PDA

Vis full versjon : Hard mage - redd for forstoppelse - Tips ?

popsinune
05-09-2005, 17:53
Jeg har de siste ukene slitt med svært hard mage, slik at jeg har problemer med å komme på do. Og når jeg først får noe ut, så er det steinharde 'mursteiner'.

Er nå redd for å få forstoppelse og lurer på om noen har gode råd og tips til meg ?

gurgle
05-09-2005, 17:57
Hvis du tar jerntilskudd burde du ta c-vitaminer eller appelsinjuice ved siden av for å forhindre den slags...det fikk jeg råd om da jeg begynte å ta Hemofer.

Adrienne
05-09-2005, 18:06
Det er kjempeviktig at du får i deg nok væske i løpet av dagen, aller helst vann. Det smører systemet og gjør at magen ikke blir for hard. Pass også på å spise mat med mye fiber i, grovt brød eller knekkebrød er glimrende. Dersom du allerede spiser dette og drikker nok, så kan linfrø til frokosten være en idé. Sett noen spiseskjeer med linfrø i vann om kvelden og la det stå over natten. På morgenen blander du dette med f.eks. yoghurt eller surmelk og spiser det.

Cammi
05-09-2005, 18:15
Drikker du kaffe??? Isåfall har jeg et suupertips til deg :nikker:

Dryss til KANEL over kaffen din og drikk som vanlig. det pleier å ha ha dunder effekt på meg.så drikk det helst når du er hjemme :fnise:

Tror jeg leste at det var et kjærringråd når jeg gikk gravid sist.

Håper det hjelper.Håper du hører fra deg om du prøver det eller ikke

(spent på om det fungerer eller om det bare er meg )

popsinune
05-09-2005, 18:29
Jeg drikker en god del vann i løpet av dagen + spiser frokostblanding med mye fiber til frokost og lunsj.

Har faktisk kjøpt yoghurt idag, og så har jeg en pose med linfrø i skapet.
Så da skal frøene legges i vann i kveld og tilsettes yoghurt'n imorgen. :jupp:

Jeg drikker ikke kaffe lenger, da den plutselig smakte vondt :bonk:
Men jeg kan forsøke meg på en kopp te med kaneldryss over nå ikveld.

Tusen takk for tips jenter :neie:

popsinune
05-09-2005, 19:08
Cammi :Inntok en koppe te med kanel for 20-30 min siden, men har ikke oppdaget noen effekt ennå.....

Hvor mye kanel tar du, og hvor lang tid tar det før du merker noen effekt ?

Kornelia
05-09-2005, 19:21
Jeg har de siste ukene slitt med svært hard mage, slik at jeg har problemer med å komme på do. Og når jeg først får noe ut, så er det steinharde 'mursteiner'.

Er nå redd for å få forstoppelse og lurer på om noen har gode råd og tips til meg ?

En ting er forstoppelse, men det er visst veldig lurt å forebygge for å unngå hemorrider også (au!). Flere av mine venninner har benyttet seg av Frukt & Fiber-tablettene - som man får kjøpt på helsekost - mot treg mage ifm graviditet. De er visst veldig effektive! (Så effektive at man visstnok bør være i nærheten av et toalett når virkningen kommer...)

Ellers merker jeg selv at fordøyelsen er veldig bra når jeg passer på å ta Omega-kapslene mine (Udo's Choice). Tror de "smører" systemet...

flittige Lise
05-09-2005, 19:35
Druer,svisker,rosiner og aprikoser da:vetikke: . Litt å knaske på det...

Og drikke masse vann....

Tidl. bruker
05-09-2005, 19:43
Ja mange gode råd her til nå ser jeg.

Vil slenge på at du kan legge linfrø(fås kjøpt på vanlig matbutikk) i vann i noen timer og så ha de oppi feks. youghert. Det skal være bra. Men pass på å drikke mye vann også. Og svisker er bra. De kan kuttes opp og også has i youghert...
Ellers tror jeg også at omega-3 og tran er med på å smøre systemet. Tar tran daglig, og er ikke plaget med forstoppelse.
Man kan også få kjøpt noe på apoteket som heter levolac eller lactulose som skal forebygge forstoppelse, men er ikke helt sikker på hvordan det er å bruke i forhold til graviditet. Tror ikke det burde være noe problem, men kan jo høre med dem om det skulle bli aktuelt.
Lykke til! http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/kidoki.gif

popsinune
05-09-2005, 20:22
Takk for mange gode råd her.

Tror det blir mye rosiner, svisker og linfrø på denne damen de neste dagene. Dessuten skal jeg starte med Møllers Dobbel, siden jeg ikke hadde disse problemene i forrige svangerskap og da tok jeg tran hele tiden.

Fru Blom
05-09-2005, 20:31
Ja mange gode råd her til nå ser jeg.

Vil slenge på at du kan legge linfrø(fås kjøpt på vanlig matbutikk) i vann i noen timer og så ha de oppi feks. youghert. Det skal være bra. Men pass på å drikke mye vann også. Og svisker er bra. De kan kuttes opp og også has i youghert...
Ellers tror jeg også at omega-3 og tran er med på å smøre systemet. Tar tran daglig, og er ikke plaget med forstoppelse.
Man kan også få kjøpt noe på apoteket som heter levolac eller lactulose som skal forebygge forstoppelse, men er ikke helt sikker på hvordan det er å bruke i forhold til graviditet. Tror ikke det burde være noe problem, men kan jo høre med dem om det skulle bli aktuelt.
Lykke til! http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/kidoki.gif
Lactulose tror jeg ikke er farlig å ta fordi om du er gravid, for da jeg var innlagt pga blødninger i uke 23, fikk jeg tilbud om dette fordi gynekologen kunne kjenne at det var mye i tarmen som nok burde komme ut - men slet med det samme som deg - hardt, og sjelden. Det løsnet av seg selv, pga andre medisiner som har morsom effekt på magen. Om du er usikker så kan du jo bare ta en telefon til fastlegen din, så får du svar på det :)
Men masse vann, og fiber, svisker og linfrø mm for å få magen til å fungere er viktig - man får dårligere tarmfunksjon når man er gravid, så det er derfor så mange får forstoppelse.

Evita_28
06-09-2005, 15:54
Hei

Jeg drikker Biola melk som er anbefalt for gravide og godt for fordøyelsen. Tar i tillegg omega 3 kapsler. Behøver jo ikke fungere på deg, men jeg har ikke vært plaget med forstoppelse/hard mage............

€Twibees€
06-09-2005, 16:19
Kjøp duphalac på apoteket. Det er en olje som smører systemet. 15 ml hver dag, kan blandes ut i saft dersom du synes smaken er vond. Kan tas forebyggende og som behandling, ved behandling kan den trenge et par dagers virketid.
Fra felleskatalogen:
Graviditet/Amming: Klinisk erfaring og rapporter fra reproduksjonsstudier hos dyr har ikke vist økt embryotoksisitet ved bruk under graviditet. Laktulose absorberes i meget liten grad og er velegnet som avføringsmiddel for gravide og ammende.

Ellers er svisker og rosiner bra, samt biola som tidligere nevnt. Evt kan kanskje Toilax, Dulcolax, Lactulose, Klyx og Microlax er godkjente preparater som kan fint brukes under svangerskapet. (har kontrollert med felleskatalogen). Ikke bra å være forstoppet. :lykke: til

Cammi
06-09-2005, 16:32
Kanskje det ikke fungerer med te da??? Må sikkert være en blanding av koffeinet oh kanelen tenker jeg :nikker:

Synd da.

popsinune
06-09-2005, 17:54
Idag har jeg kun spist youghurt med linfrø som har ligget i vann natten over, så de var blitt skikkelig slimete og delikate :urk:

Men blandet med yoghurt gikk det helt greit å få det ned.
Jeg har fått ut et par 'mursteiner' midt på dagen idag, så nå er jeg spent på om gårsdagens sviskeinntak + dagens linfrø snart skal vise sin virkning. Itillegg startet jeg med Møllers Dobbel igår kveld, så her settes alle kluter til :heia:

babyenvår
07-09-2005, 11:42
Flere av mine venninner har benyttet seg av Frukt & Fiber-tablettene - som man får kjøpt på helsekost - mot treg mage ifm graviditet. De er visst veldig effektive! (Så effektive at man visstnok bør være i nærheten av et toalett når virkningen kommer...)

Disse er veldig effektive, ja! Ta en "terning" på kvelden før du legger deg, drikk et stort glass vann. Neste morgen/ formiddag skal jeg love deg full pott....
Lykke til!

Spiff
07-09-2005, 12:15
Spis masse druer og drikk mye vann.. Og ikke minst mye mosjon.. Det fungerer veldig bra mot forstoppelse..

popsinune
07-09-2005, 12:18
Tusen takk jenter, for mange gode råd. :neie:

De siste dagers sviske og linfrø-spising har nå begynt å få effekt, og jeg føler meg betraktelig bedre.

Tror allikevel jeg skal gå til innkjøp av disse fiber-tablettene slik at jeg har en kjapp backup-plan derso det går tregt igjen :glis:

UlrikkeMarie
28-09-2005, 12:43
Disse Frukt- og Fiber tablettene er ikke beregnet på de som er gravide.
Plages veldig med treg mage, å var å skulle kjøpe disse, men fikk beskjed om at jeg som var gravid skulle heller prøve å spise mye fiber å drikke mye appelsin. Og dette funket på meg.
Men probleme jeg fikk da, var at det ble en skikkelig helomvending,
og kunne ikke gå utenom huset den dagen.
Doseringen hadde mye med saken å gjøre.
Men hvis man spiser mye fiber og blander ting som gjør at magen blir bedre, så blir det sikkert greit:)

Klem
Ulrikke:)

_Netta_
28-09-2005, 12:53

hei:)

det beste rådet jeg kan gi deg er å drikke masse væske. da samler det seg ikke opp så lett i tarmen lik at det kan tetne seg. svisker og linfrø er oxo ålreit å ta. men vær obs på at linfrø må ligge i vann over natta. ellers sveller de opp i tarmen din og det kan være farlig.da må du oxo huske på å drikke godt.

håper dette ga deg litt hjelp;) lykke til:)