PDA

Vis full versjon : Huff og huff..... (langt)

Puncky
24-08-2002, 02:22
I går var jeg på legesjekk, uke 34+0 i dag. Jeg har til nå gått opp totalt 10 kg. I begynnelsen av svangerskapet var jeg veldig kvalm, og spiste lite. Har gått opp 6 av de 10 kiloene de to siste månedene. Det har med at jeg har fått matlyst og spiser. Jeg har aldri vært liten og nett, veide 72 kg før jeg ble gravid. (1,71 høy)

Da jeg hadde veid meg hos legen i går, sa han at vekten ikke kunne stemme. Det kunne ikke være sant at jeg hadde gått opp så mye som 3 kg på de siste fire ukene. Jeg sa at det er det som står her, og da sa han at jeg spiser for mye, og at jeg må tenke mer på hva jeg spiser. Han sa at det ikke kunne skyldes vann i kroppen, da han mener jeg ikke har noe av det. (Selv mener jeg at jeg har litt, men ikke mye.) Jeg sa at jeg ikke spiser mye, men jeg spiser mer nå enn jeg gjorde i begynnelsen, pga kvalme og dårlig matlyst. Ikke spiser jeg veldig mye rart heller... Det trodde han ikke noe på. Han sa det er veldig vanskelig å få av seg kiloene etterpå når man legger på seg mye... Jeg ble helt satt ut og veldig lei meg, begynte nesten å grine der jeg satt... :leiseg: Sambo var med, og han sa også at jeg ikke spiser mye.... Jeg var helt satt ut hele legesjekken, bare gledet meg til å komme meg ut derfra igjen....
Folk har sagt til meg at jeg er heldig som har lagt på meg så lite som det jeg har gjort.....

I bilen på vei fra legen, knakk jeg sammen. Første gang i svangerskapet jeg har vært så sårbar... Det bare rant over.... Jeg har hatt problemer med at jeg ikke har fått spist noe særlig, men har trøstet meg med at bebisen får det han trenger allikevel. Matlysten har kommet nå i det siste, og det er jeg egentlig veldig glad for.... Så da skjønner jeg ikke hva som er "galt"....

Det må tilsies at jeg hadde sovet fire timer natten i forveien, og var utenfor i utgangspunktet. (Har fått vond bekkenløsningn og sliter med å finne stillinger. Dette tærer veldig på humøret og gnisten.) Fikk meg liksom ikke til å si noe heller... Trodde ikke det var noe "problem".... Men neste gang skal jeg spørre litt mer og argumentere, da er jeg mer forberedt....

Ei venninne av meg la på seg 27 kg og fikk ikke høre noe om det fra sin lege.

Er det ikke sånn at så lenge ungen vokser og har det bra, så er vel det hovedsaken? Hvor mye jeg legger på meg og må få bort, er vel mitt problem...?? Det er jo greit å få råd og veiledning og sånn, men da må man si ting på en litt annen måte synes jeg.... Han nekta jo for ting jeg sa, og trodde jeg satt der og løy. Jeg synes selv at jeg har vært veldig flink og heldig jeg da....

Da har jeg fått "tømt" litt av min frustrasjon, takk for at du hørte på!

Kos fra Puncky :birth: 4.oktober

Karius
24-08-2002, 02:33
dette var sannelig ikke noen sympatisk lege!:sint: :sint: :sint:
Du har jo ikke gått opp mere enn akkurat etter boka heller du!
I uke 34 så er det i følge boken helt etter sjema at du har gått opp 10 kilo.
Da har du nemlig igjen 6 uker og vil da havne på ca 13 kilo i vektøkning, hvis du følger den om å legge på seg 500 gr i uka .

