Vis full versjon : Røyking
Hei, jeg bare lurer på om det bare er meg som sliter med røyken her????????? Er5+3 og det er jo ikke så alt for lenge siden jeg fikk den store nyheten. Prøvd og ta det opp i andre forum i håp om litt støtte og gode råd, men det ender bare med hetsing og skitkasting. Er det virkelig så lett for alle dere att dere bare sier jaja og legger røyken på hylla???? Jeg får det ikke tol jeg, og hadde jeg fådt det til hadde jeg gjort det for mange år siden!!!! Tror det hele blir enklere når jeg har vært på ultralyd og lege, sånn att det går litt mere opp for meg att jeg faktisk skal ha barn.
Jeg må få legge til att jeg aldri har røyket så lite som jeg gjør nå, og att jeg jobber med meg selv fra dag til dag.
Syns det høres ut som om du er på rett vei, jeg!
Hvis du søker og leter litt her inne, vil du se at det er flere som sliter med å stumpe røyken, og som følger hverandre og backer hverandre opp - sleng deg med i en sånn gjeng så føler du ikke at du er helt alene.
Jeg var en av dem som la røyken på hylla for godt da jeg testet to blå med storesøster, men det betyr ikke at jeg ikke skjønner at det er vanskelig! Jeg forventer heller ikke at andre skal velge samme løsning som meg selv, men ville bare gi deg et par mentale tips. Du skal ikke ha barn, du har ett allerede! Inni magen din! Et lite barn som selvsagt har det best uten røyk, det vet du jo. Så jo mindre du røyker, jo bedre er det! Og selv om du ikke har klart å stumpe røyken tidligere, så lar jo ikke dét seg sammenligne med situasjonen nå? Det hadde aldri vært aktuelt for meg å slutte å røyke om jeg ikke skulle bli mamma, det er i alle fall sikkert. Motivasjonen er jo en helt annen, og det handlet plutselig ikke om meg selv lenger!
Ønsker deg all mulig lykke til, og håper at du også har en mann / familie rundt deg som støtter opp i kutte-røyken-prosjektet. :)
Hvet alt det der, og tenker på det hele tiden, derfor går det lang tid mellom hver røyk. Er så forskjell overalt, noen bare legger røken på hylla med en gang, og jeg beundrer dem veldig!!!! Det må jeg virkelig si!!!!!!!! Mens andre røyker gjennom hele svangerskapet, med det vill ikke dermed si att de er noe mindre glad i barnet sitt eller er dårligere foreldre av den grunn. Iallefall ikke de jeg kjenner. Var jo på nyhetene om en mann de måtte amportere hele beine på. Begynte med noen tær, han klarte ikke og slutte, og de tok mere og mere for hver gang. I dag har han mistet hele beine, men røyker fremdeles. Bare ett eks på att det er værre for noen enn for andre. Har bestemt meg 100% på og klare det etter ultralyd, skal prøve og få ultralyd i underlivet, fikk det sist uten problemer, så skulle tro det går bra nå og. Tror det går mye greiere når man virkelig ser att det er noe som lever der. Den gangen tok jeg foresten abort pga forholdene for og få med det da. Denne gangen var barne ønsket.
Takker så mye for svaret ditt:)
Linejenta
30-12-2002, 15:00
Bestill en Ul med en gang så vil du se hva som faktisk skjer i magen din nå, frem til 12 uker er det enormt mye som skal utvikles..
Eller les boken til Lennart Nilson (??); husker ikke tittelen.. Masse fine illustrasjoner og så forklarer den virkelig så detaljert hva som skjer med oss nå.
Selv røyker jeg ikke og har aldri røyket, men jeg kan skjønne at det er vanskelig. Derfor blir jeg rett og slett irritert på folk som sier de skal slutte når de blir gravide!! For jeg kan forestille meg at det er vanskelig.. Ja jøss..
Men til saken. Mange jeg kjenner sier at hvis du setter deg delmål på 3 dager i første omgang, og kutter helt.. Å holde ut med "abstinensene" de dagene er verdt det, fordi for hver dag du klarer deg uten røyk jo lettere er det å slutte helt. Tar du en, har du suget tilbake. Da er du SOLGT, hvis du skjønner hva jeg mener...
Vel vel, lykke til skal du ha iallefall:-)
Klem fra
Hei!
Bare tenkte jeg kunne fortelle om hvordan det var å slutte for min del. Da jeg fant ut at jeg var gravid røyket jeg ca 20 om dagen. Har alltid trodd at jeg skulle klare å slutte med én gang jeg evt. ble gravid, men sånn gikk det ikke. Allikevel klarte jeg å trappe drastisk ned. Den første måneden røyket jeg 2-5 om dagen og synes selv jeg var veldig flink :) Etter dette røyket jeg bare noen trekk hver dag frem til ultralyden. Fyrte opp røyken for mannen min (som egentlig også skulle slutte, men ikke klarte det...) - og lot det være med det. Merkelig nok var det denne daglige halve røyken som var den verste å slutte med, men etter å ha sett den lille gutten vår på ultralydskjermen ble det litt lettere å slutte helt.
Uansett - lykke til - det ER mulig! :findag:
Hilsen Moira som var røyker i 13 behagelige år ;) ...men som nå igrunn er lykkelig som ikke-røyker. Synes til og med det lukter vondt :p (men savner det bittelitt innimellom...)
Det er litt vanskelig for meg å uttale meg angående din situasjon siden jeg aldri har røyket noen gang....men dette vil jeg si deg:
HEIA HEIA HEIA HEIA!!!:klapp: :klapp: :klapp:
At du jobber med deg selv hver dag og har begynt å kutte ned på antall røyk betyr at du tar dette alvorlig og gjerne vil slutte!!
Ikke tenk så mye på de som klarer dette med en gang - lag heller din egen strategi for å slutte å røyke!
Husk at HVER RØYK du LAR VÆRE å ta er en kjempeseier!!!!!
Lykke til!
Theresen
30-12-2002, 16:24
Er fra augustklubben jeg også.
Har vært storrøyker i mange år. Jeg har alltid tenkt "når jeg blir gravid skal jeg slutte". Så da jeg testet to blå så var det jo bare å sette i gang.
Testet på en fredag. Den helgen klarte jeg ikke å kutte ned engang.
Fra mandagen og i en uke røykte jeg tre røyk om dagen.
Neste uke gikk jeg på apoteket og kjøpte nikotin tyggis. De sa det var greit så lenge jeg var forsiktig. Dette brukte jeg i en uke.
Så brukte jeg ingen ting. Sprakk etter noen dager, da måtte jeg ha meg en røyk. Det var helt himmelsk, men etter 10 minutter så ble jeg så kvalm som jeg aldri har vært før. Følte jeg var helt grønn i trynet. Måtte bare gå til sengs.
Etter den episoden har det gått fint. Tenker bare på hvor kvalm jeg var hver gang jeg har lyst på en røyk (og det er hele tiden).
Det hjalp meg også at samboeren min sluttet samtidig, hadde aldri klart meg uten. Han snuser litt isteden, men det får jeg bare leve med.
Har prøvd mange ganger å slutte, men nå fikk jeg det rette sparket i baken.
Lykke til, du klarer det til slutt. Du må bare ikke gi opp!!!
:findag:
Isabell@
30-12-2002, 17:20
Først vil jeg bare gratulere deg med at du har trappet ned og virkelig ønsker å slutte. Det er skritt 1!!!
:klapp: :klapp: :klapp: :klapp:
Jeg sluttet litt før jeg var gravid og for meg nyttet det ikke å trappe ned, jeg måtte slutte tvert ellers gikk det ikke, men der er vi veldig forskjellige. Du må selv finne ut hva som er best.
Noen tips kan jeg jo komme med:
*Kjøp et bittelitte babyplagg og ha det med deg overalt. Titt på det når suget virkelig kommer og tenk deg at det er et lite barn i magen din som skal inn i dette plagget.
* Ta et glass vann eller en en pastill hver gang suget kommer.
* Sett deg små delmål. F.eks nå skal jeg ikke røyke på 1 time, når timen er gått sier du til deg selv at du like godt kan vente 1 time til osv. Hadde jeg sagt at jeg aldri skulle røyke igjen hadde jeg ikke klart å slutte.
* Vær stolt over hver røyk du unngår å ta. Se gjerne litt ned på andre røykere en periode. Dette er ikke ment som en hets mot røykere, men som en taktikk for å slutte å røyke. Jeg har ikke noe imot røykere idag, men måtte tenke sånn for å virkelig bli stolt av meg selv som klarte å holde meg unna røyken.
Håper du kan ta i bruk noe av dette og jeg ønsker deg virkelig lykke til!!! Jeg har vært røykfri i snart 8 måneder og tro det eller ei, men nå savner jeg det ikke lenger. Stå på!!!
:kidoki:
Jeg røyka også da jeg fant ut at jeg var gravid, hadde gjort det i MAANGE år. Gjemte meg bort i unnskyldninger hele tida, om hvor vanskelig det var, at jeg ikke ville klare det, at mange andre hadde røyka og født sunne barn (bl.a min mor..).
Jeg var også livende redd for å spontanabortere, og på en merkelig måte roa røyken meg ned. Sjøl om jeg jo GODT visste innerst inne at røyk ikke akkurat er med på å FORHINDRE abort :bonk: .
Til slutt hadde jeg et oppgjør med meg sjøl der jeg måtte ta et valg, enten å fortsette å være egoistisk og sette min egen avbstinens i en periode foran babyens ve og vel, eller ta ansvar og fortsette i bedre baner.
Tråkker sikkert noen på tærne her, men for MEG hjalp det å være streng og ikke dikkedere med egne behov. Stakkars babyen kan jo ikke velge der den ligger.. Og det er jo JEG som har invitert den inn i livet mitt.
Ellers anbefaler ei venninne på det sterkeste ei bok som heter Endelig ikkerøyker av Alan Carr. Verdt et forsøk, jeg skal på biblioteket i morgen for at samboeren skal få noe å lese når årets slutte-å-røyke-nyttårsforsett trer i kraft;)
Hei på deg!!
Leit at du sliter så med å slutte å røyke!! For meg var det pussig nok overaskende lett, enda jeg har røykt i mer enn 15 år. Jeg sluttet den dagen jeg testet positiv. På forhånd hadde jeg riktig nok bestemt meg for at jeg skulle slutte når jeg ble gravid (for meg var det liksom da eller aldri) Jeg hadde to dager med "abstinenser" hvor jeg ikke tenkte på annet enn røyk, og timene gikk alt for sakte. Men når nikotinen var ute av kroppen slapp det liksom taket. Etter på kan suget komme innimellom men varer bare ett sekund eller to. Etter hvert som tiden går føles det lettere og lettere.
Så gi ikke opp!!!
Jeg hadde en veninne som gikk gravid for noen år siden. Hun slet og med å kutte ut røyken. Hun fikk ett nedtrappingsprogram hos legen sin. Det fungerte for henne. Kanskje din lege kan hjelpe deg også??
Lykke til!!!!
Klem Fra eben og "magesvinet" Termin 07 mai
Jeg synes du har flotte holdninger jeg til røykeslutt, stå på du og :klapp: for deg selv for hver gang du overvinner trangen etter å ta deg en røyk!!
Selv røyka jeg 20 om dagen da jeg ble gravid. Og stor i kjeften har jeg alltid vært, så jeg har sagt at den dagen jeg blir gravid, da legges røyken på hylla....jada, in my dreams! Jeg klarte å trappe ned til max 2 om dagen, neimen ikke lett. Men så bare kom det over meg en dag, nå er det nok, så nå er det 4 uker siden sist røyk(dvs tok 3 trekk på julaften, men det var ikke godt og det var en stor seier)
Og et lite trøste ord: Det er ikke påvist noen skader av røyking hvis man slutter før man er 4 måneder på vei.
Uansett: kjempe lykke til og jeg heier på deg :)
Dere hjelper meg virkelig, og jeg lover og ta alle råd seriøst. Når jeg er røyk sugen sier jeg altid til meg selv att jeg venter med den røyken til da og da, så går det litt lenger mellom hver gang. Kjederøyking prøver jeg og holde meg unna, men den etter maten er værst og holde seg unna. Men jeg er på rett vei synes jeg. Er egentlig litt stolt av meg selv for alle de røyka jeg ikke tar, og det synes jeg er viktig, for det hjelper meg til og ikke ta neste heller. Prøvde og få ultralyd i sta, men det var self ei vanskelig ei i andre enden. Måtte nok vente til uke18 ja!!!!!! Prøvde og si att det ikke var noe problem sist, og att jeg bare ringte og sa nøyaktig det samme som nå. Men nei da, skjønner ikke hvorfor de skal sitte på så dyrt utstyr hvis de skal være så knipende på og bruke det. Jaja skal til legen den 8 da, og det blir nokk litt oppløftende og overbefisende og få bekreftet av legen att det er noe som lever inni meg. Mitt barn:D
MokkMokk
30-12-2002, 21:35
Hva med å bestille en privat UL da?
Det er vel verdt den ekstra utgiften! :D
Uansett, lykke til med røykeslutten! :klapp:
Klem fra en X-røyker,
verene 16+6
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.