Vis full versjon : Betaler arbeidsgiver vanligvis mellomlegget?
Jeg har hørt at det er en grense på hvor mye trygdekontoret betaler ut i "lønn" når man har fødselspermisjon. Er det noen som vet hva dette beløpet er?
Jeg har nettopp funnet ut at arbeidsgiver ikke dekker dette mellomlegget på det trygdekontoret utbetaler og det lønnen min er.... :sint: Ble selvfølgelig rasende og lurer på om dette er vanlig praksis eller ikke.
Jeg har bodd i utlandet i nesten hele mitt voksene liv så jeg er ikke så oppdatert på på lover og regler i Norge - håper noen andre her har erfaringer med dette.
Takk på forhånd!
Lisa
Det er veldig vanlig at arbeidsgiver ikke dekket mellomlegget. Min gjør det ikke. Spesielt i privat sektor.
Pengene du får fra trygdekontoret er begrenset oppad til 6G (G= grunnbeløpet per tiden ca 54000, justeres i mai.)
Du får fødselspenger tilsvarende dette beløpet enten du velger 42 eller 52 uker.
Jeg ser ikke at dette er noen grunn til å bli sint da dette er det mest generøse i hele Europa mht permisjonstid.
Mer informasjon finner du
her (http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon)
Min oppfatning etter å ha hørt med venninner/venner er at ca halvparten av dem får dekket opp fra 6G til lønn (normalt fra 80 %av 6G opp til 80 % av full lønn ettersom de fleste tar 52 uker permisjon). Nei, det er ikke noen grunn til å bli rasende, men man kan alltdi prøve å forhandle på en klok og rolig måte. Det har jeg gjort og jeg har i vært fall fått til en ordning for meg. En av de store argumentene på min arbeidsplass var at man får dekket dette om man var syk, men ikke i svangerskapspermisjon.
(Og Maz, Sverige har lenger permisjonstid ;) )
Lykke til!
Klem Pelen
Grunnen til at jeg sa jeg ble "sint" er vel den at det er jo bare noe tull og tøys at vi her i Norge ikke "taper" noe på svangerskapspermisjon osv.... som kvinne taper jeg faktisk mye øknomisk ved å få barn og det irriterer meg at det skal være nødvendig. Menn taper ikke noe øknomisk men vi har ikke noe annet valg.
Lisa
Menn taper vel også økonomisk dersom de velger å bruke av permisjonstiden? Den som tar permisjon vil jo uansett få utbetalt mindre enn vanlig, dersom de er vant til å få utbetalt MER enn 6G i året? - Om de ikke har en veldig snill arbeidsgiver, da, selvsagt. Det er et flott frynsegode med utbetaling av mellomlegget, men jeg må innrømme at fra arbeidsgivers synspunkt så ser jeg ikke så mange argumenter for å gjøre dette, bortsett fra å "kjøpe" litt lojalitet fra arbeidstakeren.
Har ikke så mange bekjente som overstiger disse 6G'ene jeg, men har fortsatt bare hørt om én som får mellomlegget. :)
Marielle
02-01-2003, 15:32
Jeg mener du har god grunn til å bli nettopp sint. Det er fremdeles sånn her i landet at det er kvinner som tar mesteparten av fødselspermisjonen, og det betyr at det er kvinner som taper økonomisk på å få barn. Selv er jeg heldig og får utbetalt full lønn, dvs. at arbeidsgiveren min betaler mellomlegget. Hvis arbeidsgiveren min ikke hadde hatt en slik ordning, ville jeg først og fremst sørget for at det ble tatt opp i forhandlinger. Hvis arbeidsgiveren ikke var interessert i å innføre en slik ordning, ville jeg seriøst ha sett meg om etter en annen arbeidsgiver som tar sine (kvinnlige) ansatte mer på alvor.
Og det er jo ikke bare lønn kvinner taper på å være hjemme med barn. Vi taper pensjonspoeng også. Mange kvinner opplever også å miste ulike tillegg og andre goder når de er borte fra jobb. Så her er det ingen grunn til å være fornøyd. Det er kanskje en grunn til at fødselskurven i Norge peker nedover - og hvis det ikke skjer noe så vil vi få en negativ befolkningsutvikling her i landet.
Marielle og Lykkeliten
Termin 23. januar
Min arbeidsgiver betaler mellomlegget opp til 9G. Dette gjelder både mannlige og kvinnelige arbeidstakere, så mine mannlige kollegaer taper også om det tjener mere. Det er ganske normalt i denne bedriften at menn tar mere enn fedrekvoten på 4 uker.
Jeg har forhørt meg litt om de betaler feriepenger etc. Fikk vite at de ikke gir mere enn det trygdekontoret gir altså feriepenger av bare 12 uker (eventuelt 15 uker med 80%). Bedriften gir også bare lønn i en av de to ukene faren kan ta fri rett etter fødselen. Så her vinner og taper vi litt. Med andre ord er det noe som kan forbedres.
Hei på deg.
Forstår at det er frustrerende og forvirrende alt dette med hva du har krav på og ikke krav på fra trygdekontoret.
Hører menge forskjellige ting. Mitt trygdekontor sier noe, også får jeg høre andre ting fra andre igjen. Ja det er forrvirrende.
Men her her ivertfall det som mitt trygdekontor sa til meg.
Du Kan få "lønn" opp til 324000 (6*G) i fødselspermisjon.
Jeg synes selv dette ikke er så lite. Det er faktisk ganske mange som har laver grunnlønn i året enn denne summe, og derfor ikke får så mye. Dersom du regner ut at du ville ha tjent mer enn 324000 dette året (husk 80% desom skal ha et år) kan du ta kontakt med fagforeningen. De har som regel peiling på om bedriften skal betale mellomlegget.
Noe annet som er vert å merke seg er at du har krav på å få utbetalt grunnlønn + alle de faste tilleggene du har.
Dvs "normallønnen" din. Slik som jeg som har et skifttilleg, (skal ha et år perm) får utbetalt 80% av grunnlønn+skifttilleget.
håper dette kan hjelpe, men hadde jeg vert deg ville jeg tatt kontakt med trygdekontoret.
jeg sa jeg var gravid og fikk masse brosjyrer og hjelp
Hilsen Randy 18uker
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.