PDA

Vis full versjon : Forvirret... (langt og sutrete)

Siliam
20-09-2005, 20:21
I dag har jeg vært på sykehuset på kontroll, og fått konstantert "Risikosvangerskap".

Grunnen til dette er at jeg har en forhøyet risiko for blodpropp i hjernen / hjerneinfarkt. Har hatt endel slike (veldig små, altså), og må derfor gå på Albyl-E. Har nå fått beskjed om å gå fra 160mg til 75mg.
Jeg fikk tidlig beskjed om risikoen med svangerskap, og måtte selv "vurdere risikoen opp mot ønsket om å få barn"...

Uansett har det alltid vært snakk om keisersnitt, fordi at pressriene øker faren for hjerneinfarkt ytterligere. Derfor har jo jeg vært mentalt innstilt på dette med planlagt keisersnitt (+ at jeg alltid har hatt "skrekk" for vanlig fødsel, tok det til og med opp med fastlegen lenge før jeg ble syk og alt dette kom opp).

Men i dag sa en lege (en kjerring uten en eneste sosial eller menneskelig antenne, forresten) at jeg ikke fikk keisersnitt, men skulle ha epidural (rett skrevet?) og føde uten pressrier, men ved hjelp av TANG!! :urk:
Jeg begynte nesten å gråte :leppe:, men det var kanskje like mye for at hun var så DUM. Tror dette må synke inn litt hos meg, for dette var litt :skuffet: .

Så - var det tid for gyn. undersøkelse og innvendig UL....
Jeg skal love dere en ting: Var hun brutal i munnbruken, så var det INGENTING i forhold til hva som skjedde i "godstolen" - som hun kalte den etterfulgt av en hes latter....
Jeg :skrik: og :furie: og fikk lyst til å :bokse:
:fnys:

MEN NÅ TIL DEN GLADE NYHETEN!!!!
Der, midt mellom smerter og bannskap i hodet mitt som selv fanden selv hadde blitt flau over
Der på skjermen var hxn! Vi kunne tydelig se at hjertet banket!!! :jippi:
Selv om jeg bare er 5+5 i dag! Er det ikke utrolig? 4mm med et hjerte!?!

Så akkurat da var jeg verdens lykkeligste, og gav blanke f... i hele legekjerringen.

Men jeg kjenner at jeg er litt lettere forvirret / frustrert ennå... :sukk:

Spretten
27-09-2005, 09:23
Nei, men kjære deg... Det er sikkert for deg som for meg at du får ny lege hver gang - pass i hvert fall på å få komme til en annen enn henne!!! Har ikke hørt maken til prat. Har selv født med epidural og tang (epiduralen virket riktignok så godt at jeg ikke kjente pressrier, men jeg måtte jo hjelpe til likevel, og dette med tang... ja jeg tror ikke jeg skal komme inn på det for din skyld...)- det er rett og slett en stoooor påkjenning, og kan da ikke være ønskelig i din situasjon?! Nei, snakk med en ny lege du...:snill:

M2B
22-10-2005, 21:20
Tror du kan finne en lege som er litt mer imøtekommende enn hun der! Du skal da slippe å gå å grue deg for hvordan fødselen vil gå hele svangerskapet. Dessuten var det vel en heller dårlig løsning vel? Snakk med noen andre du, så tenker jeg det løser seg.

Forrige svangerskap fikk jeg velge selv om jeg ville ta den risken det var å føde i seteleie i en igangsatt fødsel. Takket nei jeg. Fikk det som jeg ville. Var redd noe skulle gå gærent på slutten, når jeg alt hadde gått bra så langt.

Denne gangen får jeg også valget om et evt. tredje keisersnitt. Velger det da livmoren kan revne under rier. Og det er ikke noe jeg har lyst til å ta sjansen på.

Så jeg har vært veldig heldig med mine leger!! Ønsker deg lykke til videre! Det er fantastisk å se det lille hjertet slå! :happycry:

Siliam
25-10-2005, 20:12
Tusen takk for forståelsefulle svar, begge to! :snill:

Tenker fremdeles mye på dette, og det plager meg endel...
Skal å prate med spesialisten som har med sykdommen min å gjøre, høre hva han har å si til godt ---
Det er jo det som er litt frustrerende også, at én lege er spesialist på sykdommen min (som forøvrig er svært skjelden), mens en annen lege er spesialist på svangerskap/fødsler for pasienter på blodfortynnende.
De kan jo ingenting om hverandres fagfelter, og virker heller ikke særlig interessert i å sette seg inn i det... :shock: Hvorfor er de sånn? :vetikke:
Konge på hver sin haug, lissom.

Fastlegen min er tross alt litt mer forståelsefull, men forsto ikke hvorfor ikke jeg hadde snakket mer med legedamen på Haukeland... :dåne:
Jeg prøvde å forklare at dama var ikke akkurat typen man hverken betror seg til eller spør spørsmål til. :urk: Håper jeg slipper å se henne flere ganger.