PDA

Vis full versjon : Etter fødsel... "Overflødig" mage...?

Tidl. bruker
13-10-2005, 20:10
Hei!

Jeg lurer litt... Etter fødselen er det jo en del overflødig mage/skinn og div... Hvor lang tid tar det før dette trekker seg tilbake og blir normalt igjen?

Når det kommer til trening er jeg selv instruktør, og har vært på kurs, og fått vite at man ikke bør trene de rette magemusklene før etter 12 uker pga at de skal rekke å trekke seg sammen igjen. Og det er jo greit, men utenom trening spes rettet på magen, hvor lang tid før dette normaliserer seg? :vetikke: :snill:

Athiqa
13-10-2005, 20:15
Det er helt forskjellig fra kvinne til kvinne.

Det sies at huden til yngre kvinner ofte trekker seg raskere sammen enn på "eldre" kvinner. Utenom det så er jo alle så forskjellige, noen vil aldri bli kvitt den ekstra huden, mens andre blir som vanlig igjen bare 1 mnd etter fødselen.

Hos meg tok det vel et par mnd før magen var tilnærmet normal igjen. Jeg synes jo selv at jeg har litt løsere hud, men ingen andre kan se det. Det vil si at jeg kan se at huden er slappere om jeg drar litt i den :knegg:

Robyn
13-10-2005, 20:27
Hos meg ble den aldri normal igjen. :(

Jeg var 21 år når føste barnet mitt ble født, og selv om jeg ikke la på meg ekstremt mye fikk jeg slapp hud på magen som aldri trakk seg tilbake.

Det ble heldigvis ikke verre etter nr. 2, men det ble jo selvsagt ikke bedre heller.

Men som Athiqa skriver varierer det veldig. Noen er tilbake til normalen med en gang, noen blir det aldri igjen. Og så har vi alle som havner et sted midt i der.

Når det gjelder magemusklene kan man trene de i form igjen, men huden er det dessverre ikke annet enn operasjon som kan gjøre noe med.

Tidl. bruker
13-10-2005, 20:42
ÅI!:shock: Jeg håper jeg er en av "de heldige"!! Er 23, snart 24, men er super kroppsfanatiker -når det kommer til meg selv. Så håper, håper jeg havner i den heldige kategorien! Jobber som sagt som treningsinstruktør, og kropp er kjempe viktig for meg!Men med en gave som :baby: , så blir kanskje sånnt ikke så viktig lengere?!:snill:

Athiqa
13-10-2005, 20:56
Jeg er håper du klarer å slappe av med deg selv og din egen kropp etter fødselen.

For det kan hende at faktisk hele kroppen din forandrer seg. Hoftene kan bli bredere, også etter fødselen, rumpa kan bli mindre, brystene slappere og mindre etter amming, og du kan få strekkemerker som aldri går vekk.

Om du er en av alle disse som opplevere dette, så håper jeg virkelig ikke at det drar ned livskvaliteten din. For kropp betyr virkelig ikke alt.

agnes cecilia-heimen
13-10-2005, 21:17
merka ingenting til det jeg!
Magen var søkk borte straks etter at ungen var borte. Like flat og lite overflødig som før, (ja, nå er det litt der fra før av da...) :fnise:
Men som sagt, ikkeno etter ungen nei. Var så rart, mange jeg har sett har lissom hatt "gravidmage" lenge etter at de har født også. Rett ned, mindre mage minutter etter fødsel. Var nok av de heldige jeg og da.
Så det ER mulig sjø.

Emmy78
13-10-2005, 21:25
Etter fødsel nr 1 og 2 ble jeg like flat og stram igjen på no time, til tross for vektoppgang på hhv 20 og 32 kilo. Men når magen sto som ei tromme for tredje gang, da skjedde det tydeligvis noe :knegg: Nå har jeg vært gjennom 4 fødsler, og har en del overflødig hud ja...men ikke så mye at det kvalifiserer til operasjon (dekket operasjon), da må overhenget være minst 2 cm hud mot hud, og jeg har ikke overheng i det hele tatt. Bare litt mye hud liksom...Nå går jeg gravid for femte gang, og har ikke akkurat forhåpninger om at det skal bli bedre etter denne gangen :himle:

Tror nok det kan være noe i det med at det trekker seg mer effektivt sammen igjen hos yngre kvinner. Selv var jeg 19 og 21 da jeg fikk nr 1 og 2, og 24 og 26 med nr 3 og 4. Nå er jeg nesten "gammel" i forhold til første gang, 27 år, så som sagt har jeg ikke store forhåpninger :fnis:

Monica
13-10-2005, 21:40
Jeg ble ganske normal igjen ca 1 år etter fødselen, da hadde jeg ganske flat mage (men ikke helt)
Merker alikevel veldig godt at kroppen ikke er som den var, etter fødselen fikk jeg (endelig) litt rumpe, legger og lår har hatt problemer med å legge på meg.
Må legge til at jeg la på meg ekstremt mye i svangerskapet, det ble hele 40 kilo.

minerva
13-10-2005, 22:12
Jeg hadde ikke flat mage fra før, men den ble absolutt ikke bedre etter to fødsler. Etter den første var det ikke så ille, og den trakk seg tilbake til nesten normal etter en tid. Etter den andre har den ikke trukket seg skikkelig sammen og jeg har slapp hud og et lite heng, men ikke stort nok til operasjon. Nå venter jeg tredjemann, og om den ser for ille ut etter at jeg har kommet meg tilbake til matchvekt, men fortsatt ikke kvalifiserer til støtte, kommer jeg til å vurdere å betale for operasjon ut av egen lomme. Jeg føler egentlig at det bare er magen som har forandret seg. brystene har sikkert også det, men ikke slik at det plager meg på noen måte:)

chanel
15-10-2005, 17:20
Etter en uke var jeg like slank som jeg alltid har vært, og ingen mage å se:kry:

Men som andre sierm dette er veldig individuellt:nikker:

kakklanes
22-10-2005, 13:06
Må vel si at magen min ble aldri den samme igjen.... Den trakk seg aldri tilbake!

Nova
22-10-2005, 13:10
I dag er det 7 uker siden jeg fødte, og jeg synes magen min er ganske bra og "normal" igjen. Har ikke trent mage i løpet av disse ukene. Det er mulig at huden er litt slappere enn den var tidligere, men ikke så mye at det synes (jeg må i så fall dra litt i den). For øvrig er jeg 31 år.

Lykkex3
22-10-2005, 15:17
Jeg har to fødsler bak meg og har ikke hatt mage i ettertid. Jordmor bemerket det begge gangene at magen forvant innover når barna skled ut av meg! Det var helt sprøtt å se på, men nokså deilig også! Så det er ikke alle som sitter med stor mage i ettertid :snill:

Tidl. bruker
22-10-2005, 16:44
Takk for mange svar! Da krysser jeg fingrene og håper jeg er en av de "heldige" og får en tilnærmet normal mage igjen. :snill: Greit å høre deres erfaringer!

lille ville
09-11-2005, 23:11
Hallo, jeg hadde alt for mye fostervann (magen vokste ca 2 cm om dagen, :gravid: i løpet av ei uke hadde den vokst 16cm) magen var enorm. Dette var ca 2 mnd før terminen , før dette hadde jeg ikke et eneste strekkmerke, men da dette skjedde sprakk hele magen. Jeg er nå gravid med nr 2 og sjekker veldig at det ikke skjer det samme. Magen min ser helt for jæv... ut og dette kan kun ordnes med en operasjon. Heldigvis fødte jeg verdens skjønneste lille brumlemann.... :baby: