PDA

Vis full versjon : Egoistisk å sette igang fødselen før termin?

Camille
23-08-2002, 20:52
Er det egoistisk å ville sette igang fødselen før termin?
Setter man da egne behov foran babyens?

Interessert i hva dere der ute mener om saken..

Camille :)

Karius
23-08-2002, 21:07
Det synes nå jeg.. er det en medisinsk grunn for at du ønsker det?
Fikk du kanskje et stort barn sist?
Eller er du generellt bare lei?
Spørs jo også når du tenkte at du ville sette igang fødselen.

Vil bare at du skal vite at det er IKKE godt overhodet å bli satt igang på drypp hvis du ikke er moden i mormunnen....
Det ble jeg sist, fordi vannet var gått 2 døgn før og hodet ikke var festet.

Det er mange Hvis og Dersom ....

Men jeg svarte Nei på spørsmålet ditt i sjemaet over, for det er jo ikke egoistisk akkurat, kanskje litt "vågalt" eller "dumt" men ikke egoistisk...

:findag:

Tidl. bruker
23-08-2002, 21:16
Det må jeg si..
For det er mange grunner til at folk ønsker å bli ferdig..
Selvfølgelig, om man begynner med slike tinmg før 37 uker er det vel på en måte egoistisk.. etter vil jeg ikke kalle det det, av den grunn at da regner leger o.l deg som fullgått og ingenting tilsier at det er fortidlig..
Jeg selv, ØNSKER sterkt at ting skal settes igang, helst ved min egen hjelp og ikke sykehuset (og det hadde jeg ikke fått heller) grunnen til det er jo at jeg for 3 uker siden fikk beskjed om på sykehuset at dette ville ikke ta lang tid for jeg hadde 1 cm åpning og var så moden så moden å livmoren var begynt og avflates... jeg så dum som jeg er innstilte meg etter det, og går her ennå 3 uker etter og er sååå lei at jeg får ikke sagt det..
og når det begynner å gå utover andre enn meg selv, kunne jeg gjort så og si alt tror jeg..
For helt ærlig.. det er ikke gøy og bite hode av alle man treffer for det de spør deg ett velment spørsmål, det er ikke artig og ikke få sove om natten fordi man er deppa og lei..
Så for min egen del, tror nok jeg det hadde vært bedre om jeg fikk i gang fødselen og ble ferdig nå... og ikke risikere og gå 5 uker til (i regnet overtid!) for da tror jeg seriøst jeg ligger på psyk.avd innen den tid...

Så i enklete tillfeller er nok det ok, og uansett så¨tror jeg ikke disse triksene virker med mindre kroppen i bunn og grunn er ganske klar for fødsel selv...

Lila - som er ei av de som gjerne VIL!!!

Victoria
23-08-2002, 21:17
Jeg har fått tibud om å bli satt igang to uker før termindato, men så har jeg litt spesielle omstendigheter også. Jeg har ikke bestemt meg om jeg kommer til å takke ja eller ikke, men jeg kommer uansett ikke til å gå over termin, så mye er bestemt.

Miro
23-08-2002, 21:18
Hei,
Jeg svarte faktisk både og, men jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg svarte både og. Jeg mener nemlig at ingen triks hjelper hvis ingenting er modent allikevel, og hvis det er modent, og man går på overtid f.eks. gått 7 dager på overtid, og ingenting skjer av seg selv, da ser ikke jeg noen grunn for å sette igang fødsel. Så har du dette med å prøve på uskyldig saker som fødepizza eller Bitter Lemon, sex osv.. Det er jo bare naturlige greier, og som jeg nevnte, er man ikke moden så vil det ikke virke, og det er ikke sikkert det vil virke selv om man er aldri så moden. Barnet kommer uansett når det er klart.

Jeg leste nemlig at når barnet er klart til å komme, sender det ut signaler til livmor som igjen starter sammentrekning, og vips, fødsel er igang. Det betyr at da skal fødepizzaer og Bitter Lemoner virke på babyen i magen først.

Nå vet jeg sannelig ikke hvorfor jeg svarte både og..:uff:

Egoistisk? Jeg vet ikke egentlig.

:klem: fra Miro:) Som har 9 dager igjen og som tenker å vente litt til iallefall før jeg lager meg fødepizza..hehe:)

Miro
23-08-2002, 21:20
Ooopps det gikk litt fort; Jeg skrev feil i mitt innlegg. Jeg mente:

Hvis man går 7 dager over termin, og man er kjempelei, da ser jeg ingen grunn for å IKKE prøve å sette i gang en fødsel..hehe

*det går bare litt fort i svingene av og til*:blush:

Miro:)

Elma
23-08-2002, 22:00
Jeg ble satt igang da jeg IKKE var moden sist - og det var ingen fornøyelig opplevelse.

Hadde aldri gjort det igjen hvis ikke jeg var plukk nødt!
Etter 3 dager med modningspiller og en dag på drypp er du passelig sliten til å gi de siste krefter.... :leiseg: :leiseg:

Men du kan jo ha en god grunn - som regel er det jo medisinsk riktig å sette i gang en fødsel...

Legen spurte meg om jeg villebli satt på kur.
Jeg var helt klar på å møte baby'en min - endelig - så jeg tenkte ikke gjennom det to ganger før jeg svarte JA! :D

Egoistisk? Tja.... det endte jo i hastekeisersnitt pga komplikasjoner - men samtidig var det jo medisinsk begrunnet.

Ikke så lett dette! :uff:

Tidl. bruker
23-08-2002, 23:57
Hei ungen kommer når den vil ut!:D Men går en overtid allså med 14 dager setter de som regel igang fødselen. Men tanke på ungen.

Polyanna
24-08-2002, 00:56
Hvis du mener "sette i gang" sånn på hjemmebasis, så tror jeg det er helt ufarlig. Det kan kanskje kickstarte ting littegranne, men som Miro sier, er det ikke modent, så er det ikke modent.

Å settes i gang medisinsk er en alvorlig greie, og, som noen skrev, ikke noe særlig fristende. Men i noen tilfeller så finnes det gode grunner, som legene finner ut vil være viktigere enn ulempene. Svangerskapsforgiftning er en sånn god grunn, og det samme er for eksempel ekstreme smerter eller dårlig form for mor (da snakker jeg om ekstreme!).

Overlater skjønnet her til legene, jeg.:)