Vis full versjon : beregne termin ved IVF?
hønemor77
18-09-2005, 11:45
Er det noen som vet hvordan terminen blir beregnet! Hadde uttak 29 aug og innsetting 1 sep.
Da regner du fra befruktningsdatoen (29.08.05) og får da termin 23. april, 2006. Man regner jo termin fra siste menstruasjons første dag, som vil være 14 dager før befruktning (noe som blir litt krøll med ved forsøk). Skjønner du?
Du er altså 9+2 i dag (9 uker og 2 dager).
Først: Gratulerer med full klaff! :blomst:
:nikker: Det stemmer det som Pusa skriver. Du plusser på 14 dager før uttaksdagen.
Bare ikke forvent at lege/jormor er enig likevel. Legen min mener nå at jeg er 29+3 i dag, selv om jeg faktisk er 30+2. Fatter ikke at han en gang gidder å regne og stresse med dette hver gang. Befruktningsdatoen har jeg jo dokumentert og ungen kommer når han kommer likevel. :vetikke:
hønemor77
18-09-2005, 15:49
Hei! Takk for svar! Men jeg skrev feil dato for uttak; det var jo selvfølgelig 30 august! Termin 22 april da?
Eh... jeg vet ikke hva som skjedde når jeg skulle regne terminen din før i dag.... for når jeg skulle gjøre det en gang til nå, så ser jeg jo at jeg bomma fælt. Jeg beklager så mye. Rett termin blir 25. mai, 2006. Her kan du regne ut termin selv: http://www.babyverden.no/templates/Calculator_Period.aspx?id=635&day=18&month=9&year=2005&cyclus=28&f=t
Irriterer meg også at de ikke bare kan ta utgangspunkt i befruktningsdatoen når de regner termin i forbindelse med IVF. Jeg er 31+4 i dag, men fikk satt termin tilbake med noen dager på ordinær ul så offisielt er jeg 30+6.
miamo.
Gratulerer med positiv test, Hønemor!
Bare ikke forvent at lege/jormor er enig likevel. Legen min mener nå at jeg er 29+3 i dag, selv om jeg faktisk er 30+2.
Akkurat dette har jeg også opplevd. Rart det ikke finnes en felles fasit de kan forholde seg til.
Men på ultralyd i uke 8 hos egen gynekolog så innrømte han faktisk at embryoet da hadde størrelse som tilsa at den var 3 dg gamlere enn menstermin.
Hilsen meg på dag 15+5 ifølge primærlege, jordmor og en gyn som ikke lyttet til at det var fryseforsøk, og på dag 16+1 i følge meg selv når jeg tar i betraktning de 3 dagene som embryoet var ved innsetting.
Hvem har egentlig rett?
I prinsippet er jeg enig i at det er bare noen dager om å gjøre, at det dermed ikke spiller noen rolle. Men går man på overtid så er det en forskjell om man er 14 dager eller 17 dager etter termin.
hønemor77
18-09-2005, 18:47
Tusen takk for svar Pusa!
I all min iver så tenkte jeg meg ikke om og løp ned og fortalte termindato til Hanefar! 23 april er nemlig bursdagen min! Men han måtte jo bare le av det, og på ny måtte jeg regne dato. Og den er så tett opptil bryllypsdatoen at det er jo bare mye mer passelig! Tenk å få baby på vår første bryllupsdag! (så jeg kniper igjen til 28 mai!)
http://www.fub.no/hva/termin.shtml
Her regner de fra innsettingsdato, og du får mange andre "morsomme" og nyttige datoer også.
Vavavavoom
19-09-2005, 11:19
Irriterer meg også at de ikke bare kan ta utgangspunkt i befruktningsdatoen når de regner termin i forbindelse med IVF. Jeg er 31+4 i dag, men fikk satt termin tilbake med noen dager på ordinær ul så offisielt er jeg 30+6. miamo.
Det virker som om det praktiseres forskjellig rundt omkring, da jordmor på ordinær UL fikk vite at det var prøverør så sa hun at da ville ikke hun forandre på noe, bare se at babyen var ok og hadde det bra. (Sånn skal det gjøres spør du meg :) )
Ellers forvirrer det meg at noen steder tar utgangspunkt i uttaksdagen, mens andre tar utgangspunkt i innsettingsdagen... :forvirra: Nå er det bare 2 dager forskjell, men det er viktig de første ukene ;)
Tenkte akkurat jeg skulle legge ut spørsmål om dette til dere selv jeg. Kommer akkurat fra UL, og er ifølge meg selv 18+1 idag, med uttak 30/5. Men jordmor ga meg ny termin, og mente jeg var 18+5 idag...hm...hvem har rett, lurer nå jeg...? IVF er vel IVF, vi vet da når befruktningen skjedde, og t svangerskap beregnes jo til 40 uker...hmm...det blir forresten en gutt her i gården, fikk vi høre idag.
Kornelia
20-09-2005, 17:40
Ellers forvirrer det meg at noen steder tar utgangspunkt i uttaksdagen, mens andre tar utgangspunkt i innsettingsdagen... :forvirra: Nå er det bare 2 dager forskjell, men det er viktig de første ukene ;)
Enig! Å ta utgangspunkt i uttaksdato virker jo helt ulogisk, da er jo ingenting kommet inn i kroppen. Kan jo være fordi egget befruktes like etter uttak og at legene derfor regner slik. :vetikke:
Selv er jeg spent på om det ved endelig termin-fastsettelse vil bli lagt vekt på at jeg vet befruktningsdato fordi jeg fikk eggløsningssprøyte, da løsner jo egget max 24 timer etterpå. (Brukte IVF-medisiner, men hadde ikke uttak/innsetting).
Castanja
20-09-2005, 17:47
Jeg fikk i alle fall høre at terminen regnes ut fra to uker før innsettingsdagen, eller den dagen man begynner på sprøyter (som ville tilsvare første dag i siste mens i en "vanlig" graviditet). Sånn regner jeg mitt svangerskap i alle fall :)
Enig! Å ta utgangspunkt i uttaksdato virker jo helt ulogisk, da er jo ingenting kommet inn i kroppen. Nei, jeg syns ikke det er så ulogisk. Uttaksdatoen representerer jo eggløsning. I følge "reglene" skal terminen regnes ut i fra 14 dager før eggløsning. I mitt tilfelle er det uansett mer riktig enn å bruke innsettingsdatoen, som er tre dager etter at egget ble befruktet.
...eller den dagen man begynner på sprøyter (som ville tilsvare første dag i siste mens i en "vanlig" graviditet).Men, hvor lenge en går på sprøyter varierer vel fra person til person? Jeg gikk i alle fall noen dager ekstra.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.