PDA

Vis full versjon : Morgenkvalme

Djain
19-09-2005, 10:29
Hei folkens.

Jeg lurer egentlig på om noen vet grunnen til morgenkvalme (eller svangerskapskvalme)

Trodde man egnetlig skulle spise godt siden man har ett lite frø i magen.
Selv var jeg syk de 4,5 første månedene, men oppkast flere ganger om dagen, som resulterte i at jeg ble veldig slapp og uttafor.(hender fortsatt at maten kommer feil vei, men kun et par ganger i uka nå) Kan det være bra for den lille spiren?
Vet jo at jm sier at morkaka tar til seg den næringen som barnet skal ha, slik at det ikke er noen fare om mor kaster opp mye. Men jeg kan lissom ikke helt forstå hvorfor kroppen vår er laget slik at vi skal være dårlige når vi har ett lite mirakel i magen.

Noen som har noen ideer?

sneezy
19-09-2005, 11:30
Merkelig det der ja.
Kansje det er kroppens måte å reagere på det fremmede som skjer med den?
Det naturlige for kroppen når det kommer fremmede "ting" inni den,er jo å støte "tingen" ifra seg. Kansje kroppen trenger god tid på å venne seg til fosteret,og reagerer med kvalme,oppkast o.l.
Ikke vet jeg :vetikke: Godt spørsmål :-)

Maysen
19-09-2005, 11:44
Jeg har blitt fortalt at ved oppkats i svangerskapet(og lite matinntak) er det moren som vil få underskudd på næring.Fostret får alt hva den skal ha (via morkaka???) og om det er en dag eller flere med lite næring, vil det bli mor som får underskuddet.

Når det gjelder hvorfor vi er kvalme, har det med hormonet progesteron å gjøre, og HCG hormonet, etter hva jeg har forstått. Disse er nødvendig for at kroppen ikke skal støte fra seg fostret, og har da en bivirkning som er kvalm bl.annet...Mer vet jeg ikke...

hmmm...ble du noe klokere nå???