Vis full versjon : urinprøve for å se uttørkning?
Jeg har fått meg minimalt av mat og drikke de siste 5 dager dvs 2 glass saft og 1 brød skive.Så snakket jeg med legen i dag og han sa jeg skulle komme ned med en yrinprøve på mandag hvi jeg ikke var bedre.Er det noe som vet hva de ser etter på den urinpøven??Og når det begynner å bli farlig for dehydrering?Jeg prøver å spise og dikke men meagen vil ikke beholde noe!!
Takker for svar!!
Klem spira og lille vidunder 18+3
Jeg tror de kan vurdere det utifra en urinprøve ja.
Når man skal finne ut om man får i seg nok væske om dagene, sjekker man det jo ved å se på urinen- er den veldig gul og konsentrert, bør man drikke mer, er den lys gul eller nesten blank, får man i seg nok.
Jeg har (hadde) selv hyperemesis og sjekket urinen jevnlig hos legen.
Der ser de etter proteiner og noe som heter ketoner. Funn av ketoner i urinen er et tegn på at kroppen begynner å tære på egne fettlagre, noe den gjør om man ikke får i seg nok næringsstoffer. Da blir kroppen "sur", og det hjelper ikke akkurat på kvalmen.
I tillegg skal man måle blodprosent, som er en veldig god indikator på om du er uttørket. Dersom den stiger opp mot 16 - 17 er du veldig tørr. Jeg ble lagt inn når min viste 17+4 og da var jeg ikke lenger i stand til å avgi urinprøve, det var tomt.
Lykke til! (og husk at barnet tar det som det har behov for uansett)
Hanne
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.