Vis full versjon : Hund med dritua
Hei, jeg bare lurte på om det var noen som hadde noen gode råd. Både jeg og min sambo har blitt spart for omgangsyken, men det har tydligvis ikke dyrene. Kan nokk ha litt med julematen og gjøre og tenker jeg.
Men jeg har altså en 9 mnd gammel rottweiler som har fått skikkelig dritua, problemet er det att hver gang hunden må ut, hvert 5 min ca, så er snøen for kald for henne syns ho. Er det dummeste jeg har sett, prøver og stå på ett ben da, så de andre slipper og være nær snøen. Og klynker og nekter og gå og sette ned foten. Hun elsker vanligvis og være ute og leke i snøen, jage noen katter og være bajas. Kan kansje hende hun har litt feber, er kansje ikke så godt med den iskalde snøen da.
Stakkars lita di! Kanskje du skal prøve å smøre potene hennes med potevoks? Det pleier å isolere nok til at de ikke fryser så ille i den kjempekalde snøen. Ellers kan du jo prøve å sette på henne sokker(ikke lett for noen av dere;)) men det kan jo hende det går litt bedre. Mine liker ikke det, men noen ganger må de jo, og det pleier jo å gå greit.
Håper hun blir frisk snart da.
Dersom de har løs mage så lønner det seg å gi dem noe lett fordøyelig mat i noen dager. Prøv ris og fiskeboller/pudding, eller loff.
Hnder har ikke samme temperatur som oss, så om de har feber burde du ta dem med til dyrlegen.
Uff stakkars liten da :(
Ta og ring dyrlegen og få en diett som hunden skal ha nå i noen dager.
Ellers når det gjelder sneen så ville jeg kledd på sokker når hun skal ut! Du kan jo ta tempen på henne også og vist du ringer doktoeren kan du jo spørre hva denskal være, og hva hennes er!
God bedring til hunden din :)
Marit
For det første: Julemat er ikke for dyra :) I alle fall ikke ribbe og feite sauser. Det skaper som regel løse mager ja.
Men, sørg for at hunden har nok å drikke av friskt vann - kok gjerne vannet først og kjøl det ned, det er godt for magen. Og, la den gå en dag uten mat, slik at magen får stabilisert seg. Så kan du gi den kokt ris og fiskeboller - små posjoner flere ganger om dagen.
Hunders normale tempratur er 38 - 38,5, så den er høyere enn oss. Så, er du i tvil om hunden har feber, så mål tempraturen.
Men, en Rottweiler som er litt syk, de har en tendens til å være enda litt mer syke og synes litt mer synd på seg selv, så det behøver ikke være værre med hunden enn at den faktisk synes synd på seg selv, og derfor ikke vil tråkke ned. Men, du kan sette på den sokker på bena. Helt vanlige sokker som du binder løst fast. Hunden kommer til å ha høye benløft, men, da fryser den i alle fall ikke på bena.
Vi har ett eksemplar av rasen her i huset, som synes fryktelig synd på seg selv om hun ikke er helt i form, så jeg kjenner godt igjen den med å ikke ville sette ned bena på snøen...
Men, sørg for faste i en dag, og så fiskeboller og kokt ris. Eventuelt kan du helle over kulturmelk/surmelk - ikke vanlig melk. Dette hjelper også med å rense opp i systemet, og få fortgang på helbredelsen.
Men husk, at om hunden ikke blir bedre innen rimelighetens grenser, så kontakt veterinær. Diaré er uttørkende, så sørg for at den får i seg masse væske.
Hihi, en rottweiler jeg er tante til er også sånn som du skriver, LineM.
Hun blir skikkleig nedtrykt om hun er litt i ulage, og vil ikke noe som helst. Gidder ikke på do, bare snur rompa til og ser en annen vei, helt oppgitt.. ;)
Off, er ikke så greit for ho nå nei, men sover som en sten nå. Skal prøve det sokketrikset nestegang hun må ut, blir nokk ikke lett det. Får vente litt med dyrlegen tror jeg, er litt sent nå og, stenger vell kl 12 tenker jeg, og vi drar jo ikke til legen for feber en dag vi heller. Men blir hun ikke snarlig bedre så tar jeg nokk en tlf ja, så typisk att de skal bli syke på helligdager. Aldri opplevd att noen av dyra har klart og bli syke på en vanlig hverdag. Nei men på første juledag, nuttårsaften og alle andre svindyre helligdager, da smeller det.:sint:
Hehe, jaja de kan jo ikke noe for det da:)
Tusen takk for kjempefine svar foresten. Trur nokk ho er litt sutrete og ja. Skal prøve faste og fiskeboller med ris trikse jeg
OOOPS 4!
31-12-2002, 22:56
Heisann vi har en rottweiler gutt på snart 2 år og vi gir ham alltid kokt ris hvis han er dårlig i magen:)
Det pleier å hjelpe veldig fort ......
:findag:
Petterine
01-01-2003, 16:29
som skal regulere tarmsystemet for hundene. Det er ikke åp resept, og supert å bruke. Hunden vår har hatt diare i et par dager, og han fikk bare ris og spise. Tok kontakt med dyrlegen og hun anbefalte zoo lac og canicur tabletter. Nå har jeg det bestandig i huset, hjelper oss masse når han har diare....
Dersom mine firbente små venner får diare (og da spesielt om de har spist noe de ikke tåler) gir jeg dem Ido-form. Helt ufarlig (ren melkesyrebakterie) og kan gis både fra alt til nyfødte valper til gamle hunder. Ido-form er beregnet på oss mennesker, men er nøyaktig det samme som zoo lac og er både enklere å gi (tabletter) og rimeligere å kjøpe inn. Har alltid en boks i huset, kan jo brukes på både to- og firbente. ;) For en hund på ca 15 kg og oppover gir jeg dosen til et voksent menneske dersom magen er i skikkelig ulage.
Hei, vi ga hunden en tablett av ett eller annet i går, så den ikke skulle drite ned hele huset mens vi var borte. Er ikke helt sikker på hva det var, for det var sambon som hadde det. Er til mennesker altså. Men hu ble iallefall kjempefin, mye bedre i dag og i kjmpeform. Det er digg altså
er også en kjekk ting å ha i hus når man har hunder. Fåes reseptfritt på apoteket. Man skal være litt forsiktig med å gi hunder ido-form ol. Det kan forårsake kraftig forstoppelse, og enkelte hunder har faktisk omkommet av det.
Var litt nervøs for det der med forstoppelse, men i dag hadde hun halveis flytende og halveis fast avføring, så det gikk utrolig bra:klapp:
Jeg har også to skjønne rottiser på 10 og 3 1/2 år. Vi skal ha valper på den yngste til våren....
Ellers kan du godt skrive ned flere av rådene du har fått her: faste, nok rent vann og siden hvitt kjøtt (fiskeboller, fisk, kylling) eller ris, cottage cheese. Husk å gi gradvis overgang til den maten hun pleier å få.
Klemmer fra Tilla2 (som faktisk er dyrlege...)
Oi er du dyrlege? Det er bra!!!!!! Kansje du kan forklare meg hvorfor hunden får spessielle vedvarende rinstinger på hodet av og till? Mest når den er redd, eller det skjer noe spes. Noen ganger er det umulig og stoppe, uansett hvor mye jeg prøver og få kontakt med ho. Oppdretteren sier att det er ørebetennelse, noe som jeg har vært hos dyrlegen og sjekket, og som hun ikke hadde. Dyrlegen sa att hunder gjør slik når de er redde, men jeg har aldri sett de før, virker som rykneskjelvinger, jeg trodde det var eplepsi, men da skulle ho vist dette sammen etter en liten tur, og det gjør a ikke. Noen anelse om hva det kan være?????
Er di ikke søte foresten, bildet var vist litt dristig av matmor menn:blush:
Så søte de var, Moniq :) Litt nysgjerrig: Hvilken oppdretter er hunden din fra ?
Skulle hatt valper nå i februar/mars jeg, men, det har blitt utsatt ett år, siden det plutselig skulle komme en liten på 2 bein i huset i mars. To "kull" på en gang, det orker jeg ikke lenger - er for gammel til det blitt :) Dessuten, helt greit med to kull av den firbente sorten - de har jeg erfaring med, men "kull" med 2-bininger, det blir værre :)
Hei, hunden er fra en oppdretter på Dal. De kaller seg Rottcheers.
Tror de er ganske annerkjente, hundene har iallefall veldig god stamtavle, og de tar med seg det som er av premier. Jeg har ikke stilt ut ho enda, men har lyst til og prøve en gang.
De er iallefall veldig koselige, og jeg kan bare ringe og spørre hvis det er noe:D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.