PDA

Vis full versjon : Lengde på livmorhals?

Vårin
28-12-2002, 15:07
Ser at det opplyses om ulike lengder på livmorhals hos de som undersøker dette (særlig de med tvillinger eller tidligere problemer med livmorhals/ prematur fødsel). Jeg får kontrollert min (to til tre ganger i dette svangerskapet, pga. mulig fare for prematur fødsel). Min livmorhals var 31 mm ved uke 16,- noen sier dette er normalt, andre at det er litt kort (ulike gynekologer).... Jeg ser at noen her inne får målt sin til både 4 og 5 cm,- vet noen hva som er "normalt"?

Tidl. bruker
28-12-2002, 16:58
Jeg aner ikke hva som er normalt, men jeg fikk målt min i forrige svangerskap. Den var da 4,1 cm og det var kjempe fint sa gynekologen.

Lilli3
29-12-2002, 18:40
Jeg har også hørt at ca 3cm er helt normalt.
Min ble målt til 3,8 cm og da var jeg i 32. uke.

Lilli3 og Marius:baby: 34+6

Minipilla
03-01-2003, 12:08
Forrige gang målte min 41 mm i uke 26. Legen sa dette var kjempebra og at alt over 20 mm var flott.

Vårin
03-01-2003, 12:58
Takk for svar, dette var beroligende lesning!

Skal ta ny ul av livmorhalsen om ca. en mnd. (er kjempespent og gruer meg litt). -Rart egentlig, at leger/gynekologer ikke kan gi et enkelt svar når man spør,- hva er normal lengde på livmorhalsen.

sylvi
03-01-2003, 20:08
Hos meg ble det i uke 28 oppdaget at livmorhalsen var bare 20 mm, og jeg ble da innlagt på observasjon (hadde litt blødninger i tillegg, så de var redd for for tidlig fødsel). Legen sa da at ca 40 mm var normalt. Etter tre dager ble cervix målt på nytt, og det var omtrent det samme. Ble da utskrevet og var jenvlig til målinger i ukene som fulgte. Fikk beskjed om å ta det med ro og unngå trykk nedover - dvs gå forsiktig så det ikke "humper" gå veldig forsiktig i trapper osv. Fikk også forbud mot sengekos.
Har vært forsiktig, og sitter nå her og håper at ting snart skal skje.
Jordmora jeg går hos sa for øvrig at det er først nå nylig at man har begynt å måle livmorhalsen, slik at man egentlig ikke kan si om det er noen klar sammenheng mellom for tidlig fødsel og kort livmorhals. Muligens har mange av de som føder rundt termin kortere cervix enn 4 cm, men det oppdages ikke med mindre det oppstår noen andre komplikasjoner.
Like greit å være forsiktig likevel da, sånn for sikkerhets skyld.

Lykke til!!

Linda1
05-01-2003, 00:32
"Normalt" er 3-4 cm. Min har hele tiden hvert 4 cm og lukket. Men nå er den 1,9 med åpning. Den blir sjekket på hver kontroll siden jeg venter tvillinger og det da er fare for prematur fødsel.

Så nå har jeg fått streng beskjed om å ligge på sofaen :(

(31+2)

Vårin
07-01-2003, 13:52
- Skal inn til flere målinger jeg også, så det må jo tyde på at de ikke er helt sikker? Ellers så sier legen min nå at lengden på livmorhalsen er like individuell som andre ting på kroppen....
Et annet spørsmål er jo om den er lukket/ ikke lukket og umoden/ moden ,- er det noen av dere som får sjkket det også? (Gjort kun to ganger hos meg, men jeg er ikke så langt på vei som dere som har svart over.)