PDA

Vis full versjon : Hva er en ung gravid??

NettaMamma
01-09-2005, 10:55
Hvilken alder mener dere er ung gravid??

tigerjenta81
01-09-2005, 11:00
hmmmmm

kinkig spørsmål for en blondine som meg.

jeg er 24 år og syntes da jeg er ung gravid

NettaMamma
01-09-2005, 11:04
hmmmmm

Jeg er født samme år som deg, men går litt frem og tlbake på om jeg er ung eller ikke. Jeg har jo et barn fra før av på 2 år, og har vært gift i 3,5 år... men innimellom føler jeg meg veldig ung...:snill:

Millemor
01-09-2005, 11:33
Ble jammen litt usikker nå..

Kommer vel an på situasjonen..har ett par vært lenge sammen hadde jeg ikke reagert så veldig om de hadde vært 20 og oppover..Men det er vel helst littt ungt da.. Svarte feil - skulle trykke på under 22 - ikke under 20..:shock:

Tidl. bruker
07-09-2005, 14:53
Jeg svarte under 20... men når jeg tenker meg om så føler jeg meg ung nå også... ( 26 år og snart 3 barnsmor..) Var nettopp blitt 20 da jeg fikk nr 1, følte meg som en drittunge... hi-hi, men det hadde nok mye med at det var ingen andre jeg kjendte som var på samme alder som meg.. - på sykehuset lå jeg BARE med 2 og 3 gangs fødende som var GODT over 30...
Jeg var nettopp blitt 22 år da jeg fikk nr 2..

Syns det er flott å være en ung mor..

AvaAdore
07-09-2005, 15:06
hmmmmm

hey, vi ligger på samme "skjema":hyper:

født i 81, fikk en gutt i 2000 og venter en :baby: i mai 2006:snill:

Meo
08-09-2005, 16:13
Jeg vet ikke hva jeg ser på som ung gravid jeg. Jeg synes at jeg er ung. Jeg er 17... Men jeg vet ikke hva øvre grense er for å fortsatt kalle seg ung.

_Netta_
09-09-2005, 13:35
syns ikke at jeg er så ung egentlig jeg. jeg er ikke mer enn 20 år,men har et eget sted å bo,samboer og ferdig udannelse som omsorgsarbeider..hva mer kan man forlange da? syns ikke alder skala ha noe å si så lenge man er klar for det selv.har man familien sin rundt seg som kan hjelpe, skal det nok gå bra:)

Me:-)
13-09-2005, 12:37
Jeg tenker at dette forumet er beregnet for de under 20. :jupp:

Helene Harefrøken
16-09-2005, 18:39
Jeg er 22... Føler meg som en ung mor og følte meg som en ung gravid. Tenker ikke noe over at dette forumet er spesielt for de under 20. Jeg mener dette forumet er for de som føler seg som unge gravide. Uavhengig av alder :snill:

Mamma til snart tre
16-09-2005, 21:58
hey, vi ligger på samme "skjema":hyper:

født i 81, fikk en gutt i 2000 og venter en :baby: i mai 2006:snill:

Jeg også. Født i 81, jente født 2000, jente født 2004 og nå lille babyn i magen termin 30.05.06

lurven
23-09-2005, 21:54
Hmmm, syns det kommer helt ann på personen. Mange på 18år kan være mer voksne og flinkere til å sette seg i en mammarolle enn en på 25, så hakke peil jeg...

emin
24-09-2005, 00:21
Jeg definerer det som under 22 år.

Selv var jeg 20 da jeg fikk frøkna og da følte jeg meg ung i forhold til andre, men hvis jeg blir gravid nå når jeg er 24 så kommer jeg ikke til å føle meg så veldig ung. Det har nok mye å gjøre med at jeg blir 2.gangsmor og har mer erfaring og noen år til på baken.

UlrikkeMarie
29-09-2005, 11:35
Jeg må si jeg ble litt provosert av dere, men jeg forstår dere også:)

Jeg er 18 år, og venter nå min første.
Jeg føler meg gammel nok til dette jeg,
selvfølgelig er jeg ung, men ikke for ung til å ikke ta vare på mitt eget barn.

Men jeg vet at mang i min alder ikke er gamle nok til å bli gravide å ta hånd om et barn. Mange av de jeg gikk på skole med, befinner desverre seg på stadie hvor jeg var for noen år siden, og slik er det bare, det kommer alltid til å være slik.

Men når jeg og min samboer ble sammen, så visste jeg hat jeg adde funnet drømmemannen. Vi kjøpte oss leilihet for nå 1 år siden, han har fast arbeid, vi har ikke økonomiske problemer, og heller ikke kjærlighets problemer.
Så vi er noen av de heldige:)

Men skjønner dere godt, dere som mener at jeg er FOR ung til å bli mor.
Men det kommer litt an på personens interesser her i livet og synspunkter.
Noen liker familielivet og noen festlivet:)

Klem Ulrikke;o)

Tellus
29-09-2005, 12:20
En ung gravid synes jeg er det som er fra 12 til 15 år. Da synes jeg de er barn. Likevel så synes jeg også at de er unge gravide (men ikke for ung) 15 til 18 år.
Synes også at de er unge fra 18 - 23 også. Men da er de unge modne nok.

Jeg vet også at de finnes modne 15 åringer, og umodne 29 åringer.

Er man klar for et barn er man det, uansett alder. :baby:

Jeg er 33 år og vi venter vår første. :baby:

Terra
29-09-2005, 14:11
i følge statistikken er man jo egentlig ung gravid hvis man er under 26-27 år!

Det er jo vanligere at folk venter såpass lenge nå før en får barn!
Men jeg syns det skal være opp til hver enkelt om man ønsker barn eller ikke, så lenge man har et trygt forhold, trygg økonomi og jobb å gå til!
Har man dette, så har man jo som regel passert 20 uansett, og da syns ikke jeg man er for ung til å bli gravid!

Er selv 22, gift og har fast jobb! Forsåvidt grei økonomi,ihvertfall så vi klarer oss:snill:
Har ikke angret på at jeg ble gravid, og kommer aldri til å gjøre det heller!
Vil heller være en ung mor når barnet blir eldre, enn å være 50 når barnet er 20!

Jannemoren
29-09-2005, 16:24
hmmm...nå vet ikke jeg om jeg er eldst av de som har svart. Jeg er 25 år og gravid med nummer 2. Jeg fikk nr 1 noen mnd før jeg fylte 24. Jeg bor i Oslo men kommer fra nordhordland, og i den målestokk er jeg en "gammel" mor -en i klassen min på ungd.skolen ble gravid som 13 åring og beholdt barnet- , her borte er jeg den superunge moren.

Selvfølgelig er det forskjell på jenter, personlig følte jeg meg klar til å få barn da jeg var 19. Da jeg fikk førstemann var jeg veldig glad jeg hadde ventet. Jeg mener at å sette 15 og 18 åringer i samme kategori er ganske feil. For en 17-18 åring kan godt være moden og voksen nok til å få barn. Men jeg har enda til gode å møte en 15 åring som er voksen nok til et sånt ansvar. De kan gjerne se voksne ut, men de er barn. Jeg vil si at det er i årene fra 15 til 19 man utvikler seg mest på den mentale plan.

Det er ihvertfall det jeg mener..

Tidl. bruker
29-09-2005, 19:54
jeg er 20 og føler meg ung, men ikke for ung..

men jeg vet at de fleste av vennene mine aldri kunne tenke seg å få barn nå, men for oss så føltes det riktig.. og det er veldig forskjell på planlagte babyer og ikke-planlagte..
de som ikke har planlagt å bli gravid føler seg kanskje "yngre" enn de som har planlagt det..

vi rakk såvidt å planlegge det..

supermamma
29-09-2005, 20:42
Jeg er 20 og venter nr 2. Føler meg ikke særlig ung, men sånn "utenfrasett" så er jeg jo det. Fikk Dattera mi da jeg var 17, og var fullstendig klar for det da også. Nå føler jeg at jeg begynner å bli stor jente da, gifta meg har jeg gjort og alt, hehe :glis: Men det er ikke barebare å være ung mor. finner sjelden tonen med jevnaldrende, og har ingen venninner under 25. det er sjelden noe problem, det er bare irriterende av og til.

Avent
08-10-2005, 18:05
Jeg er 21 år, og skal bli 3 barnsmamma, syns ikke jeg er så veldig "ung" igrunnen... Føler meg ihvertfall ikke som ung mamma. Det er flere og flere rundt ca 20 år som får barn nå.

maiamamma
08-10-2005, 18:14
For meg så er ung mor ei mor i tenårene (altså under 20), uten at det har noe å si for hvor god mor denne personen blir;)

Var selv 22 da jeg fikk førstemann og 24 nå når 2.mann kommer, og har aldri tenkt på meg selv som ung mor. For 20 år siden var det vanlig å få barn tidlig i 20-årene.

mariepia
08-10-2005, 22:46
Jeg synes det er forskjell på de som er unge og de som er for unge. Man er for ung når man er 12-15, for da er de jo barn selv, men fra de er 16-20 er de unge og klarer nok å håndtere oppgaven som mamma. Jeg synes også de undre 25 er unge. Men det kan jo også variere så mye.

