PDA

Vis full versjon : Er MA like vanlig som SA?

Brudulja
25-10-2005, 19:39
Har ikke blitt ordentlig klar over hva MA er før den siste tiden. Nå har det seg sånn at jeg så og si ikke har ett eneste symptom på graviditet, og da er det visst fare for MA har jeg skjønt. Men hvor vanlig er det, er det nesten like vanlig som SA? Huff, det er så mye en må forholde seg til. Pga pcos`en og abortfaren går jeg og tenker og føler, og kjenner etter symptomer hele tiden :sukk:

Flupsi
25-10-2005, 20:40
MA er mye mindre vanlig enn SA. dessuten er det mange som ikke har så mye symptomer i begynnelsen av graviditeten - hadde vel egentlig ikke det jeg heller. Bare vent - før du vet ordet av det setter kvalmen inn:) Håper du klarer å slappe av og nyte at du er gravid, da. det går som regel bra vet du - også med de som har PCO

:klem:

Brudulja
25-10-2005, 20:51
Takk for svar Flupsi :klemme:

Simane
26-10-2005, 11:19
Jeg visste heller ikke hva MA var for noe før jeg begynt å lese på div. graviditetsforum. Det høres skremmende ut, men vi får prøve å ikke tenke på det.

Jeg hadde knapt et eneste symptom før jeg var 6 fullgåtte uker. Da kom både trøtthet, kvamle, ømme bryster, endring av smak på matvarer, forstoppelse, you name it. Denne uka kjennes det bedre ut selv om jeg fortsatt har en del av symptomene i behold.

Det er veldig individuelt hvor tidlig og hvor kraftig den enkelte gravide kjenner symptomene. Det finnes sikkert de som går gjennom svangerskapet uten et eneste ett.

Det jeg kan anbefale er å spandere på deg en ultralyd hos en gynekolog (evt få henvisning av fastlegen) etter ca 7-8 uker. Da kan man se at hjertet banker og da vil det sikkert gå mer opp for deg at det faktisk er noe der inne.

Lykke til videre med svangerskapet!

Brudulja
26-10-2005, 17:53
Takk for svar Knertentine :klemme:

Nå bare vet jeg at det ikke er noe liv lenger, jeg føler det veldig på meg. Har hatt lite symptomer hele tiden, men de siste par dagene har de få symptomene jeg har hatt også forsvunnet. Skal ha time hos jordmor imorgen, og før jeg fikk timen spurte legesekretæren om jeg ville ha ul. Så da håper jeg at jeg får det. Det blir mest for å få bekreftet at lille-pjerten er død :leppe:

Chiquita_x
26-10-2005, 18:09
Det er utrolig mye mer sjeldnere enn SA faktisk.
Jeg hadde en fortidlig fødsel sist gang, så alle legene jeg har vært borti etter jeg ble 12 uker på vei denne gang har sagt at det er kjempeliten sjanse for at noe sånt skal skje igjen.
Jeg blir ivertfall letta av at alle legen sier det samme:snill:

~sunshine~
26-10-2005, 18:29
Nå bare vet jeg at det ikke er noe liv lenger, jeg føler det veldig på meg. Har hatt lite symptomer hele tiden, men de siste par dagene har de få symptomene jeg har hatt også forsvunnet. Skal ha time hos jordmor imorgen, og før jeg fikk timen spurte legesekretæren om jeg ville ha ul. Så da håper jeg at jeg får det. Det blir mest for å få bekreftet at lille-pjerten er død :leppe:

Jeg kan ikke svare på spørsmålet du stilte, men jeg ønsker å gi deg en stor klem og ønske deg lykke til i morgen!! Skal krysse fingrene for deg!! :klem: (http://www.snartmamma.com/plassen/misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=20#)

mariahSG
26-10-2005, 19:00
Mangel på symptomer trenger IKKE å bety at noe er galt. Ønsker deg uansett lykke til!

Ellers vil jeg bare si at MA er mye vanligere enn de fleste tror. Har opplevd at MA er et nokså ukjent begrep for mange leger også. De fleste MA-er blir derfor feildiagnostisert som SA. Jeg VET at jeg hadde en MA, ultralyd i uke 10 viste et foster som hadde dødd i uke 5. Likevel står det SA i alle papirer. Man kan gå lenge med et dødt foster, men før eller senere begynner man å blø av seg selv. Og da blir det registrert som SA. Det er stort sett bare de som blir oppdaget ved ordinær ultralyd som får riktig diagnose.

Brudulja
26-10-2005, 20:16
Mangel på symptomer trenger IKKE å bety at noe er galt. Ønsker deg uansett lykke til!

Ellers vil jeg bare si at MA er mye vanligere enn de fleste tror. Har opplevd at MA er et nokså ukjent begrep for mange leger også. De fleste MA-er blir derfor feildiagnostisert som SA. Jeg VET at jeg hadde en MA, ultralyd i uke 10 viste et foster som hadde dødd i uke 5. Likevel står det SA i alle papirer. Man kan gå lenge med et dødt foster, men før eller senere begynner man å blø av seg selv. Og da blir det registrert som SA. Det er stort sett bare de som blir oppdaget ved ordinær ultralyd som får riktig diagnose.

Tusen takk for flere svar jenter!
Akkurat det du skriver mariahSG, leste jeg i en artikkel jeg kom over i går kveld. Der stod det at det var vanligere med MA en SA, men at de fleste abortene blir registrert som SA når de begynner å blø noen uker etterpå. Etterhvert som det har blitt vanligere og vanligere med tidlig ul, har det blitt registrert flere MA`er. Dessverre.