PDA

Vis full versjon : Arv og tvillinger

Theresen
29-12-2002, 22:19
Hva tror dere om det?

Min oldemor fikk tre sett med tvillinger, en av de seks var min farmor.
På min mor sin side fikk min mormor tvillinger og min mor sin søster ble gravid med tvillinger, men hun mistet dem.

Er det større sansynlighet for at jeg kan få tvillinger, tror dere?

solregn
29-12-2002, 22:36
Det høres ut som om du kanskje kan være "utsatt" for å få tvillinger ja... Men det kommer an på om de tvillingene i familien din er en-eggede elelr to-eggede. En-eggede tvillinger er ren tifeldighet, mens to-eggede ofte er arvelig. Og da er det bare på morens side (altså din) at det er interessant om det finnes tvillinger i familien. For at du skal få to-eggede tvillinger må kroppen din slippe mer enn ett egg når du har eggløsning, og dette er en "defekt" eller egenskap som er arvelig. Noen sier også at en slik egenskap gjerne hopper over et ledd eller to, mens andre sier at det ikke har noe å si.

Min samboer er forresten tvilling, men jeg er sjeleglad for at det ikke påvirker vår sjanse for å få mer enn ett barn om gangen.

Blir spennende å følge med deg framover!

Theresen
29-12-2002, 23:04
To av parene med tvillinger til min oldemor var toeggede. Det siste paret døde tidlig, så jeg vet ikke hva de var. Min mormor sine tvillinger er eneggede. Siden min tante mistet sine, så vet jeg ikke hva de var.

Når kan en lege merke at det er to uten UL? Skal jo ikke ta UL før i begynnelsen av mars.

Pernille H
30-12-2002, 21:43
Jeg er selv to-egget tvilling, men jeg håper for all del at det bare blir med en baby - ihvertfall første gangen!

Hilsen Pernille H ;)

termin 7. august
8+4

Tidl. bruker
31-12-2002, 00:57
Jeg også er tvilling selv, og mamma har fått to tvillingpar (ikke flere unger).

Så sjansene er der for meg, men jeg satser på bare en ;)