PDA

Vis full versjon : Når begynte du å legge på deg?

Miwii
06-10-2005, 09:01
Hei..
Eg er no 15 veker på veg, og magen byrjar å poppe litt ut, synes eg. Det eg lurer på, er andre sine erfaringar om når ein kan forvente å leggje på seg. :undrer:

happy 77 modell
06-10-2005, 09:10
Jeg kan bare snakke for meg selv, men i mitt første svangerskap gikk jeg ned 3 kilo før jeg begynt og gå opp igjen.
Jeg begynte og gå opp igjen i uke 16.

I dette svangerskapet har jeg også gått ned 3 kilo, men litt pga. sykdom og ikke kvalme.
I uke 12 har jeg gått opp to av disse kiloene igjen :snill:
Men tror nok at vekten fra nå av vil krype forsiktig oppover .

moooar
06-10-2005, 15:48
Hei! Da jeg var i 18. uke hadde jeg lagt på meg halvannet kilo, og i dag var jeg hos legen og har lagt på meg 5 kilo. (Har ikke vekt hjemme, så det er ikke så ofte jeg blir veid) Er også spent på hvor stor jeg blir, for jeg er tydeligvis ikke så sterk, og begynner å bli øm i ryggen!:sterk:

Maradia
06-10-2005, 16:30
Er 21+2 og er + 4 kg :)
Tror jeg har sett en sånn vektutviklingstabell et sted her inne... *leter*

Fant dette i en gammel tråd: (http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=67098&highlight=vektutvikling)
I den ene boken jeg har (På vei, av Gro Nylander) sies det at normal vektøkning i svangerskapet er 8-18 kilo., oftest rundt 13 kilo. I en annen bok jeg har (Svangerskap, fødsel og barseltid, av Inger Eide Haugen) sies det at vektøkningen bør ligge mellom 10-15 kilo.

Det står også at det er normalt å gå ned i vekt i første trimester, men at om man går opp, er 1-2 kilo vanligst. Deretter er det en jevn vektøkning i 2. og 3. trimester, ofte ca en halv kilo per uke i 2. trimester.

Gro Nylander sier at vektøkningen kommer omtrent på denne måten: Første 12 uker 10% av total vektøkning, 12-22 uker 25% til, 22-32 uker ytterligere 40%, 32-40 uker de siste 25 %. Husk, dette er bare et anslag! Det er store variasjoner!

Haugen sier følgende om hva vektøkningen består av:
Foster 3,5kg
Placenta 0,5kg
Fostervann 0,8kg
Uterus 1,0kg
Mammae 0,4kg
Blodvolum 1,3kg
Ekstracellulær væske 1,2kg
Fett, protein 3,3kg
Totalt 12,0kg

Humlesnurr
06-10-2005, 17:30
Tja, jeg har ikke vært kvalm i det hele tatt og spist sunt...men med god appetitt har det allerede ført til 4 kg økning på 15 uker!

Tidl. bruker
06-10-2005, 19:46
Jeg begynte å legge på meg etter ca 4 mnd. Var mye kvalm og kastet opp de 4 første månedene. Nå er jeg i uke 26, og har gått opp 6 kg.

Sparky
06-10-2005, 20:05
Tror ikke en kan forvente/estimere vektoppgang. Det er så individuelt og kan også variere fra svangerskap til svangerskap. Frem til uke 30 la jeg bare på meg 3,5 kg. Så plutselig fordoblet oppgangen seg til 7 kg på 4-5 dager, for så å stanse seg igjen (joda det er nok bare vann, men...). Jeg forventer at jeg vil oppleve flere slike vekthopp, selv om jeg håper jeg slipper. Måtte slutte med trening ganske tidlig, så egentlig burde jeg bare være glad til at det ikke er mer.

Er en redd for å legge mye på seg er det beste å bare spise så sunt som mulig, bevege seg og krysse fingrene for at en er en av de heldige. :nikker: