PDA

Vis full versjon : Spm ang lus

selma
06-09-2005, 18:42
Hei.
Har noen spm ang lus. Det er lus i barnehagen til min sønn. Jeg håper inderlig ikke han får det for det er så ekkelt. Jeg har kjøpt lusekam som jeg sjekker med. Vi har fått råd om å sjekke håret når det er vått. Det gjorde jeg i dag og fikk nesten sjokk. Jeg syntes jeg så egg. Men mannen min mente det bare var vannperler, siden håret var vått. Jeg hentet fønen og fønte kammen for å se om det fordampet, og da forsvant perlene sakte men sikkert.
Kom til at det mest sannsynlig var vannperler, men hvordan skal man klare å se forskjell på det og egg.
Jeg så ingen levende lus, går det an å se med det blotte øye?

Jeg har for sikkerhets skyld kjøpt lusemiddelet prioderm, men det kan ikke gravide ta. Hva tar gravide hvis de får lus da? Jeg får helt kløe bare av tanken...

Mamma06
06-09-2005, 19:45
Både jeg og min datter hadde lus her før sommeren. Jeg har aldri hatt det før- var min venninne som skulle farge håret mitt som så det.

Eggene er ganske små- de sitter nesten helt innerst ved hårbunnen. På hårstrået. De er liksom avlange og hvite/nesten gjennomsiktig. Hvis du prøver å dra det vekk (som om det skulle være flass) så vil du oppdage at det er vanskelig for det sitter fast. Noen egg er helt mørke - da er lusefosteret dødt og du bare fjerner det med lusekam.

Jeg var gravid da og måtte bruke denne shampoen - ikke linimentet. Men, sto en svær artikkel i en avis om at lusa er resistente mot disse så det anbefales kun å bruke lusekam. Midlene skal ikke brukes hvis ikke det er 100% sikkert at en har lus. Vi ble nå kvitt det og har ikke hatt tilbakefall, men skolen har jo begynt så får :ber: om at jentungen følge reprimandene mine om å ikke dele luer og kammer og sånt.

Stine-mor
06-09-2005, 21:57
Vi hadde en slik runde her. Det gikk i barnehagen til begge barna, og jeg fant egg på Storesøster.
Fant kun få egg, og ingen lus.

Dette var rett før jeg testet positivt, og siden Snuppa og jeg delte børste (js, nå har hun fått sin egen :fnis: ), så behandlet jeg oss begge med Malation.

Rett etterpå, testet jeg positivt, og jeg ringte legen.. litt fortvilet kan man si.

Han sa at ingen skader er rapportert inn mtp kuren, men man vil helst være på den sikre siden.

Etterkuren fikk jeg søstern til å ta på snuppa, men jeg tok etterkur med en luseshampo som man kunne bruke. Nix.
Linimentet luktet i hele leiligheten lell, da.

Usj, fikk nå i alle fall tatt knekken på det. Håper vi aldri får det igjen.:grøss: