Vis full versjon : Noen som har opplevd å besvime?
På mandag hadde jeg en svært ubehagelig opplevelse. Jeg sto og leste avisen mens jeg ventet på T-banen om morgenen da jeg kjente at det begynte å svartne for meg. Jeg ble redd og fikk litt småpanikk over å stå der sammen med ca 30 andre og eventuelt gå i bakken. Jeg hadde PC'en min på ryggen og den ble bare uuholdelig tung. Jeg fikk satt meg ned på benken og ble bedre. Men jeg var selvsagt kjemperedd for spontanabortering. Det er jo et typisk tegn.
Sittet på benken en kort stund ble jeg utrolig kvalm og ville ikke kaste opp foran alle de som sto på perrongen. Kom meg av perrongen og kastet opp i noen busker.
Jeg har ikke opplevd noe lignende i det hele tatt tidligere. Nå er det fredag og jeg antar at alt er bra. Selv om jeg natten etter drømte at jeg mistet barnet....
Noen som har opplevd å besvime eller vet noe om det i forbindelse med graviditet??
Takker for svar!
Klem fra Fugl (16+0)
Teddy :)
23-08-2002, 17:13
Jeg har følt det sånn en gang. Kan tenke meg jeg var ca. 15-16 uker på vei. Var i byen sammen med søsteren min, og følte plutseelig at det svartnet for meg. Jeg måtte bare sette meg ned, midt på gulvet i et kjøpesenter. Etter å ha sittet en stund, ble det bedre. Men det var en skikkellig ekkel følelse.
Har hørt om andre som også har nesten besvimt/besvimt i forbindelse med graviditet. Men om det er vanlig, skal jeg ikke si sikkert...
Klem Teddy :) 23+6
I forfjor når jeg var gravid, hadde jeg en periode der jeg besvimte flere ganger.
Var da ca. 4 mnd på vei.
Jeg var ute i praksis, og for meg gjentok det seg flere ganger i noen uker, om morningen som regel. Merket det alltid når jeg stod rett opp og ned og fulgte med på noe.
Gikk bra dersom jeg fikk sitte litt, så det er nok lurt å sitte dersom du har mulighet for det (på bussholdeplassen f.eks.).
Hadde litt lavt blodtrykk, kanskje du skulle sjekket det?
Vi var og så på en leilighet når jeg var høygravid sist. De holt på og pusse opp, de malet mens vi var der, og alle rom var nymalte.. Bare ytterdøren stod oppe som lufting.. Da vi hadde sett rundt i hele leiligheten, svartnet det totalt for meg, begynnte og svaie, og jeg fikk stabbet meg ut ytterdøren, og satt meg på trappa.. Det var nr før Kwistin besvimte ja.. Takk og lov at det gikk bra..
15+1
Hadde akkurat samme opplevelse på mandag. Det var steiksol og 25 grader ute. Jeg gikk og så i butikker og hadde med meg en vannflaske, plutselig svartnet det for øynene og jeg ble uvel. Sprang og fant meg en benk og fikk satt meg ned. Ble bedre da, og etterpå helte jeg ned en halvliter med vann!!
Kunne være varmen, men det var skikkelig skummelt!! Til legen forrige torsdag var både blodprosent og blodtrykk kjempefint.
Var 17 uker på vei på mandag.
Jeg har hatt svimmelhetsanfall helt siden jeg ble gravid. Dette skyldes i stor grad blodtrykket mitt, som hele tiden har vært lavt. Verst var det i de første 14 ukene. Nå på mandag begynte det igjen, og jeg er i uke 29 nå. Viste seg at blodtrykket mitt hopper op og ned for tida.
Det kan jo også være at du har lav blodprosent.
Ville gått til legen for en sjekk, hvis jeg var deg.:findag:
Jeg har ikke opplevd nå mens jeg er gravid, men jeg var ute for noe lignende en gang før.
Da sto jeg rett opp og ned ganske lenge uten å bevege på bena eller noe. Blodet forlot tydeligvis hodet, for jeg gikk rett i bakken.
(Jeg sto og diskuterte lønn og arbeidstid med sjefen da det skjedde, så han trodde jo at han hadde opprørt meg noe voldsomt. Det var han som måtte plukke meg opp fra gulvet. Hmm, kanskje jeg kunne klart å presset lønnen min litt opp den gangen... :) )
Men det jeg har lært er at når jeg må stå lenge så beveger jeg tærne hele tiden og gjerne vipper litt frem og tilbake fra tærne til hælen.
Men jeg følger selvfølgelig oppfordringen fra de andre her, få sjekket blodtrykk og prosent.
:findag:
Hopeful-Rose
17-08-2009, 21:20
Jeg er nå 14 + 3 , og besvimte på jobben idag...
Hele situasjonen var ekkel og ganske pinlig.. med tanke på at jeg stod å snakket med sjefen angående kontrakt. Han spurte hva jeg tenkte for fremtiden og sa jeg iallfall ville jobbe der frem til Januar. Han spurte hva jeg skulle etterpå, og sa jeg skulle it i mamma-permisjon. Så kontrakt ut januar kunne jeg få - så forteller jeg han at jeg er FRISK OG RASK og ville jobbe mye... så plutselig ble jeg kjempe svimmel og måtte sette ned på huk. Reiste meg opp igjen, men ble enda verre - og han sa jeg kunne sette meg på pauserommet. Han ba jeg hjelpe meg inn, men da datt jeg på gulvet. Jeg merka at jeg forsvant mer og mer vekk og at kroppen ristet. Var vel vekk i ca 3 min før jeg kom til meg selv. Ringte mamma, så hun kom å kjørte meg til legen. Der tok de blodrøve og målte blodtrykket 7 ganger. Så det viste seg at jeg hadde lavt blodtrykk... Da ble jeg veldig nervøs for babyen om den hadde det bra, og ba de sjekke hjertet straks. Var ikke lett og finne den siden det er så lite enda, men på andre forsøk gikk det bra og hjertet slo bare fint:)
... men grunnen til at jeg besvimte idag var nok mye stress i helgen pga mye ryddig og fiksing av barnerommet. Dessuten var jeg kvalm om mornigen idag og stresset avgårde til jobben. Må bare lære meg å lytte mer til kroppen, og ikke stresse slik jeg har gjort... Jeg er ellers frisk..
Happybird
17-08-2009, 21:32
Jeg opplevde noe lignende i dag tidlig faktisk. Jeg hadde dusjet meg og stod foran speilet og sminket meg. Plutselig ble det så varmt!
Jeg åpnet døren til badet og fikk luft, men måtte kle av meg klærne og legge meg på sengen der det var kjølig.
Hele kroppen prikket, svettet og jeg ville bare besvime.
Etter 10 minutter ga det seg og jeg dro på jobb.
Jeg sjekket blodtrykket for noen dager siden og det er bortimot perfekt.
Aner ikke hva det kan være...
Lunalight
17-08-2009, 21:41
Dette er klassisk blodtrykksfall, og det kommer som regelnår man står stille lenge. Jeg har vært plaget i alle svangerskap, og det er virkelig slitsomt og ekkelt.
Værste var når jeg svimte av på galleriet i Bergen og jeg ble hanket inn av securitas og beskyldt for å ha tatt stoff, i det jeg våknet og startet å kaste opp. Det var første gang det skjedde.... Pinlig!
Men her er tipsene:
* Ikke stå for lenge i ro
* Drikk nok
* Spis jevnlig slik at blodsukkeret hvertfall er noenlunde stabilt
* kjenner du deg svimmel, så sett/legg deg ned med en gang
* Er du i høy aktivitet, så trapp gradvis ned, ikke stopp opp plutselig.
Lunalight
17-08-2009, 21:42
Jeg opplevde noe lignende i dag tidlig faktisk. Jeg hadde dusjet meg og stod foran speilet og sminket meg. Plutselig ble det så varmt!
Jeg åpnet døren til badet og fikk luft, men måtte kle av meg klærne og legge meg på sengen der det var kjølig.
Hele kroppen prikket, svettet og jeg ville bare besvime.
Etter 10 minutter ga det seg og jeg dro på jobb.
Jeg sjekket blodtrykket for noen dager siden og det er bortimot perfekt.
Aner ikke hva det kan være...
Man trenger ikke å ha lavt blodtrykk. Det somskjer når man er gravid er at det kan dale så ekstremt fort og plutselig, slik at det svartner. Men måler man 5 minutter senere kan det være helt okigjen.:jupp:
grommast
17-08-2009, 21:50
Jeg har foreløpig sluppet å besvime, men er utrolig ofte svimmel, spesielt når jeg reiser meg.. hver gang omtrent. utrolig ubehagelig. Men det kan nok ha med blodtrykk å gjøre ja..
Hopeful-Rose
18-08-2009, 11:28
Håper det ikke skjer igjen..
Var jo også på sykehuset for 2 uker siden da legen på legevakta fryktet blodpropp ime jeg hadde vondt med inn og ut-pust..
De fant ikke noe annet enn at jeg hadde lite oksygen i blodet. Dvs, at jeg stresset mye.. Så lavt blodtrykk og stress kan kanskje ha vært kombinasjonen her hos meg. Hadde ikke fått i meg noe væske heller og stod stille i én stilling en god stund..
Håper det ikke skjer igjen... skal på jobb igjen imorgen og er redd jeg ikke får beholde jobben :shock:
Ja jeg opplevde det da jeg gikk gravid med nr 1 og da var jeg ca 20 uker, jeg var på svangerskapskurs og på omvisning på fødeavdelingen, vi stod lenge og hørte på jordmora som snakket og plutselig kjente jeg at beina sviktet under meg og jeg våknet av at mangen stod rundt og med kald klut på pannen:rødme: de trodde sikkert at jeg hadde fødselsangst:knegg: men jeg tror at babyen ligger på en nerve, eller om det kan være migrene vet jeg ikke :vetikke:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.