PDA

Vis full versjon : Vondt i rygg/hofter/lår

Vannlilje82
31-08-2005, 18:37
Jeg har fått så vondt nederst i ryggen, ned mot rumpa og ut på sidene, mot lårene (hvis noen skjønner). Er det fler som har det sånn? Vil det gå over, eller er det et forstadium til noe enda verre?? Har vondt når jeg sitter, når jeg reiser meg og når jeg beveger meg...:dåne:

Aivi
31-08-2005, 22:03
Eg har kjent det litt i korsryggen, halebeinet og i lysken, ikkje vondt men ikkje så godt heller. Snakka med jordmor om dette, og så lenge det ikkje gjorde vondt var der jo ikkje så mykje å gjere med men fekk vete at heile dette området er i bekkenet...
Det var ikkje sikkert det kom til å bli verre sa ho.
Dette var for 2-3 veker sidan, og eg er faktisk bedre no. Så det kan jo bli bedre for deg også, men viss det er veldig vondt og du ikkje klarer å fungere skikkelig burde du jo kanskje snakke med lege/jordmor om det?

Emi
31-08-2005, 23:00
Jeg har også vondt der, men i tillegg slipper beina i fra hofta, og jeg har ilinger nedover lår og opp i rygg. Jeg har begynnende bekkenløsning, og går til fysio for å holde det i sjakk så godt det lar seg gjøre. Var slik i forrige svangerskap også, men da begynte jeg senere med fysio og fikk nesten ikke til å gå uten noe å støtte meg til på slutten. En tur til legen, og rek. til fysio vil bare gjøre deg godt, uansett om det bare er forbigående eller starten på noe verre. og vi gravide har bare godt av litt massasje og varmebehandling, ikke sant? :klemme:

babyborn
01-09-2005, 00:28
Har påbegynnende bekkenløsning...
har vært vaskehjelp i sommer, fra 27.juni og fram til 18.august -
da klarte jeg ikke mer!!! gikk til legen, og ble sykemeldt fra dag 1 (!!!)
Er MYE (!!!) bedre allerede, så trur ikke jeg trenger fysio med det første...
må bare være forsiktig, så jeg ikke blir å plages, så går d nok bra...
hadde VELDIG vondt over korsryggen, hoftene,baken og nedover beina...
ble veldig fort sliten...
merke nu også, at jeg blir sliten av mye ståing og gåing + at kynnere kommer og går hurtig de dagene jeg stresser litt ekstra...
blir nok litt tullat av å gå rundt å gjøre ingenting fram til fødselen;
men får vel nok å gjøre etterpå ;)

Vannlilje82
01-09-2005, 10:07
Ja, kanskje jeg skal ta en tur til legen da, hvis det ikke blir bedre over helgen. Jeg kjenner meg igjen i det dere skriver, i allefall. Det startet etter at jeg begynte som dagamma for noen uker siden Det blir jo både bøying og litt løfting, selv om jeg prøver å være forsiktig. Så har det bare blitt verre. Takk for svar! Forresten, får man fysioterapien dekket?

Pepette
05-09-2005, 08:42
Vondt i rygg og hofter og ilinger nedover beina kan også være isjas. Når jeg har sittet for lenge i den samme stillingen eller ligget i en litt vond stilling får jeg veldig vondt rett over rumpa og det iler nedover det ene beina. Jeg har fått beskjed om at dette er isjas og at det er vanlig i svangerskap. Det går enten over eller så kan det vare ut svangerskapet. Når dette tar tak i rumpa/beina gjør det så vondt at jeg nesten ikke klarer å gå men det går over når jeg får beveget meg litt. Vet ikke hva som kan hjelpe mot dette - tror nok ikke det er noe å gjøre med dessverre.