Må bare fortelle at jeg har gått opp ca 8 kilo til nå(tror jeg)
og jeg er i dag 31+6 uker på vei. Legen min har aldri kommentert vekta mi og ikke legesekretæren heller(det er hun som veier meg)
Og jeg er i utgangspunktet overvektig! Noe du ikke var.
Den vekten du hadde som "ikke gravid" var jo helt perfekt hørtes det ut for meg...:uff:
Tenk å ødelegge dagen så til de grader for deg da!!
Det går virkelig bare ikke an.
Alle VET jo at det skal av igjen det vi legger på oss, men hva med å ha litt i reserve til ammingen da?
Vet du hva, jeg synes du skal unne deg en ekstra is i morgen og spise når du er sulten!

Ikke bry deg om sånne duste-doktorer som kjefter sånn på deg.
Sjekket han overhodet om det kunne være noe annet galt siden du hadde gått opp 3 kilo på 1 mnd?
tenker da på tegn på Preklamsi/svangerskapsforgiftning.
Høyt blodtrykk, proteiner i urinen? Ødem?

Kos deg med resten av ventetiden du og følg din egen stemme og ikke dans etter pipa til den grinete doktoren.

:findag:

-Marlene-
24-08-2002, 03:38
nei dette er det verste jeg har hørt.. det er vel ikke mye?

Har nettopp kommet hjem fra venninne gjengen og vi snakket litt om vekt og sånn... flere av de har vært gravide, og ALLE de hadde lagt på seg over 25 kg i svangerskapet!!! Og de er flotte den dag i dag (var det også under sv.skapet)... Alle hadde lagt på seg 15 av disse kg i uke 30!!!! SÅ HVA ER DET LEGEN DIN SNAKKER OM??? de har aldri fått noen klager..

og jeg syns fader ikke en lege skal si noe sånt.. for hvis kroppen din "vil" legge på seg i sv.skapet så gjør den det. Den ene jenta trener 5 ganger i uke og gjorde dette mens hun var gravid, videre er hun vegetarianer og spiser KUN sunn mat og drikker vann.. Hun la på seg 28 kg, og noe av dette var vann.. MEN i uke 30 veide hun faktisk +12 kg.. og dette kom ikke av vann i kroppen da hun ikke hadde det!!!

åååååhh.. jeg blir så forbanna over at leger kan si sånt. Bare DU og ungen din har det bra så er det vel samme FA"#€% om du veier 20 kg mer eller 5 kg????

nei.. kos deg så mye du orker... og drit i denne legen :sint:

Lykke til!!

Lille Persille
24-08-2002, 12:30
Jeg må bare si det, jeg veide 70 da jeg ble gravid (1,66 høy), og har nå gått opp 12 kg, sist legebesøk hadde jeg gått opp 3,4kg fra kontrollen 5 uker tidligere.

Ble veldig overrasket selv, hadde ikke merket/sett at disse 3,4 kg kom, men det var ikke en eneste kommentar fra lege eller legesøster om at dette var det minste unormalt. Jeg har ikke engang kommet så langt som deg, Puncky.

Det er da vanlig det, at noen får vekta tidlig i svangerskapet, andre senere.

Nei at det går ann, jeg blir sjokkert over hvor mange rare jordmødre og leger som vi hører om her inne. Tydeligvis mange som ikke har rett jobb ja....

:findag: 31+5

Elma
24-08-2002, 15:56
D U S T E L E G E ! :bonk: :bonk: * Bing Bong! *

Du har vært uheldig med legen.
En annen hadde ikke sagt det samme.
Drit i ham! :) :)

Malinmor
24-08-2002, 17:23
Huff, får vondt av deg jeg:leiseg: Legen kan jo ikke ha så peiling på hva som er normalt da:sint: For jeg synes du har gått opp lite jeg:) Og nå synes jeg ikke du skal tenke noe mere på hva legen sa, for det du legger på deg nå, trenger kroppen din til amming seinere og det er helt normal vektoppgang du har. Jeg har gått opp ca 12 kg og er i uke 31 er det vel, og det fyker vel oppover enda mere:uff: Uansett ikke hør på legen din du!!!!!

En skikkelig go :stakar: til deg. Og gå og spis litt du ;)

Stinemor
24-08-2002, 20:43
ARRRRRGHHHH!!!! Idiotlege, 10 kg er jo ikke mye i uke 34!:sint:

Ikke bry deg om dette du, det er alt for mange leger og jordmødre her til lands som er overfokusert på mors vekt i svangerskapet. Man SKAL liksom legge på seg helt etter boka, ellers er det galt, og man spiser for lite/ for mye. Kroppen har sin egen måte å ta til seg næring på, og dette varierer MYE fra person til person!

Uansett er det jo ikke legens/jordmoras problem at folk legger på seg litt mer enn boka (som du jo faktisk IKKE har gjort!!!), det er ikke de som må slanke seg etterpå.

Så spis som du pleier med god samvittighet!!!

Klam fra Stinemor! :stakar:

K@trine
24-08-2002, 22:28
Jeg synes ikke at du hadde lagt på deg noe for mye! Men jeg vet godt hvordan det er å bli "snakket til" Jeg er 1.74høy og veide 60kilo når jeg ble gravid og har gått opp nesten 20 kilo til nå, men jeg er så stolt over at jeg sluttet å røyke med en gang og det er det som er grunnen til at jeg gikk opp så mye og, men jordmora mi sa at det var altfor mye!
Klem fra BigMama 33+4

Polyanna
25-08-2002, 00:13
Dette sa min kloke og flinke lege:

- Det er kun to grunner til at vi veier deg: For det første vil vi se at du faktisk legger på deg, for det er viktig. For det andre så vil vi se om det kommer plutselige vektøkninger, for det betyr at vi skal være obs på svangerskapsforgiftning. (Altså var det riktig av legen å notere seg en litt plutselig økning, men det burde trigge ham til å se etter ødemer, ikke noe mer)

Min jordmor sa noe av det samme, pluss: "Alt mellom 5 og 25 kilo er helt normalt. Det viktigste er at du spiser alminnelig godt, og ikke propper deg helt full med masse sukker og fett".

Dessuten er det HEEELT normalt at vekten går litt i rykk og napp. Selv fikk jeg halvparten av den vektøkningen jeg har hatt mellom uke 28 og 34, tror jeg det var (Er på +13 nå, og er KJEMPEfornøyd med det!!). Etter det så har det stagnert. I disse ukene hadde jeg også mer apetitt, og jeg stoler såpass på kroppen min at jeg regner med at det var fordi den trengte mat. Så da spiste jeg mer også.

Husk at legen ikke nødvendigvis er noen graviditetsekspert, selv om han har studert medisin! Alle er flinkere med noen områder av faget sitt, og dessverre er det faktisk ikke alle leger som har valgt å fokusere så veldig på graviditet, tydeligvis....

Ikke la den dustelegen din ta fra deg en sunn og god apetitt! Velg å stole på kroppen din når den sier "spis", selv om du selvfølgelig ikke bør tilfredsstille den kun med is, brus og marsipankake....;)

Polyanna, T-17 (snikleser)

Puncky
25-08-2002, 03:23
Tusen takk for flotte oppmuntrende ord fra dere alle :stakar:

Det hjalp veldig mye på humøret og gnisten min, fikk litt stå på vilje tilbake.... Dette skal gå så bra....:klapp:

Da tar jeg det ikke så tungt, og gjør heller det som føles best for meg selv og bebisen min ;)

I dag har jeg spist en kjeempe stoor softice :nam: , med god samvittighet!!

Kos fra Puncky :birth: 4.oktober.

PS!
Karius: Urinen ble sjekket og den var helt fin. Ikke veldig mye ødem heller, men blodtrykket var litt høyt i forhold til hva det har vært. Har ligget på 120/70, og nå var det 140/80. Men han sjekket blodtrykket rett etter diskusjonen om vekta, vet ikke om det kan ha noe å si..??