Føniks
08-10-2005, 23:01
:sniker: Jeg fikk barn nr 1 da jeg var 23 år. I forhold til mine omgivelser var jeg en ung gravid. Ikke for ung, men ung. Ingen av mine venner fikk barn før de var over 28 år, så jeg har lenge vært den enste med barn i min omgangskrets. Men jeg må si at det at jeg var ung definitivt var en fordel da jeg ble alene. Hadde krefter til å både jobbe, studere og være sammen med sønnen min.

Nå er 32 år og skal ha nr 2. Det er milevis forskjell i energi.

Føler man at man kan klare ansvaret og har økonomiske forutsettninger på plass ser jeg ikke noen grunn til å ikke bli foreldre tidlig.

heidi_1977
09-10-2005, 19:39
Jeg er 21 år, og skal bli 3 barnsmamma, syns ikke jeg er så veldig "ung" igrunnen... Føler meg ihvertfall ikke som ung mamma. Det er flere og flere rundt ca 20 år som får barn nå.

Er du 21 og skal ha ditt 3 barn, da er du veldig ung trebarnsmor jo.. :)
Jeg fikk nummer to da jeg var 22 og skal nå ha nummer 3 som 28 åring og synes dèt er ungt jeg!

Tidl. bruker
16-10-2005, 09:23
Jeg var 16 da jeg ble gravid. Følte meg ikke ung. Derimot mente jeg at unge mødre var alle mødre under 25. Nå mener jeg at alle unge gravide er under 22, ettersom jeg nå er 20 og føler meg urgammel! Samtidig vil jeg ikke frata mine gjevnaldrende ungdomssfølelsen sin :snill:

Jeg er rar jeg.

pingunn
16-10-2005, 09:45
jeg blr 24 om noen dager, har vært gift i snart 4 år, og føler meg akkurat passe alder til å få mine første barn( blir brått 2 barnsmor) jeg hadde nok taklet det bra før vi ble 20 også, har altid sagt at jeg vil være unggravid, og det føler jeg at jeg er, men ikke for ung, for meg har det også vært viktig å få masse tid sammen med min mann før barna kommer, være kjærester og bli godt kjent med hverandre, det har man ikke så mye tid til før barna flytter ut.....

chanel
17-10-2005, 14:43
Er selv 21, runder 22 om ikke så lenge, og venter mitt andre barn. Føler at jeg er ung, men ikke for ung for dette her. Man er vel så ung som man føler seg, og hvike miljø man bor i er jo også utslagsgivende her. Er det vanlig at man er over 30 der man bor, så blir man ung mor. Men igjen, er det vanlig at man er 15-18 år så er man jo ikke fullt så ung hvis man er 22-25..

Vil også si at jeg syns Ikke at dette forumet skal være forbeholdt de fra 18 og nedover (hvem det nå var som sa det her inne)

Bare så det er sagt.

Trultemor88
17-10-2005, 14:51
Jeg blir 17 i morra og hadde termin i går...

Vil si jeg er ung og gravid.Men likevel bor jeg i leilighet med barnefaren og vi klarer oss utmerket pengemessig.
så selv om jeg er ganske ung,så føler jeg meg ikke så ung som jeg er,hvis du skjønner...litt komplisert...

chanel
17-10-2005, 14:55
Jeg blir 17 i morra og hadde termin i går...

Vil si jeg er ung og gravid.Men likevel bor jeg i leilighet med barnefaren og vi klarer oss utmerket pengemessig.
så selv om jeg er ganske ung,så føler jeg meg ikke så ung som jeg er,hvis du skjønner...litt komplisert...

;) Skjønner jeg ihvertfall... men hvis du hadde termin igår, så er vel tickeren din litt feil eller?

Cammi
20-10-2005, 22:15
Jeg er 22... Føler meg som en ung mor og følte meg som en ung gravid. Tenker ikke noe over at dette forumet er spesielt for de under 20. Jeg mener dette forumet er for de som føler seg som unge gravide. Uavhengig av alder :snill:

:jupp:

Jeg er å 22,og føler meg som en temelig ung sbart 3 barnsmor :heia:

Rita83
22-10-2005, 17:23
Jeg synes alt under gjennomsnittsalderen for 1. gangsfødende på 27 er ungt!

Men sånn kjempeungt vil jeg si er under 20.

Tidl. bruker
25-10-2005, 20:21
Jeg er 23 år og føler meg som en ung mot siden jeg venter barn nummer to.....

siljemoren
26-10-2005, 17:29
Jeg svart at under 20 år er ungt. Men jeg synest en bør se litt på livssituasjon og den mentale alderen. Finnes nok mangen unge mødre som kan være mer voksen en en på 28 f.eks.

Selv er jeg 23 år når 2 mann kommer i feb og jeg føler meg ikke ung. Vet jo jeg er yngre en gjennomsnitte som føder.

Maja 84
21-01-2006, 13:02
jeg mener at man er ung gravid hvis man får sitt første barn i begynnelsen av 20 årene og nedover... :jupp: det kommer selvfølgelig litt ann på situasjonen man er i men jeg har aldri sett på meg selv som en veldig ung mor... men nå når nr.2 er på vei og samboeren min har en datter har tanken streifet meg.. jeg er 21 år og vi er snart en familie på 5.. :rødme: det var ikke det jeg hadde sett for meg for noen år siden:glis: da var det andre ting som sto i hodet mitt som feste, reise jobbe og leve liver som de sier... men når du da venter ditt første barn begynner ting å forandre seg. jeg ble mer bevist på ting rundt meg og fikk et annet syn på verdiene her i livet.. man setter pris på de rareste ting.... nå når nr to snart kommer tenker jeg at det er det som er en del av det å leve livet... finnes mange måter å gjøre det på... men dette er noe for meg, å være ung mor.:elsker:

Ariadne
22-01-2006, 01:53
Jeg tenkter under 20. Jeg er 24 men føler meg ikke veldig ung.

Lita84
22-01-2006, 02:05
Jeg tenker "ung" som i alder - og ikke så mye mere enn det. Så jeg synes egentlig 23-24 er ungt og, jeg :nikker:

Tidl. bruker
22-01-2006, 08:14
tenker ikke på meg selv som veldig ung gravid....og jeg er snart 25. Ville kanskje sagt under 20 jeg da..:)

Tidl. bruker
22-01-2006, 11:09
:borte:

Espoir
12-02-2006, 18:59
Tror det kommer an på personen jeg. men under 30 vil jeg egentlig si...
er jo ikke akkurat en oldis enda da. :glis:

Sommermamma09
12-02-2006, 20:37
Under 20 år vil jeg betrakte som ung mor.

Arachnida
14-02-2006, 01:45
Under 20 år...

munter
19-02-2006, 19:29
Strengt tatt så er vel alle under 30 unge gravide, sidan gjennomsnittsalderen ved graviditet (eller er det ved 1.graviditet?) er 30 år.

Men eg synes at det er veldi rart med alle på 28-29 år som IKKJE har barn endå.

kep
20-02-2006, 09:45
Men eg synes at det er veldi rart med alle på 28-29 år som IKKJE har barn endå.

Litt kategorisk, synes jeg. Ikke alle er så heldige å treffe en de ønsker barn sammen med tidsnok til å rekke å få barn før de er 30.

munter
20-02-2006, 10:44
Litt kategorisk, synes jeg. Ikke alle er så heldige å treffe en de ønsker barn sammen med tidsnok til å rekke å få barn før de er 30.

Ja, einig med deg. Men det er min eigen, og mange av venene mine sin livssituasjon som gjer at eg synes det er rart å vera 30 før ein får barn. Mor mi var 20 då eg vart fødd, og ho var trebarnsmor då ho var 25. Eg seier ikkje at det er den einaste rette måten å gjera det på, men det er slik eg er van med å ha det. Derfor.

Tidl. bruker
20-02-2006, 14:18
Under 20 vil jeg si er ungt. Da jeg gikk på videregående var jeg absolutt IKKE klar for å få barn. Følte meg ung da jeg fikk førstemann da jeg var nesten 23. Får nå andremann (el kvinne) like før jeg fyller 27. Å være førstegangsfødende som 30-åring vil jeg påstå absolutt ikke er ungt. Å være 30 år er ungt i mange sammenhenger men ikke i denne. Perfekt alder for førstegangs er vel 22 eller 23 år? (Fysisk sett). For meg er det å få barn en prioritet og jeg vil da ikke risikere komplikasjoner som kan oppstå fordi mors egg begynner å "gå ut på dato". Har man et sterkt ønske om å få barn så prioriterer man det. Jeg begynte på skole da lillegutt var 1 år og er ferdig nå i mai. Har klart oss fint på akkurat like mye stipend og lån som alle andre uten barn får. Så det så :glis:

marie_83
05-03-2006, 15:07

signerer denne, jeg føler meg som en ung mor og som en ung gravid selv om jeg blir 23 nå i mars

Tidl. bruker
10-03-2006, 15:50
... men innimellom føler jeg meg veldig ung...:snill:

Man er så ung eller gammel som man føler seg :D