PDA

Vis full versjon : Hva vil dere gjøre?

Arja
24-09-2005, 17:49
Prøver å ta en beslutning ang. FV. prøve. Dette er neimen ikke lett! Jeg venter tvillinger, det betyr to stikk, dobbelt så stor sjanse for abort. Og dessuten, prøven tas ikke før man er ca. 14 uker på vei, så går det tre uker før man får svar, 17 uker på vei. I mitt tilfelle kommer jeg ikke til å gå særlig lengre enn til uke 35. D.v.s. at om det er kromosomfeil og jeg kanskje ønsker å fjerne fosteret, så har jeg hatt det lengre i magen enn det som er igjen...Fjerner man virkelig foster halvveis i sv. skapet??? Dette ble litt trasig til meg. På en annen side, tenk om jeg får to sterkt handikappede/downs barn...Uff, tar gleden litt vekk dette. Hadde de bare kunne tatt den FV prøven nå, før jeg får mage og alle veit det liksom. Hadde vært mye enklere. :vetikke:

mariahSG
24-09-2005, 20:43
Hvorfor skal du ta fostervannsprøve da? På grunn av alder?

Et godt alternativ er jo duotesten, som består av en blodprøve + tidlig UL. Hvis ikke "ditt" sykehus tar denne testen burde de jo kunne henvise deg til et annet sykehus som gjør det. Denne testen tas mellom uke 11 og 13, så du rekker det fortsatt.

Lykke til med tvillingene!

Ranie
01-10-2005, 15:34
Hei Arja

Så moro å se både deg og Lotta67 her inne. Har ikke fått med meg at du har byttet fra SG til SM, er nok ikke så aktiv selv for tiden...
Gratulerer ihvertfall, også to stykker da, heldiggrisen :)
Jeg ville også ha bedt om utvidet UL + blodprøve. Det regnes som ganske sikkert mht resultat, og blir utført i uke 11. Men du må nok kjappe deg, for legen eller gynekologen din må sende søknaden til Riksen, eller et av de andre sykehusene som utfører dette. Jeg er helt enig med deg.....17 uke er for sent.
Jeg ble spurt om jeg ville ha en søknad inn for meg, men pga tette UL føler jeg meg relativt trygg på at alt er OK, så jeg takket nei i denne omgang. Er jo også på grensen til å ha rett til dette tilbudet, da jeg ikke fyller 38 før et par måneder etter forventet termin i januar.

Håper du får et kjempefint svangerskap :)

Miriam
21-10-2005, 13:33
Hei,

Jeg tok FV-prøve under mye kvaler - hadde bommet på hvor langt jeg var kommet og var for sent ute til duotesten dessverre. Heldigvis gikk alt bra, men jeg vil ikke råde noen til hverken det ene eller det andre.

Iallefall: Da jeg tok prøven tok de litt ekstra fostervann for å kunne kjøre en foreløpig prøve. Resultatet på denne forelå etter en uke, og var svaret på de viktigste trisomiene, deriblant downs. Det endelige resultatet kom ikke før etter tre uker, men disse svarene var på "mindre viktige" kromosomavvik.

LilleSopp
31-10-2005, 15:49
Hei.

Ingen lett avgjørelse det der. Jeg kommer til å be om utvidet ultralyd (blir uansett fulgt opp med hyppige ul pga bruk av fragmin under sv skapet). Jeg er også veldig usikker på det med fv prøve, vet ikke hva jeg kommer fram til. Jeg vil diskutere det ganske grundig med legene først i alle fall.

Lykke til!

Arja
31-10-2005, 18:24
Hva jeg gjorde??

Jeg tok utvidet UL. Ble undersøkt og "scanna" med Ul app. i nesten to timer, av to leger!!! De tok seg inmari god tid, og forklarte og viste oss hva de så. De holdt ikke på samtidig, men den ene kontrolerte hva den andre hadde gjort, som en kvalitetssikring!!! Ingenting unormalt ble funnet. Og på bakgrunn av hva de ikke fant, forkastet vi fv.prøven. Hadde vært enige om det på forhånd, ved den minste mistanke om noe, skulle den prøven tas! Skal på ny ul i des. for å følge opp, og få å et bedre bilde av hjertene, (de så helt ok ut, men for å være helt sikker).