PDA

Vis full versjon : Hjelp - jeg rødmer!!!!

Tidl. bruker
06-10-2005, 19:00
Etter at jeg ble gravid har jeg plutselig begynt å rødme igjen. Det har jeg ikke gjort siden tenårene!!! Kan det ha noe med hormoner å gjøre??

Er det noen flere som har det slik? Jeg synes det er fryktelig pinlig, for jeg blir jo helt utafor av det.... sukk. Jobber på en stooor arbeidsplass, og hver gang noen henvender seg til meg nå, så blir jeg rød som en hummer. Kjempeflaut.. :rødme:

Humlesnurr
06-10-2005, 19:22
Jeg vil tro det har noe med hormoner å gjøre, og den økte blodprosenten... ;)

Forsøkte å søke på internett, men fant ikke noe fastsatt stoff rundt det.

Du går ikke på noen medikamenter i forb. med graviditeten? Det eneste jeg finner ang. graviditet og rødme er som bivirkninger av ulike preparater...

Kanskje du kan høre med lege / jordmor neste gang du er til kontroll?!

Får håpe det går over når lille nurket er ankommet da! :snill:

Tidl. bruker
06-10-2005, 19:44
Jeg går ikke på noen medikamenter heller, så det er ikke årsaken. Skal til jordmor til uka, så jeg kan jo alltids spørre henne om hun har vært borti dette tidligere...

Remba
09-10-2005, 17:59
Jeg har også merket dette!! Vet ikke om det er fordi jeg sluttet på prevansjon, eller fordi jeg er gravid. Men det må ha noe med en av tingene å gjøre!

Det som skjer når en rødmer er "sudden arousal of the sympathetic nervoussystem, which dilates the small bloodvessels of the face and body."
Jeg prøvde å finne litt på internett, orker ikke lete i alle artikler nå, men var innom noen sider der jeg tror det stod at det påvirkes av hormoner.
Men hvilke hormoner, hvordan og hvorfor vet jeg ikke.

Vi får håpe det blir bedre etter fødsel, evt hvis vi begynner på prev. igjen.
I mellomtiden får vi vel bare rødme litt :rødme: (huff, alt vi kvinner må gjennom)

glovarm
09-10-2005, 18:18
I svangerskapet kan man ofte få noe høyere blodtrykk. Dette er helt vanlig og behøver ikke bety svangerskapsforgiftning!
Til vanlig når vi utsettes for utfordringer (som når noen snakker til en) kan blodtrykket stige bittelitt. Dette i kombinasjon med allerede litt høyt blodtrykk pga svangerskapshormoner, kan medføre rødme, når vi møter på utfordringene :nikker:
Om man derimot plutselig blir konstant rød i ansiktet og har protein i urinen og hodepine, bør man kontakte legen :snill: Da dette KAN tyde på svangerskapsforgiftning.
lykke til med søt rødme :klemme:

Jordbær
11-10-2005, 23:18
Uff jeg opplever akkurat det samme! Jobber i butikk, og etter jeg ble gravid har jeg begynt å rødme for ingenting, f.eks bare en person henvender seg til meg, som du også sier. Synes det er kjempeflaut, blir jo helt tomat!:flaut: Jeg har faktisk ikke tidligere tenkt over at det kan ha med graviditeten å gjøre, så jeg ble litt lettet da jeg så innlegget ditt:snill:, for hvis det er en sammenheng der, så går det kanskje over etterpå:kryss:

Tidl. bruker
12-10-2005, 13:59
Jeg var hos jordmor i dag, og spurte henne om dette hadde med graviditeten å gjøre. Da kunne hun berolige meg og si at ja - det har det. :lettet:

Jeg spurte henne hva det kom av, og hun sa at det både hadde med hormoner å gjøre, og det at man kan være ekstra følsom i svangerskapet enn hva man er ellers. Hun trøstet meg og sa at hun helt sikkert trodde det kom til å gi seg etter svangerskapet (kanskje ikke med én gang, men i hvert fall etterhvert).

I mellomtiden har jeg forsøkt å si til de jeg rødmer overfor at: "Ikke bry deg om rødmingen min, jeg er litt hormonell om dagen nå som jeg er gravid". Og det fungerer faktisk! - Da pleier rødmen som regel å forsvinne.

Samboeren min skjønte ikke alvoret før han faktisk så det med egne øyne i går. Jeg var rød i hele mosen og langt nedover brystet (hadde på meg v-genser, så det var veldig tydelig... hehehe). :rødme:

Han syntes skikkelig synd på meg, men mente at jeg var kjempesøt der jeg stod og rødmet... :dåne: