Vis full versjon : Urinveisinfeksjon og bruk av antibiotika
Jeg har fått brev fra fastlegen min om at jeg hadde bakterier i urinen og en resept på trimetoprim. Så er jeg jo litt ekstra forsiktig om dagen da, så jeg har vært inne på nettet og lest om trimetoprim på felleskatalogen og på lommelegen.no. Begge steder så står det at dette preparatet ikke bør brukes i 1.trimester og etter uke 30 på grunn av fare for skader på forster. Nå er jeg riktignok ingen av disse stedene, men alikevel er jeg litt undrene til at det ikke finnes andre preparater som kan benyttes som regnes som ufarlig for foster/graviditet?
Er det noen andre som har erfaring?
jeg tror uansett ikke jeg tar noe av dette før jeg har snakket med en lege..
1. valget av AB ved UVI når man er gravid er vanligvis Selexid.
MEn det er mulig legen har fått gjort resistensbestemmelse av bakteriene, og funnet ut av Selxid ikke er effektivt... ?
Du behøver ikke uroe deg. Det er farligere å ikke ta antibiotikabehandling dersom du har urinveisinfeksjon, da dette kan føre til en for tidlig fødsel. Dette har studier vist. Naturprodukter er derfor ikke å anbefale, da disse vanligvis ikke fjerner infeksjonen.
MVH
Vimsemusa
16-10-2005, 13:47
Trur eg hadde holdt meg langt unna trimetoprimen, ring legen din i morgo og hør om baktreiene var resistente mot selexid, da dette er mest vanlig i svangerskap. AB er ugunstig for oss gravide uansett, så hadde iallfall ikj tatt trimetoprim... Selexid er ikj farlig har eg lest, da eg gikk på det forrige ukk, for fosteret.. Ei anna jente her inne som au fikk d smme som deg, men da var d legen som hadde bomma litt med at ho var gravid. Trimetoprim er d mest vanlige antibiotikaen som leger skriver ut ved UVI, har gått på d i mange år og er nå resistent.
God bedring..
jeg brukte trimetoprim rundt samme tidspunkt i svangerskapet, og var også skeptisk som deg. brukte kuren i fire dager (selv om den egentlig skulle tas noen flere dager), og kuttet ut. etter det fortsatte jeg med hiprex som jeg fikk før trimetoprimen en måneds tid. jeg ble kvitt UVI'en og har ikke fått den tilbake etter det. jeg går ut fra at legene vet hva de skriver ut, men det var guffent når jeg leste at det kunne være skadelig, men så vidt jeg husker er de farlige kun i 1. trimester. og det er jo ikke bra å gå med UVI for lenge. spør om hiprex du også. det er helt ufarlig.
Takk for svar alle sammen.
Jeg ringer doktoren min i morgen tidlig og snakker med han. Jeg har aldri hatt urinveisinfeksjon før og har derfor ikke brukt noen av disse medikamentene. Jeg skjønner ikke helt at jeg har det nå heller for jeg har hverken vondt når jeg tisser, feber eller annet ubehag. Jeg må jo tisse litt oftere enn vanlig da, men det har jeg jo måttet i de to andre svangerskapene også.
Vel vi får høre i morgen tidlig. Uansett takk til dere for at dere svarte meg:snill:
Nå er det gått en uke og jeg snakket med doktoren og han forklarte at disse bakteriene responderte best på trimetoprim og at jeg jo var passert 12. uke og sånn sett var dette da regnet som ufarlig og det mildeste preparatet jeg kunne bruke og at jeg bare skulle bruke det i en veldig kort periode.
Så nå nå har jeg gått på kuren og leverte nye prøve i dag som var negativ, heldigvis, så nå kan jeg kose meg videre:snill:
Vimsemusa
24-10-2005, 12:46
Hurra, et var godt og høre at du er frisk igjen:heia: Fint og lese at Tirmetoprim ikj er farlig etter uke 12 au, så veit eg det, eg har uvi ganske ofte, men trur eg er resistent mot Trimetroprimen uansett..
Kos deg videre i svangerskapet!
Klem
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.