PDA

Vis full versjon : Rosenrot, kvalme og spontanabort..

Babysnart
12-10-2005, 14:46
Det var mange spørsmål på en gang...

1) Er det noen som har erfaring med rosenrot? Om det er sunt for gravide og ta det eller er det noe man bør holde seg unna. Er fryktelig trøtt og utbrent for tida og har snakket med som mange som har god effekt av rosenrot mot dette (ikke-gravide).

2) Nå har kvalmen begynt å kaste seg over meg og jeg lurer på om det er noen som har gode råd mot dette? Og til dere som har kommet lengre i svangerskapet; når ga kvalmen seg?

3) Når er det vanligst å spontanabortere, altså når kan jeg føle meg tryggere på at jeg kommer til å beholde fosteret? Om jeg så skulle miste (er nå ca i uke 6) bør jeg dra til legen? (Forberedt på det verste...)

Tidl. bruker
12-10-2005, 15:02
Jeg kan svare så godt jeg kan:

1) Jeg gikk i helsekostforretningen og spurte etter Rosenrot, men damen som jobbet anbefalte meg å ikke ta det fordi jeg er gravid. Mener å huske at det var fordi det virket blodfortynnende og et par andre ting (dette er en stund siden nå).

2) Spis lite og ofte, gjerne Kaptein kjeks eller lignende. Selv spiste jeg mye loff med smøreost da kvalmen var på sitt verste. Ristet loff er også lett å få i seg. Blåbærsaft skal visstnok hjelpe slik at du ikke kaster opp (iflg legesekretæren jeg snakket med). Bananer spiste jeg også endel av. Kvalmen og oppkasten begynte å gi seg etter ca 4 og en halv måned hos meg. Er fortsatt kvalm til tider, men kaster ikke opp lenger.

3) Risikoen for spontanabort avtar etter ca 2 og en halv måned. Man bør vel dra til legen uansett når man mister, for å ta en sjekk? Ville i hvert fall jeg ha gjort.

Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet. Klem fra meg :klem:

Lise75
12-10-2005, 15:19
1) Rosenrot anbefales ikke for gravide. Det beste er nok å ta det mest mulig med ro hvis du er sliten... :-)

2) Hos meg gikk kvalmen over i uke 10. Et par dager før begynte jeg å ta B-vitaminer mot kvalmen. Vet ikke om det var derfor den gikk over, men jeg har fortsatt å ta B-vitaminene for sikkerhets skyld - det skader ihvertfall ikke! Ellers syntes jeg det hjalp å drikke iskaldt vann når jeg var kvalm.

3) Risikoen for spontanabort avtar jo lenger i svangerskapet du kommer - husker ikke tallene nøyaktig, men tror det er noe slik som 15% sannsynlighet i uke 5, og 1-2% i uke 12. Hvis man mister, eller begynner å blø, kan man ringe legen/legevakta så får man vite hva man eventuelt skal gjøre videre.

Lykke til! :snill:

Babysnart
12-10-2005, 16:28
Tusen takk for alle svar!

Fikk det svaret jeg hadde fryktet ang. rosenrot. Er vant med et over normalen aktivt liv, og det er omstilling å sette seg ned/ta en liten dupp uten å få dårlig samvittighet!

Virker som dette er et veldig bra forum, kommer nok til å høre mye fra meg framover!

Et spørsmål til - når slutter man å måtte på do om natta?

:morgen: (Planlagt en kveld foran tv'en i kveld!)

julibe
12-10-2005, 20:40
Et spørsmål til - når slutter man å måtte på do om natta?

I begynnelsen av svangerskapet er den økte tissetrangen delvis hormonelt styrt, og delvis fordi livmora ligger nede i bekkenet og presser på blæra når den vokser.

Mange opplever at det blir noe bedre rundt overgangen mellom 1. og 2. trimester, når livmora kommer opp av bekkenet, for da blir det noe bedre plass til blæra...

... men bare for en kort periode. For nå livmora og magen blir større, så begynner den igjen å trykke mot blæra, og da må du regne med at du flyr på do støtt, både dag og natt til babyen er ute ;)

Forresten: Angående kvalme, så er det mange som synes at ingefær hjelper. Enten ingefæravkok/te, eller ingefær kapsler.

Ellers kan du gjøre et lite søk her på sidene, så finner du sikkert mange råd mot kvalme :)

Lykke til i svangerskapet!! :klemmer: