PDA

Vis full versjon : urovekkende høyblodprosent sent i svangerskapet

rebekka-mamma
08-09-2005, 15:49
Noen som har hatt høy blodprosent sent i svangerskapet?

På kontroll i dag så jordmor noe hun ikke likte: jeg hadde en blodprosent på 14.2.
Den bør visst være lavere etter uke 20 enn ellers. Neserst på helsekortet står det også oppført som en komplikasjon, altså blodprosent på over 13.5.

Hun sendte en henvisning til poliklinisk så får de avgjøre om jeg skal inn på kontroll....?

Noen som har opplevd dette?

Veslemøy
08-09-2005, 16:55
JA jeg hadde en blodprosent på 14,3 sist gang dem målte (Uke 36)
Men har hele tiden hatt høy blodprosent hadde 15,8 første gang dem målte (uke 12)..
Men de har i hvertfall ikke sagt eller gjort noe...
Så lenge blodtrykket og urinen er fin og babyen vokser, så er vel alt bra :vetikke:
Du får ha lykket til :lykke: Håper alt er bare bra :snill:
Her (http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=7411)og her (http://www.babyverden.no/templates/QApage____3042.aspx) står det litt om høy blodprosent....

hufsetufsa
08-09-2005, 17:06
Vimsen og jeg hadde en diskusjon om dette inne i novemberklubben.
Ved forrige måling hadde jeg 13.7. Legen sa det var helt greit siden jeg ved første måling også hadde høy blodprosent (13.5).
Skjønner godt at du blir bekymret men forhåpentligvis er det ingenting å bekymre seg for :klemme:

rebekka-mamma
09-09-2005, 10:56
Problemet er ikke den høye blodprosenten i seg selv, men at blodprosenten har økt. Ved første kontroll hadde jeg en prosent på 13.9. Etter uke 20 faller prosenten når alt er normalt siden blodgjennomstrømningen øker. Jordmor var derfor bekymret (siden jeg ikke tok jerntabletter) for at dette kunne være et symptom på at blodgjennonstømningen kunne være dårlig og at dette kunne påvirke morkake funksjonen.....

julibe
09-09-2005, 14:16
Godt du får det sjekket da!

Tenkte bare jeg skulle spørre deg om du passer på å drikke nok?
Dersom du drikker for lite, og kroppen kommer i væskeunderskudd, så vil dette kunne påvirke resultatet på blodprosenten din, rett og slett fordi mengden blodvæske blir lavere, og konsentrasjonen av røde blodceller blir større. Blodet blir på en måte tykkere.

Uansett grunn til økende blodprosen, så ønsker jeg deg lykke til :lykke:

hufsetufsa
09-09-2005, 15:41
Problemet er ikke den høye blodprosenten i seg selv, men at blodprosenten har økt. Ved første kontroll hadde jeg en prosent på 13.9. Etter uke 20 faller prosenten når alt er normalt siden blodgjennomstrømningen øker. Jordmor var derfor bekymret (siden jeg ikke tok jerntabletter) for at dette kunne være et symptom på at blodgjennonstømningen kunne være dårlig og at dette kunne påvirke morkake funksjonen.....

Min har også økt fra 13.5 så 12.9 og nå sist 13.7.
vet at det kan være et tegn på dårlig blodgjennomstrømming men siden blodprosenten min hadde vært såpass høy hele tiden (det har jo din også) fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle bekymre meg.
Det er også sånn at målingen er ganske usikker slik at det virkelige tallet ditt kan være det samme som sist. Tallet vil bla være avhengig av væskeinntaket.

Hadde også høy blodprosent sist og den falt ikke før uke 36.....