PDA

Vis full versjon : Rakdisk, røket laks osv.....

Petterine
23-12-2002, 16:55
Har hørt at dette er mat gravide skal holde seg borte fra, stemmer det?

Har så lyst på røket laks, men spiser det ikke hvis det ikke er bra for bebis!:baby:

Polyanna
25-12-2002, 15:30
Jeg er inne og smyger fra NM (har mine egne grunner til det....;)), og her er det jeg lærte gjennom graviditeten:

Det er spesielt to ting som blir fremhevet som farlige for gravide når det gjelder mat. Det ene er parasitten toksoplasmose, det andre er bakterien listeria. Begge er veldig sjeldne - kanskje et par tilfeller i året av fosterskader pga. tokso, og ingen det jeg vet det siste tiåret, av listeria. Men man bør jo være forsiktig lell.

Tokso er en parasitt som finnes i kjøtt, i jord og i kattebæsj. Pass derfor på at salat er skylt godt, og la andre ta kattesanden hvis du har katt. Parasitten drepes av frysing i minst en uke og koking/gjennomsteking. Ligg derfor unna rått kjøtt, men dersom lysten på en blodig biff blir FOR kraftig, kan du fryse den i et par uker først. Parasitten finnes ikke i fisk.

Derimot dukker listeria innimellom opp i fisk. Denne bakterien vokser veeeeldig langsomt, og oppstår derofr typisk i matvarer som ikke varmebehandles, og som ligger leeeenge før spising. Den kan finnes i all slags mat som ligger lenge, så vær obs på best-før dato for all mat, men hyppigst forekommer den i importerte muggoster, gravlaks, rakfisk (STOR synder) og vakuumpakket røykelaks. Røykelaks varmes jo opp, men hvis en bitteliten dæsj med bakterier sniker seg inn, så kan de ligge lenge og formere seg til et farlig nivå, før du spiser den. Men du kan gjerne kose deg med røykelaksen dersom du VET at den er fersk (mindre enn en uke gammel), fx. hvis pappa har røykt den selv! Bakterien drepes av varme ( 1 minutt på 73 grader) men IKKE av frysing.

Håper dette hjalp! Husk uansett at dette er sjelden!