risikoen for å skade barnet var 3 ganger så høy ved å prøve vaginal fødsel, som ved planlagt snitt (5% versus 1,6%)
Oppsummering:
Keisersnitt er klart å anbefale ved seteleie
Du kan finne artikkelen på www.thelancet.com, hvis du søker på
SEAT, RISK, VAGINAL
Du kan jo printe den ut og ta den med til legen din (tror du må logge på for å få lese den, men det er gratis).
På Ullevål er det forresten ca. 50% av de som prøver vaginal fødsel som ender opp med hastesnitt, ved seteleie....
Lykke til med valget!
Akkurat den situasjonen er jeg også redd for å komme opp i. Jeg hadde garantert forlangt keisersnitt dersom "frøet" hadde lagt med rompa ned. At jordmor mener du bør føde vaginalt hadde jeg gitt an lang i. Dette er DIN fødsel og DITT valg!
Klem fra sol
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.