Vis full versjon : OHSS, overstimulering etter IVF
Jeg har blitt overstimulert etter ICSI forsøket, ser ut som en sprekkeferdig ballong, og det har kommet etter tilbakesettingen av eggene.
Vet noen av dere noe om dette?
Er det farlig for graviditeten?
Hva kan gjøres med det?
Legen snakket om å sette inn ett dren, hva innebærer det?
Blir kjempeglad om noen kan svare meg. :klem:
Så vidt jeg har forstått, så er det ikke farlig for graviditeten.
Det er vanlig at en evt. overstimulering forsterkes ved graviditet på grunn av merproduksjon av hormoner.
Jeg var lettere overstimulert etter første forsøk, men det gikk tilbake etter en ukes tid. Hvis jeg hadde blitt gravid, så hadde det sannsynligvis blusset litt opp igjen.
Faren og ubehaget ligger nok hos deg. Eggstokkene blir forstørret og det kan samle seg litt væske i buken, og i verste fall i lungene. Det vil som oftest gå tilbake av seg selv, men hvis du får sterke smerter eller pusteproblemer, så må du kontakte lege.
Når han snakker om å legge inn dren, er vel det for å tappe litt av den væsken som har samlet seg.
Mulig jeg ikke har forstått det helt riktig altså, men dette er i allefall det jeg har oppfattet.
Håper det snart går over.
Lykke til!
Castanja
16-09-2005, 12:45
Overstimulering (eller hyperstimulering som det heter etter at EL-sprøyten er satt) er ikke farlig for spiren. Kun i ekstreme tilfeller blir væsken i buken og evt i lungene tappet ut.
Jeg ble også hyperstimulert etter positiv test og det var ingenting å gjøre annet enn å vente og la kroppen ordne opp. Lag kontroll over hvor mye du drikker i forhold til hvor mye som kommer ut igjen. Dersom det kommer lite ut iforhold til hva du drikker så skal du begrense væskeintaket. Det gikk ned igjen på 5-6 dager hos meg.
Hvis det er så ille at legen snakker om å må sette inn dren er det rart at du ikke ligger på sykehuset alt! :shock:
Lykke til! Håper det ordner seg snart!
Jeg ble overstimluert etter ICSI i mars. Det gjorde forferdelig vondt, og jeg ble lagt inn på sykehus. Men det var ikke farlig for spiren, og positiv graviditetstest ble tatt på sykehuset etter fire dager:heia: . Jeg la på meg over 10 kg, det meste av det jeg drakk gikk ut i buken, så jeg måtte få intravenøs væske for ikke å bli uttørket. Jeg ble observert nøye og måtte måle alt jeg drakk og tisset ut, eneste faren var om presset i buken ble så stort at det ville gå vann i lungene. Men så lenge jeg ble tatt godt vare på, og spiren ikke tok noen skade, så var jeg ikke redd. Etter nesten en uke måtte jeg tappes, for væsken gikk ikke tilbake av seg selv.Først prøvde de å tape meg vaginalt, ved å føre en slange gjennom skjedeveggen. Det var ikke noe godt! Fikk ikke bedøvelse av ei stresset og usympatisk legedame. Resultatet var heller dårlig, så neste dag ble jeg tappet gjennom magen. Det var også vondt, men denne gangen med sympatisk lege. Fikk bedøvelse, men den virket ikke skikkelig på meg. Faktisk var det forferdelig vondt, men deilig så snart det var over, endelig var det enorme trykket i buken borte!
Mener ikke å skremme deg med smerter, jeg har veldig lav smerteterskel, og bedøvelse virker dårlig på meg. Kan legge til at jeg hadde 30 egg før uttak, så jeg hadde nok fått alt for stor dose hormoner (Fikk 150 enheter pr dag, og veide bare ca 51kg)
Forhåpentligvis går det bra med deg, slik at du slipper sykhus. Og blir du tappet, så er det nok mindre smertefult om det skjer tidlig. (Ikke så mye som skal falle på plass inni buken da.)
Hvis du blir andpusten av lite, skal du passe på, det er tegn på at væsken presser mot lungene. At det er vondt i eggstokkene er ikke farlig, bare veldig ubehagelig.
Man blir mye hardere angrepet av overstimuleringen om man blir gravid ved forsøket, så noe positivt er det da! Og det blir enda verre om det er to egg som er satt tilbake. (Selv om bare ett skulle fester seg).
Ønsker deg lykke til, og håper du blir bedre av deg selv! Du trenger ihvertfall ikke være redd, for det er ikke noe farlig for underliv eller spire!
Tusen , tusen takk for svar! Det hjalp meg virkelig! :klem:
Nå har jeg vært bedre i helga, føler jeg, så det blir spennende å høre hva de sier på sykehuset i morgen.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.